کپوبافی باعث رونق منطقه شهیون استان خوزستان شده است

به گزارش مجله سرگرمی، یک بانوی هنرمند که در رشته کپوبافی مشغول فعالیت است گفت: کپوبافی باعث رونق مالی در منطقه شهیون در شهرستان دزفول در استان خوزستان شده است و به واسطه این رشته از صنایع دستی شغل و درآمدزایی در این منطقه ایجاد شده است.

کپوبافی باعث رونق منطقه شهیون استان خوزستان شده است

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، زینت ظهیر نیا هنرمند اهل خوزستان، شهرستان دزفول و منطقه شَهیون است. شَیهون مهد کپوبافی خوزستان است، صنعتی که امروزه رونق و رزق و روزی این منطقه را به ارمغان آورده است.

این هنرمند خوزستانی در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه ملی صنایع دستی، حلاوت و شیرینی رونقی که شَیهون به دست آورده را مدیون کپوبافی مطرح کرد.

با این بانوی هنرمند گفت و گویی را انجام داده ایم که در ادامه آمده است.

از چه زمانی در این رشته آغاز به فعالیت کردید و چه افتخاراتی به دست آوردید؟

از 10 سالگی آغاز به کار در رشته کپوبافی کردم و هم اکنون 30 سال سابقه فعالیت مستمر در این رشته را دارم، سال 1390 اولین نشان ملی را در زمینه کپوبافی دریافت کردم، تا به امروز هفت نشان ملی دریافت کردم. سال جاری به لطف خدا مهر اصالت یونسکو را برای بکی از محصولاتم دریافت کردم و با این نشان رشته کپوبافی برای اولین بار جهانی شد.

من در منطقه شیهون کارآفرین هستم و حدود 50 زن اهل این منطقه برایم کپوبافی می نمایند.

کپوبافی از لحاظ زبان شناسی به چه معناست چگونه بافته می گردد؟

در لهجه دزفولی به سر کپو میگویند، اصولا به هر چیزی که مدور و گرد باشد می گویند.

مواد اولیه کپوبافی از برگ نخل یا درخت خرما که در لهجه محلی به آن پیش می گویند، تشکیل شده و چون کار ظریف و حساسی است فقط از برگ سفید نخل استفاده کنیم و از برگ سبز نخل نمیتوان استفاده کرد.

در وهله اول برگ ها از شاخه های جوان انتخاب و جدا می گردد و از آنجاییکه هنوز تحت تاثیر نور آفتاب قرار نگرفته اند سفید هستند. برگهای سبز و ضخیم اطراف نخل برای کارهای ضخیم مول زنبیل مورد استفاده قرار می گیرد ولی برگهای سفید برای کارهای ظریف استفاده می گردد. برای آماده کردن برگها آنها را پس از جدا کردن از نخل، زیر نور خورشید خشک می نمایند تا شفاف تر شوند. قبل از بافتن آنها را در آب می خوابانند تا خیس بخورند و در حالت مرطوب برای بافت استفاده می شوند. برای بافتن کپو از گیاهی بنام کِرتَک هم در کنار برگ خرما استفاده می گردد.

کپو بافی به سه روش بافته می گردد، کپوبافی با حصیر ساده، کپوبافی با پشم، کپوبافی با پشم و حصیر که هر کدام زیبایی خاص خودش را دارد.

کپوبافی صنعتی زنانه است یا مردانه؟

مرکز کپوبافی منطقه شَیهون است که در آن رواج بسیاری دارد، در این منطقه فقط زنان به این حرفه مشغولند، و کمتر مردی را میتوان در این منطقه دید که کپوبافی کند.

حدود 3000 زن در این منطقه مشغول فعالیت در این رشته هستند و زندگیشان را به وسیله کپوبافی می گذرانند.

بزرگترین چالش این رشته برای زنان بافنده چیست؟

بزرگترین و مهمترین مشکل ما که سالهاست با آن دست به گریبانیم مشکل صادرات است، صادرات این محصولات توسط واسطه ها انجام می گردد و هنرمند و فراوری نماینده از سود و درآمد آن محروم است.

دیگر مشکل ما نبود مواد اولیه است، برگ درخت خرما مدتیست که به سختی پیدا می گردد و در صورت پیدا شدن می بایست رقمی چندبرابر قیمت اصلی آن پرداخت گردد.

نام کپوبافی برای شما یادآور چیست؟

اسم کپوبافی برای من یادآور خاطرات تلخی ست که امروز شیرین ترین لحظات زندگی من است، کپوبافی من را به یاد شَیهون می اندازد، منطقه من، منطقه ای محروم که در آن بزرگ شدم، منطقه ای سالهای قبل نه مردانش و نه زنانش برای امرار معاش شغل مناسبی نداشتند، زندگی ها سخت می گذشت، اما خداروشکر کپوبافی باعث رونق این منطقه شده است، این منطقه جانی دوباره گرفته است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 271

به "کپوبافی باعث رونق منطقه شهیون استان خوزستان شده است" امتیاز دهید

1 کاربر به "کپوبافی باعث رونق منطقه شهیون استان خوزستان شده است" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کپوبافی باعث رونق منطقه شهیون استان خوزستان شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید