نقدهایی به بخشنامه لغو سفر

به گزارش مجله سرگرمی، با توجه به شرایط کنونی پیش آمده در کشور و افزایش شیوع ویروس کرونا نگرانی مسافران نوروزی که تورهای خارجی خریداری نموده اند روز به روز بیشتر شده و پرسش های متفاوتی ذهن آن ها را درگیر نموده است. در چنین شرایطی، مدیریت درست می تواند موجب گردد تا هیچ حقی از مسافران و آژانس های مسافرتی ضایع نگردد، اما راه حل چیست؟

نقدهایی به بخشنامه لغو سفر

با قیمت تورهای نوروزی عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

در این چند روز بعضا با این پرسش بین دوستان و آشنایان برخورد نموده ایم که اگر برای نوروز ایرلاین های خارجی پرواز خود را به ایران متوقف نمایند یا در روزهای آینده پرواز خود را از سر بگیرند، در حالی که همچنان یکی از شرکت های هواپیمایی داخلی همچنان به پروازهای خود در مسیرهای اروپایی ادامه می دهد و کنسولگری ها همچنان به صدور ویزا و پذیرش مسافر مشغول هستند، در صورت کنسلی سفر مسافر، چه اتفاقی برای استرداد هزینه های ثبت نام شده پیش خواهد آمد؟

آیا ایرلاین بلافاصله مبلغ بلیت را استرداد می نماید؟ آیا آژانس مسافرتی تمام مبالغ تور را بلافاصله به ما برمی گرداند؟ آیا آژانس مسافرتی هزینه ای بابت جریمه کنسلی تور از ما کسر می نماید؟

تکلیف هزینه های غیرقابل استرداد مانند هتل های گارانتی شده اروپایی، ترجمه مدارک، ورودی سفارت، پروازهای داخل اروپا، چارتر اتوبوس و بلیت قطار مسیرهای اروپایی و... را آژانس هواپیمایی به تنهایی باید متحمل کلیه جرایم گردد؟ مسافرانی که به رزرو تورهای خارجی مانند تور اروپا یا آسیا اقدام نموده اند چه کار باید نمایند؟ اگر به محض ورود به کشوری بدون داشتن علائم آنفولانزا قرنطینه شدیم، شرایط تور به چه شکلی خواهد شد؟

این ها فقط تعداد اندکی از پرسش هایی است که احتمالا برای هر مسافری پیش می آید. یکی از دفترهای خدمات مسافرتی در ادامه این یادداشت که در اختیار ایسنا قرار داده، نوشته است:

طی بخشنامه ای که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی کشور مورخ 6 اسفندماه 98 صادر کرد (باتوجه به شیوع ویروس کرونا و پیشگیری و کنترل تأسیسات گردشگری) همچنین ماده 13 حقوق شهروندی ـ مفاد قرارداد گشت های داخلی و خارجی و ماده 12 شیوه نامه اجرایی ذخیره و ابطال اتاق در واحدهای اقامتی از اول اسفند ماه، چنانچه مسافری درخواست انصراف از سفر کند، دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز اقامتی باید کل مبلغ دریافتی را به مسافر بازگردانند، بدون هیچ جریمه ای.

تا اینجا مسئله واضح بوده و تمام شرکت های هواپیمایی داخلی، آژانس های گردشگری و مراکز اقامتی باید از قانون تبعیت نمایند و برای گذر کشور از این شرایط همکاری نمایند.

اما مسئله اساسی در خصوص هتل ها، کارگزارها و ایرلاین های خارجی وجود دارد که در بخشنامه فوق الذکر به این صورت اشاره شده است: مدیران تأسیسات گردشگری ضمن اطلاع رسانی و توجیه دقیق شرایط حاکم در مبدأ و مقصد سفر، تمهیدات لازم را برای هر گونه کنسلی احتمالی و باز پس گرداندن وجوه گردشگران در قراردادهای کاری خود با ارائه نمایندگان خدمات گردشگری در داخل و خارج کشور مدنظر قرار دهند.

در این بخش از بخشنامه انگار مسؤولان به مسائل فنی توجه نداشته اند؛ چرا که اشاره شده در قراردادهای خود به مورد ویروس کرونا اشاره نمایند! می خواهم این مسئله را بیشتر مورد آنالیز قرار دهم و استدلال کنم که مسئله ورود ویروس کرونا شش روز است که اعلام رسمی شده است.

آژانس ها و دیگر مؤسسات گردشگری از سه تا شش ماه قبل اقدام به اخذ قرارداد با کارگزارها می نمایند و برخی دیگر خودشان به طور مستقیم برای رزرو پرواز، هتل و خدمات زمینی در مقاصد خارجی اقدام می نمایند و حال آن که ثمره زحماتشان را باید پس از شش ماه رکود و سکته در صنعت گردشگری در بازه عید برداشت نمایند تا بتوانند از پس هزینه های گزاف برآیند، در غیر این صورت قدم به نابودی کامل این صنعت و فعالان آن برداشته ایم.

در این زمان مسافر به آژانس مراجعه و درخواست کنسلی تور برای نوروز می نماید، اینجاست که کامل و کارشناسانه نبودن بخشنامه صادر شده پررنگ تر می گردد؛ چراکه مسافر انتظار دارد آژانس در اسرع وقت اقدام به استرداد کل مبلغ بدون کوچک ترین جریمه کنسلی کند.

در خصوص تورهای آسیایی آیا غیر از این است که آژانس درصد زیادی از مبالغ را به کارگزار، هتل و ایرلاین پرداخت نموده است، آیا منطقی است که قراردادهایی که شش ماه قبل منعقد شده اند به محض درخواست کنسلی از طرف آژانس استرداد نمایند؟ در صورت مثبت بودن پاسخ ها، چگونه وجوه را استرداد نمایند (با وجود تحریم ها)؟ آیا هیچ هزینه ای قبل از صدور ویزا برای مسافر انجام نپذیرفته است؟

یک مثال دیگر: مسافر اقدام به کنسلی یک تور خارجی مثلاً تور فرانسه نموده، در شرایطی که ویزا صادر شده، ترجمه مدارک صورت پذیرفته و هزینه هتل پرداخت شده، درحالی که سایر خدمات از جمله پرواز مستقیم ایرلاین ایرانی هم کاملاً پابرجاست و مسافران ایرانی را به مقاصد پاریس، وین، آمستردام، کلن، فرانکفورت، هامبورگ و میلان بدون هیچ مسئله ای در مبادی ورودی و فرودگاه ها اعزام می نماید، حال بحث این است آیا یک گردشگر سالم ایرانی با وجود داشتن ویزای معتبر، آژانس هواپیمایی معتبر، ایرلاین وطنی معتبر و پذیرش بدون مشکل کشور مقصد، در یک شرایط سالم اقدام به کنسلی کند، در حالی که منبعی برای آن وجود ندارد، تمام جرائم مربوط به کنسلی را آژانس باید متقبل گردد؟ آیا این حق توراپراتورهای بزرگ ایران است؟

این بخشنامه کاملاً غیرکارشناسانه به نابودی کامل و ضربه فنی پیکره گردشگری اقدام نموده است.

آیا دفاتر خدمات گردشگری می توانند چنین هزینه هایی را از قبیل کارمزد صدور ویزا و ترجمه مدارک که استرداد نمی گردد و دیگر هزینه ها از جمله خدمات زمینی و هتل را به مسافر استرداد نمایند؟

در خصوص پروازها هم وضع کاملا تعیین است، ایرلاین های خارجی کمترین همکاری را دارند. بهتر نبود وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای دفاع از حقوق آژانس و مسافر، به جای صدور عجولانه چنین بخشنامه ای، اهرم فشار بر ایرلاین ها باش و عواقب این تصمیم را آنالیز کند. در این شرایط روبرو خواهد بود با سیل عظیم شکایات بین مسافران و آژانس ها که غیرقابل حل است.

اگر کارگزارها حاضر به استرداد مبالغ نشوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر فقط بخشی از هزینه ها استرداد گردد چه می گردد؟ اگر زمان استرداد طول بکشد، چه؟ اگر ایرلاین ها پروازهایشان برای نوروز دایر باشد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ (برخی ایرلاین ها اعلام نموده اند که از تاریخ 13 مارس محتمل است پروازها را دوباره به جریان اندازند.)

به نظر می رسد بهتر است این بخشنامه هرچه سریع تر مورد آنالیز قرار گیرد تا هیچ حقی از مسافر و آژانس مسافرتی ضایع نگردد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 9 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 784

به "نقدهایی به بخشنامه لغو سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقدهایی به بخشنامه لغو سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید