هرجا تعداد دانش بنیان ها کم است تحریم ها اثرگذار تر می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، سورنا ستاری در حاشیه بازدید معاون مالی رئیس جمهور از دستاوردهای منتخب صادراتی دانش بنیان با بیان این که شرکت های دانش بنیان و خلاقی که محصول ایران ساخت با کیفیت فراوری نمایند برای ورود به بازارهای صادراتی حمایت می شوند، ادامه داد: هرجایی که تعداد شرکت های دانش بنیان کم است، تحریم ها اثرگذارتر است. مثلا در حوزه کشاورزی که هنوز تعداد شرکت های دانش بنیان ورود نموده به آن در حد قابل قبولی نیست، مسائل بیشتری وجود دارد و این صنعت هنوز با فناوری و نوآوری کاملا عجین نشده که اقدامات به سازی در این راستا را شروع نموده ایم.

هرجا تعداد دانش بنیان ها کم است تحریم ها اثرگذار تر می گردد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به توانمندی شرکت های دانش بنیان در حوزه بهینه سازی انرژی گفت: علاوه بر توانمندی این شرکت ها در صنایع بالادستی نفت، گاز و پتروشیمی از جمله تامین احتیاج به کاتالیست ها، تجهیزات سرچاهی و بسیاری از فناوری های دیگر، امروز شرکت های دانش بنیان توانسته اند عرصه مصرف انرژی را در سطح مصارف تجاری و خانگی با فناوری های هوشمند و تجهیزات دانش بنیان و کم مصرف پیوند بزنند. فناوری ها و ابزارهایی که توسعه عمومی آن ها احتیاجمند فرهنگ سازی از یک سو و ایجاد فضای تسهیل فراوری و بازارسازی این محصولات هستیم.

ستاری، با اشاره به در اولویت قرار داشتن تامین زنجیره ارزش و افزایش تاب آوری فناورانه در حوزه کشاورزی و تامین غذا اضافه نمود: البته در حوزه امنیت غذایی با ورود معاونت علمی و فناوری طرح هایی در حال انجام است؛ اما برای توسعه این حوزه احتیاجمند مشارکت بیشتر شرکت های دانش بنیان و خلاقیتهای آنها هستیم. مثلا با ورود به حوزه فراوری دانه های روغنی توانستیم بخشی از احتیاج بازار داخلی را تامین کنیم.

ستاری بعلاوه با اشاره به در اولویت قرار داشتن تکمیل زنجیره ارزش مواد غذایی و امنیت غذایی گفت: به طور مثال در حوزه مرغ لاین برنامه مفصلی داریم. در این حوزه جای کار بسیاری وجود دارد و باید با حمایت از شرکت های دانش بنیان این زنجیره در داخل کشور تامین گردد؛ چراکه سالیانه 5/3 میلیارد دلار واردات داریم که شرکت های داخلی می توانند سدی بر جهت این ارزبری باشند در حالی که توانمندی شرکت های دانش بنیان برای فراوری این محصول و تامین بازار بالا است.

وی استفاده از محصولات فراوری شده با فناوری های پیشرفته را یکی از ضروریات در کشور دانست و اضافه نمود: باید به سمتی پیش برویم که این محصولات بتوانند بخش بزرگی از احتیاج کشور را تامین نمایند. محصولاتی که با اتکا به توان داخلی و با بومی سازی فناوری ها فراوری شده اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 بهمن 1400 بروزرسانی: 14 بهمن 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1952

به "هرجا تعداد دانش بنیان ها کم است تحریم ها اثرگذار تر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرجا تعداد دانش بنیان ها کم است تحریم ها اثرگذار تر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید