اعلام برنامه دولت برای عرضه سریالی سهام

به گزارش مجله سرگرمی، به گفته وزیر اقتصاد عرضه سهام شرکت های دولتی و ابزارهای مالی جدید در بورس شتاب می گیرد.

اعلام برنامه دولت برای عرضه سریالی سهام

خبرنگاران - بهزاد رنجبر: به دنبال افزایش نگرانی ها درباره شکل گیری حباب در بورس، وزیر اقتصاد ضمن رد این نظریه؛ حمایت دوباره دولت را از بورس گفت. او گفت: تنها راه نجات اقتصاد، بازار سرمایه است. بورس انتخاب مردم بوده و با افزایش ابزارها و عرضه اولیه به این انتخاب پاسخ خواهیم داد. به گفته وزیر اقتصاد قراراست فرایند عرضه ها سهام شرکت های جدید شتاب بگیرد.

این روزها در پی رشد پر سرعت بورس، برخی کارشناسان بر تقویت احتمال شکل گیری حباب در بازار سهام تاکید می کنند آنان معتقدند فرایند سود شرکت ها از سرعت رشد بازار سهام حمایت نمی کند در مقابل برخی دیگر از تحلیل گران معتقدند رشد شتابان بازار سهام حاصل برهه ای خاص از اقتصاد ایران است که اقتصاد ایران را ناگزیر به کاهش نرخ بهره کرده و همین عامل نقش زیادی در رشد شاخص های بورس دارد. در این میانه اما دولت نشان داده به حفظ فرایند رشد بازار سهام تمایل بسیار زیادی دارد چنان که ازابتدای سال جاری تا به امروز حسن روحانی رئیس جمهوری، در در 3 نشست دولت از توسعه بازارسهام حمایت کرده؛ پیش از این هیچ رئیس جمهوری تا این حد شفاف از توسعه معاملات در بازار سرمایه حمایت نکرده بود.

روحانی حتی در فروردین سال جاری به وزیر اقتصاد دستور داد تا هرچه سریع تر زمینه عرضه سهام شرکت های دولتی را فراهم کند. حالا خبر می رسد قرار است برای ورود شرکت های جدید به بورس یک ستاد تشکیل شود تا شرایط ورود شرکت های جدید به بورس آسان تر شود. به موازات حمایت های رئیس جمهوری، وزیر اقتصاد هم در نشست صبح روز شنبه با مدیران بازار سرمایه به صراحت از بازار سهام حمایت و گفت حبابی در بورس شکل نگرفته و عرضه های اولیه با سرعت بیشتری انجام می شود.

به نظر می رسد دولت به دلیل تنگناهای مالی در تلاش است از طریق فروش سهام بخشی از بحران های مالی اش را با کمک بورس حل نماید، به ویژه آن که دیروز رئیس سازمان امور مالیاتی ایران هم گفت در خوش بینانه ترین حالت، دست کم 40 هزار میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی دولت به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی کسب وکارها در کشور کاهش خواهد یافت؛ پیامی آشکار ار افزایش رقم کسری بودجه. با این پیام تمایل دولت برای توسعه معاملات در بورس بیشتر خواهد شد زیرا از یک طرف قیمت نفت به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر شیوع کرونا نه فقط در آمدهای دولت را کاهش داده بلکه به افزایش هزینه ها هم منجر شده است.

  • حمایت وزیر اقتصاد از بورس

فرهاد دژ پسند وزیر اقتصاد هرچندگفت؛ مطالعات علمی نشان می دهد در بورس حباب شکل نگرفته اما در عین حال تایید کرد که ممکن است در برخی سهام شاید حباب قیمت وجود داشته باشد. دژپسند افزود: هنگامی که از بورس استقبال می شود چرا باید مردم را بترسانیم؟ چرا از این فرصت استفاده نکنیم؟

او ادامه داد: حمایت های رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی را از بورس داریم و عرضه های اولیه با قدرت تا سرانجام سال ادامه دارد. حمایت دولت از بورس ادامه دار خواهد بود و مختص یک زمان کوتاه مدت نیست. به گفته دژ پسند بورس انتخاب مردم بوده و با افزایش ابزارها و عرضه اولیه به این انتخاب پاسخ خواهیم داد.

  • فروش صندوق های دولتی

وزیر اقتصاد از شتاب دریافت فرایند عرضه سهام شرکت های جدید و فروش صندوق های سرمایه گذاری دولتی در بورس سخن گفت و افزود: فرایند عرضه سهام شرکت ها در بازار سرمایه به صورت سریالی ادامه می یابد. به زودی نخستین صندوق قابل معامله (ETF) متشکل از 3 بانک و دو شرکت بیمه به ارزش 16 هزار و 500 میلیارد تومان در بورس عرضه می شود.

دژپسند با بیان اینکه پس از این عرضه، سهام دو صندوق ETF دیگر را هم عرضه می کنیم، افزود: پذیرش نخستین صندوق؛ شامل بانک ملت، بانک تجارت، بانک صادرات، بیمه البرز و بیمه اتکای امین؛ در قالب صندوق سرمایه واسطه مالی یکم، روز شنبه انجام شد.

او تاکید کرد: ما برای عرضه سهام شرکت های دولتی در طول سال جاری برنامه داریم و این عرضه ها در کل سال انجام می شود و در کنار ما نهادهای عمومی غیردولتی هم اقدام به عرضه سهام خواهند کرد. او گفت:وقتی عالی ترین مقام اجرایی کشور از برنامه عرضه سهام در بازار سرمایه حمایت می کند، به این معنی است که فرایند جاری دچار شکست نخواهد شد. او با اشاره به پیشنهاد تشکیل ستاد تسهیل پذیرش سهام شرکت ها در بورس، گفت: به همین منظور جلساتی برگزار شده؛ تعداد جلسات هیات پذیرش هم در حال افزایش است.

  • عرضه های جدید

وزیر اقتصاد همچنین از شتاب دریافت عرضه سهام شرکت های جدید در بورس خبر داد و گفت: عرضه سهام 2 باشگاه ورزشی استقلال و پرسپولیس تا مرداد سال جاری عملیاتی خواهد شد. سال جاری اوج عرضه دولت به بخش خصوصی است. به موازات سخنان وزیر اقتصاد، دولت در تلاش است سهام 2 هلدینگ بزرگ صنعتی و معدنی اش یعنی ایمیدرو و ایدرو را هم در بورس بفروشد. در عین حال مدیران بنیاد مستضعفان، ستاداجرایی فرمان امام و صندوق ذخیره فرهنگیان هم اعلام کرده اند، به عرضه سهام شرکت های زیر مجموعه شان در بورس سرعت می دهند.

دیروز همچنین راضیه صباغیان رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس از موافقت هیات مدیره این سازمان با تأسیس نوع جدیدی از صندوق های سرمایه گذاری در سهام خبر داد و گفت: برای فراهم کردن امکان تأمین منابع مالی کوتاه مدت شرکت ها، سازمان بورس مدلی را طراحی کرده که هدف از تشکیل آن، جمع آوری وجوه از سرمایه گذاران و اختصاص آنها به خرید سهام در طول فعالیت صندوق است.

  • زمان نامعلوم عرضه صندوق های دولتی در بورس

در شرایطی که قبلا از پذیرش و عرضه بلافاصله صندوق های دولتی در اردیبهشت ماه سخن گفته می شد، محمدرضا معتمد مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در اطلاعیه ای گفت: انجام معاملات واحدهای صندوق های سرمایه گذاری دولت حداقل 2 ماه پس از ثبت اطلاعات کل واحدها نزد شرکت سپرده گذاری مرکزی امکان پذیر خواهد بود. یعنی عرضه واحد های صندوق های سرمایه گذاری دولتی دست کم تا اواسط تابستان به طول خواهد انجامید. منابع خبری می گویند فراهم نبودن زیر ساخت های فنی در بورس برای تهیه سرورهای پشتیبان و سایر خدمات فنی، علت اصلی این دیر کرد است. از گذشته این ابهام وجود داشته اکه با اضافه شدن سهامداران سهام عدالت بورس از نظر فنی چگونه از معاملات پشتیبانی خواهد کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 999

به "اعلام برنامه دولت برای عرضه سریالی سهام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام برنامه دولت برای عرضه سریالی سهام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید