دانشگاه سه گوش اهواز، بازمانده ای کهن از شروع دوران معاصر ایران

به گزارش مجله سرگرمی، شاید اهواز به داشتن کارون و پل هایش معروف باشد؛ اما ساختمان های قدیمی دارد که از یادگارهای شروع دوره معاصر در اهواز هستند. یکی از آنها ساختمان معروف به دانشگاه سه گوش است که استادان و دانشجویان بسیاری روزهای جوانی را در آن جا گذرانده اند. این عمارت مثلثی شکل، سال ها شاهد رفت وآمد اهوازی ها بوده و خاطره ها از گذر زمان در دل دارد. با خبرنگاران همراه باشید و داستان دانشگاه سه گوش اهواز را بخوانید.

دانشگاه سه گوش اهواز، بازمانده ای کهن از شروع دوران معاصر ایران

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ادامه تحصیل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

اهواز

اهواز در فاصله 881 کیلومتری تهران، شهری جلگه ای در مرکز استان خوزستان است. این شهر در موقعیت جغرافیایی 31 درجه و 20 دقیقه عرض شمالی و 48 درجه و 40 دقیقه طول شرقی واقع شده است. ارتفاع اهواز از سطح دریا 12 متر است و هر طور که حساب کنید، شهر بسیار گرمی است. تابستان ها گرمی هوا به 50 درجه سانتیگراد می رسد و زمستان تا 5 درجه سانیتگراد بالای صفر سرد می گردد. میانگین بارندگی اهواز 213 میلی متر است و اقلیم خشک دارد.

51 درصد نفت ایران در اهواز فراوری می گردد و وجود شرکت ملی فولاد، شرکت لوله سازی اهواز، شرکت ملی نفت و شرکت ملی حفاری، اهواز را به شهری صنعتی تبدیل نموده است.

نام دانشگاه گندی شاپور تاریخچه بس طولانی دارد. دانشگاه گُندی شاپور که از زمان اردشیر ساسانی بنا قرار گرفت و پس از حمله اعراب به ایران به دلیل عدم تلفظ واژه یگ توسط اعراب به جُندی شاپور تغییر نام داد، مهر ماه سال 1334 در اهواز تاسیس شد. کشاورزی، ادبیات، ریاضی و پزشکی از نخستین رشته های دانشگاه جندی شاپور بودند.

تاریخچه دانشگاه سه گوش

86 سال است که اهوازی ها ساختمان دانشگاه سه گوش را در کرانه کارون می بینند. 86 سال است که درشکه ها، ماشین ها، چشم های بی تفاوت یا مشتاق از کنار سه گوش می گذرند؛ اما شاید کمتر کسی بداند طی این سال ها چند بار نقش این بنای زیبا تغییر نموده است. این یادگار قدیمی هنوز و همچنان مانند انگشتری بر نگین اهواز می درخشد.

ساختمان سه گوش در سال 1308 به عنوان ساختمان بانک ملی مرکزی اهواز افتتاح شد. سه سال بعد به مقر اداره حکومتی ولایت یا همان استانداری تبدیل شد. در سال 1321 که اهواز در جنگ دوم جهانی اشغال شد، عمارت سه گوش مقر ارتش متفقین بود. در 1330 مقر سازمان امریکای اصل چهار ترومن یا Point Four، ستاد استانداری خوزستان، ستاد فرمانداری اهواز و اداره کل دارایی خوزستان بود.

تا این که بالاخره در سال 1336 به مبلغ 2 میلیون و 200 هزار تومان از بانک ملی ایران خریداری شد و برای مدت طولانی، دانشکده پزشکی دانشگاه جندی شاپور نام گرفت.

اما داستان به همین جا خاتمه نیافت. ساختمان سه گوش از سال 1345 تا 1350، محل دانش سرای عالی تربیت دبیر، مرکز علوم پایه دانشگاه جندی شاپور، مرکز علمی و سمعی-بصری دانشگاه جندی شاپور و دانشکده علوم و سازمان مرکزی دانشگاه جندی شاپور بود.

سال 1350 بود که به دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه جندی شاپور تبدیل شد. دانشجویان ادبیات و زبان های خارجی در سال 1389 اثاث کشی کردند و از این ساختمان پرخاطره به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز رفتند. سه گوش اکنون در حال بازسازی است.

معماری

در دوره پهلوی اول، معماری فرانسوی به نام آندره گدار که بسیار علاقه مند به آثار معماری و تاریخی ایران بود، طرح ساختمان سه گوش را برای بانک ملی ارائه کرد. گدار که فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبای پاریس در رشته معماری و باستان شناسی بود، ساختمان کتابخانه ملی ایران، کلاه فرنگی آرامگاه حافظ و چندین بنای معروف دیگر همچون ساختمان موزه ایران باستان را هم طراحی کرد.آنده گدار در آن موقع رئیس اداره باستان شناسی ایران بود.لازم به شرح است که او موسس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود.

ویژگی ها

ساختمان سه گوش یا دانشکده ی ادبیات اهواز مساحتی حدود 3 هزار متر مربع دارد. در ساحل غربی کارون، روبه روی پل نادری و میدان مولوی قرار گرفته است. ویژگی شاخص آن، طراحی مثلثی شکل آن است که باعث شده به نام سه گوش معروف گردد. مشخصه های معماری دوره پهلوی اول یعنی قوس های دایره ای شکل ایوان و رواق های حیاط مرکزی در این عمارت هم نمایان است. با این همه ساختمان سه گوش براساس معماری باشکوه دوره ساسانی، درکنار آجرکاری و کاشی کاری های دوره اسلامی ساخته شده است. طرح کاشی کاری ایوان، با آجر دقیقا تکرار شده و این آجرکاری از ویژگی های برجسته دانشگاه سه گوش به شمار می رود. این عمارت دو ورودی شمالی و جنوبی و حیاطی باصفا در بخش مرکزی دارد.

شرایط کنونی

نزدیک بودن به رود کارون، شرجی بودن هوای اهواز و انتقال رطوبت لایه های خاک به پی ساختمان، وجود درخت های درشت ریشه مانند کُنار و اکالیپتوس از جمله مواردی هستند که این بنای باشکوه را نیازمند بازسازی نموده اند. گذشته از آسیب های جزیی که یادگار روزهای جنگ تحمیلی هستند، موریانه زدگی بیشتر درها و پنجره های چوبی و ترک های آشکار در دیوار ساختمان هم سه گوش را تهدید می نمایند.

از سال 1393 کار بازسازی عمارت سه گوش با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز و اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با اعتبار 10 میلیارد ریال شروع شده است. گفته می گردد که قرار است به عنوان بانک اطلاعاتی فرهنگی و پژوهشی استان، موزه علم و فناوری و خوزستان شناسی مورد بهره برداری قرار بگیرد. گروهی هم برای بازسازی درها و پنجره های چوبی دانشگاه تاریخی ادبیات اهواز اقدام نموده اند.

منبع:

ویکی پدیا، خوزنیوز, فرمانداری اهواز و انجمن صنفی کارفرمایی معماری.

منبع: کجارو
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1096

به "دانشگاه سه گوش اهواز، بازمانده ای کهن از شروع دوران معاصر ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه سه گوش اهواز، بازمانده ای کهن از شروع دوران معاصر ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید