آخرین شرایط پرونده ثبت ماسوله در یونسکو، برنامه های نوروزی گیلان

به گزارش مجله سرگرمی، خبرگزاری مهر- سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان آخرین شرایط پرونده ثبت شهر ماسوله در یونسکو و بعلاوه برنامه های نوروزی این استان را تشریح کرد.

آخرین شرایط پرونده ثبت ماسوله در یونسکو، برنامه های نوروزی گیلان

ولی جهانی پیش از ظهر شنبه در نشست با اصحاب رسانه گفت: استان گیلان با دارا بودن 5200 اثر تاریخی شناسایی شده و 1200 اثر تاریخی ثبت ملی، وجود جنگل های ثبت جهانی هیرکانی با قدمت 50 میلیون سال که به عنوان قدیمی ترین موزه طبیعی و مادر جنگل های جوان اروپا به شمار می رود و تأسیسات متنوع گردشگری و شهر و روستاهای متعدد ثبت ملی و جهانی صنایع دستی از ظرفیت مطلوبی برای تبدیل شدن به یکی از مقاصد سفر گردشگران در سطح ملی و بین المللی برخوردار است.

آخرین شرایط پرونده ثبت شهر ماسوله در لیست آثار یونسکو

جهانی با اشاره به پرونده ثبت منظر فرهنگی تاریخی شهر ماسوله در لیست آثار یونسکو گفت: ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله با قدمتی 700 ساله قریب به دو دهه است که به عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم و فرهیختگان استان گیلان به شمار می رود.

وی ادامه داد: با کوشش های این اداره کل و با در نظر داشتن این نکته که هر سال تنها یک پرونده از هر کشور جهت ثبت آثار تاریخی یونسکو مورد آنالیز قرار می گیرد، شاهد موفقیت در ارسال پرونده منظر فرهنگی- تاریخی شهر ماسوله به عنوان تک پرونده ارسالی کشور ایران بودیم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده، در تابستان سال 1401 ارزیابان یونسکو به منظور آنالیز نهایی راهی منطقه خواهند شد.

پیگیری ثبت جهانی کاروانسرای تی تی شهرستان سیاهکل

جهانی اضافه نمود: بعلاوه کاروانسرای تی تی شهرستان سیاهکل که قدمت آن به دوره ایلخانی مربوط می گردد از دیگر پرونده های ثبت جهانی استان به شمار می رود که مقرر شده به عنوان یکی از 56 قلعه در پرونده ثبت جهانی قلعه های ایران در لیست آثار جهانی قرار گیرد.

وی ادامه داد: این امر در کنار ثبت جهانی شهر ماسوله می تواند نقش محوری در معرفی ظرفیت های تاریخی استان گیلان در سطح بین المللی ایفا نماید.

جهانی با اشاره به برنامه ریزی های این اداره کل به منظور توسعه صنعت گردشگری در گیلان گفت: در حوزه صنعت اشتغال آفرین گردشگری تعداد 241 پروژه با حجم سرمایه گذاری قریب به 8 هزار میلیارد تومان در دست اقدام بوده و با توجه به وجود 71 منطقه نمونه گردشگری در استان می توان به عنوان یکی از اصلی ترین محورهای توسعه استان گیلان یاد کرد.

تهیه 106 بسته سرمایه گذاری طبیعی و تاریخی

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با اشاره به تهیه 106 بسته سرمایه گذاری طبیعی و تاریخی گفت: پرونده تعداد 41 بسته در حوزه طبیعی و 65 بسته سرمایه گذاری در حوزه تاریخی با مالکیت دولتی و خصوصی به وسیله اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با همکاری و هماهنگی استانداری، اداره کل امور اقتصاد و دارایی، امور اراضی، و راه و شهرسازی استان گیلان آماده شده است.

وی ادامه داد: بعلاوه تعداد 10 پرونده مجوز سرمایه گذاری با مالکیت بی نام نیز به منظور بهره مندی سرمایه گذاران آماده واگذاری است.

40 هزار تخت تأسیسات گردشگری گیلان آماده خدمت رسانی

جهانی با اشاره به آمادگی تأسیسات گردشگری در میزبانی از گردشگران در طول ایام نوروز 1401 گفت: تعداد 13 هزار اتاق با ظرفیت 40 هزار تخت در تأسیسات گردشگری و اقامتی استان گیلان آماده خدمت رسانی است.

وی اعلام کرد: در کوششیم تا با همکاری سایر دستگاه های اجرایی استان و پیرو تأکیدات استاندار در نخستین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفرهای نوروزی 1401 استان که در هفته گذشته برگزار گردید، در صورت صدور مجوزهای لازم از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا استان گیلان آمادگی کامل را در میزبانی از مسافرین و گردشگران نوروزی داشته باشد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان بعلاوه با اشاره به تحقق و عبور از سقف تعهد ایجاد اشتغال اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: در سال گذشته ایجاد اشتغال برای 400 نفر در سطح استان گیلان برای این اداره کل با کوشش ها و برنامه ریزی های اجرا شده برای 500 نفر تا کنون شغل پایدار ایجاد شده است.

اجرای دقیق مصوبات ستاد مقابله با کرونا در طول ایام نوروز

جهانی ضمن تأکید بر اجرای دقیق مصوبات و شیوه نامه های ستاد ملی مقابله با کرونا در طول ایام نوروز 1401 اضافه نمود: این اداره کل در کوشش است تا با برگزاری 400 نمایشگاه، فروشگاه و جشنواره و اجرای 27 مراسم نوروزخوانی در سراسر استان گیلان در طول ایام سفرهای نورزی شاهد ایجاد محورهای نو گردشگری در سطح شهرستان های استان گیلان باشیم.

وی توضیح داد: یکی از محورهای تأکیدات وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر احیای انجمن های میراث فرهنگی بوده و با توجه به عضویت 700 نفر در انجمن های گیلان در سال های گذشته احیا این انجمن ها پس از نزدیک به 8 سال در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

منبع: صدای میراث
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 2028

به "آخرین شرایط پرونده ثبت ماسوله در یونسکو، برنامه های نوروزی گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط پرونده ثبت ماسوله در یونسکو، برنامه های نوروزی گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید