اقتصاد نخلفقط فروش خرما نیست، ورود گردشگر به نخلستان های بوشهر

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - گروه استان ها: وجود نخلستان ها در استان بوشهر و به ویژه منطقه آب پخش، علاوه بر اینکه در زمینه فراوری خرما، اشتغال و درآمدزایی دارای اهمیت است، دارای زیبایی های فراوانی است که می تواند به عنوان یکی از ظرفیت های گردشگری مورد توجه قرار بگیرد.

اقتصاد نخلفقط فروش خرما نیست، ورود گردشگر به نخلستان های بوشهر

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور تابستانی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

ورودی شهر آب پخش از دو طرف در محاصره نخل های سر به فلک کشیده است و وجود این نخل ها زیبایی های خاصی به این جهت بخشیده است و البته این تنها بخشی از زیبایی های نخیلات آب پخش و انبوهی از نخیلات در بخش نخیلات لب جاده است.

نخیلاتی که شانه به شانه هم قد کشیده اند و دارای وسعتی در حدود 29 هزار هکتار هستند که به گفته بعضی از محققان، این میزان سطح زیر کشت نخیلات در یک منطقه، در سطح جهان بی نظیر است.

از گذشته تا به امروز فقط خرمای نخیلات معرفی شده است و آن هم نه به گونه ای شایسته؛ امروز می بایست دیگر ظرفیت های نخلستان های آب پخش به ویژه ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی نیز معرفی گردد.

توسعه گردشگری در نخیلات

نخلداران هر ساله خرمای خود را در اواخر شهریور تا مهرماه می فروشند و منتظر می مانند تا سال آینده که نخل ها دوباره خرما دهند و بار دیگر درآمد سالانه خود را از نخلستانشان کسب نمایند؛ نخل هایی که می تواند در دیگر فصول سال نیز درآمدزا باشند.

گردشگری می تواند صنعت جدیدی باشد که در نخلستان ها راه اندازی می گردد؛ صنعتی که نخل های تشنه را رونق می بخشد که اقتصادی تر شوند و بتوانند درآمدهای نخلداران را بالاتر برده و علاوه بر افزایش درآمد، ایجاد اشتغال نمایند.

ایجاد و توسعه گردشگری در نخیلات در حرف شاید ساده به نظر برسد ولی در عمل با سختی های فراوانی روبرو است؛ هیچ گونه زیرساختی در نخلستان ها فراهم نیست و حتی جهت مناسبی نیز برای حضور گردشگران در نخلستان ها ایجاد نشده است.

اقتصادی بودن توسعه گردشگری در نخلستان ها باید مورد آنالیز دقیق و کارشناسی قرار بگیرد که آیا سرمایه گذاری در این بخش دارای صرفه اقتصادی هست یا نه.

البته آب پخش به غیر از داشتن نخلستان های سرسبز و زیبا، کانال های آبیاری بزرگی در بین نخلستان ها دارد که این کانال ها هم دارای جاذبه های بسیار زیادی برای گردشگران هستند.

دیدگاه درآمدزایی از نخیلات تغییر کند

یکی از اساتید دانشگاه نیز در ارتباط با اهمیت توسعه صنعت گردشگری در نخلیات به خبرنگاران گفت: کشور ما با ادبیات گردشگری آشنا نیست و در استان بوشهر نیز شرایط خوبی را در این زمینه نداریم.

محمد آقایان حسینی به جاذبه های بالای گردشگری نخلستان ها اشاره نمود و اضافه نمود: متاسفانه ما فقط می خواهیم با فروش خرما درآمد داشته باشیم؛ این در حالی است که کارهای دیگری نیز می توان انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه باید زیرساخت های مناسب برای توسعه گردشگری در نخلستان های فراهم گردد، افزود: باید فضا برای آینده فراهم گردد و از امروز باید در این زمینه کار کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید برنامه ریزی درازمدتی را برای معرفی ظرفیت های گردشگری نخلستان ها داشته باشیم، ادامه داد: باید موسیقی محلی، آداب و رسوم مردمی و دیگر جاذبه های گردشگری ما به خوبی به جهان معرفی گردد.

وی توضیح داد: در صورتی که بتوانیم از ظرفیت هایی که در این منطقه در اختیار داریم به خوبی استفاده کنیم، اثربخشی اقتصادی بالایی خواهد داشت.

جشنواره خرما و نخل در آب پخش برگزار می گردد

یکی از مهمترین اقداماتی که می تواند رونق بخش گردشگری در آب پخش گردد، معرفی ظرفیت های گردشگری نخلستان ها به افرادی است که تا به امروز به این منطقه سفر ننموده اند یا اینکه تنها از این جهت عبور نموده اند.

برگزاری یک جشنواره برای معرفی این ظرفیت ها تاثیر بسیار زیادی برای آنالیز کارشناسانه گردشگری در نخلستان ها داشته باشد که این جشنواره با عنوان خرما و نخل در ایام برداشت خرما در منطقه آب پخش برگزار خواهد شد.

بخشدار آب پخش در مصاحبه با خبرنگاران به تشریح فرایند برگزاری این جشنواره پرداخت و گفت: آب پخش دارای نخلستان های سرسبزی است که دارای جاذبه های گردشگری بسیار بالایی است و معرفی این ظرفیت ها نیز لازم است.

علی مردانلو از معرفی خرمای آب پخش به عنوان برند خرمای مرغوب و ممتاز کشور به عنوان یکی از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره ها نام برد و اضافه نمود: کوشش داریم که نام و برند آب پخش در سطح کشور معرفی و شناخته گردد.

هیچ نقطه جهان این همه نخل کنار هم ندارد

معاون گردشگری و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر نیز به خبرنگاران گفت: بزرگترین نخلستان های جهان در این منطقه واقع شده است که حدود 29 هزار هکتار را شامل می گردد و هیچ نقطه جهان این همه نخل کنار هم ندارد.

ناصر امیرزاده به برگزاری جشنواره خرما برای معرفی ظرفیت های گردشگری نخل و خرمای آب پخش اشاره نمود و گفت: این جشنواره یک جشنواره گردشگری است و از درون صنعت گردشگری عوایدی به استان و شهرستان خواهد رسید.

وی با بیان اینکه کوشش می کنیم تا با معرفی ظرفیت ها، توریست را وارد استان کنیم، افزود: کوشش داریم که زمینه حضور توریست های خارجی و داخلی را در نخلستان ها فراهم سازیم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: جشنواره خرما و نخل از 25 تا 27 شهریورماه برگزار می گردد و در این ایام برنامه ریزی شده که تورهای گردشگری برگزار شده و هتل ها نیز در روزهای جشنواره به گردشرگان تخفیف های عمده دهند.

اهمیت دارویی خرما و نخل

وی به اهمیت دارویی خرما و نخل اشاره نمود و ادامه داد: در کنار بحث های گردشگری نخیلات به گردشگری سلامت نیز نگاه ویژه ای داریم و کارگاه های گردشگری سلامت در این جشنواره برگزار خواهد شد.

امیرزاده از بوم گردی و آشنایی با روستاها به عنوان یکی دیگر از موضوعات این جشنواره نام برد و اضافه نمود: برگزاری برنامه های آواهای محلی در هنگام برداشت خرما و کار در نخیلات با حضور موسیقی دان های خوب کشور انجام می گردد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره خرما و نخل در رویدادهای گردشگری و تقویم گردشگری کشور ثبت خواهد شد، افزود: ردیف اختصاصی برای این جشنواره در نظر گرفته می گردد و جشنواره هر ساله برگزار خواهد شد.

امیرزاده از ثبت ملی آئین خرماچینی اطلاع داد و اعلام کرد: انعکاس رسانه ای وسیعی نیز برای این جشنواره در نظر گرفته شده است.

نخلداران با صنعت گردشگری آشنا شوند

نخلستان های آب پخش یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری در استان بوشهر است ولی با توجه به اینکه تا به امروز صعنت گردشگری در نخلستان ها مطرح نبوده است، باید زمینه آشنایی بیشتر نخلداران با صنعت گردشگری و مزایا و راهکارهای ورود به آن فراهم گردد.

نخلداران باید بدانند که به وسیله گردشگری در نخلستان ها چگونه می توانند درآمدزایی نمایند و توسعه گردشگری چه سودی برای آنها خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 685

به "اقتصاد نخلفقط فروش خرما نیست، ورود گردشگر به نخلستان های بوشهر" امتیاز دهید

1 کاربر به "اقتصاد نخلفقط فروش خرما نیست، ورود گردشگر به نخلستان های بوشهر" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد نخلفقط فروش خرما نیست، ورود گردشگر به نخلستان های بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید