مقاومت صنایع در برابر درج قیمت فراوری کننده

به گزارش مجله سرگرمی، صنایع شوینده و لوازم خانگی با ارسال نامه به وزارت صمت خواهان لغو یا تعویق اجرای طرح درج قیمت فراوری کننده روی محصولاتشان شدند.

مقاومت صنایع در برابر درج قیمت فراوری کننده

به گزارش همشهری، با وجود تأکید دولت بر مقابله با گرانفروشی کالا ها به وسیله اصلاح نظام توزیع، با جایگزینی درج قیمت فراوری نماینده روی اقلام کالایی، بعضی صنایع در برابر اجرای این طرح مقاومت می نمایند.

براساس ابلاغیه سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان، انواع آبمیوه، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و مایکروویو از 27آذرماه به درج قیمت فراورینماینده مکلف شده اند. در مرحله دوم اجرای این طرح، سازمان حمایت با ارسال نامه ای به انجمن صنفی فراوری نمایندگان لوازم خانگی ایران، انجمن صنایع سلولزی بهداشتی و انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی، دستورالعمل درج قیمت فراوری نماینده روی این محصولات از 4 دی ماه را به فراورینمایندگان ابلاغ کرد. از 19 دی ماه نیز واحد های فراورینماینده و واردنماینده انواع لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، سس، رب، کنسروها، ترشی ها و ماکارونی به درج قیمت فراوری نماینده و وارد نماینده روی محصولاتشان ملزم شدند.

به نظر می رسد الزام درج قیمت فراوری نماینده روی کالاها، در مرحله اجرا با چالش هایی روبرو شده است چنان که فراوری نمایندگان لوازم خانگی ضمن خودداری از درج قیمت فراوری نماینده روی محصولاتشان، در مسیری معکوس، با ارسال نامه ای به وزیر صمت خواهان افزایش قیمت لوازم خانگی شده و علاوه بر آن گرانی خزنده 3 تا 12 درصدی بعضی انواع لوازم خانگی را در دستور کار قرار دادند. در ادامه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران نیز در نامه ای به وزیر صمت خواهان به تعویق افتادن اجرای طرح درج قیمت فراورینماینده روی محصولات خود تا فروردین ماه سال 1401 شدند.

مقاومت ها در برابر درج قیمت فراوری نماینده روی بسته بندی محصولات در حالی ادامه دارد که دستگاه های نظارتی با اشاره به رشد 100 درصدی قیمت مصرف نماینده بعضی اقلام کالایی خواهان رصد و پایش قیمت مصرف نماینده درج شده روی انواع محصولات با اطلاع رسانی به مردم هستند.

رشد 100 درصدی قیمت ها از فراوری تا فروش

در پی اعلام مخالفت ها با طرح تازه دولت، رئیس سازمان حمایت با اشاره به تأثیر درج قیمت های غیرواقعی مصرف نماینده در افزایش قیمت مصرف نماینده بعضی اقلام کالایی گفت: این موضوع زمینه افزایش 100 درصدی قیمت خرده فروشی کالا ها را فراهم نموده و مصرف نمایندگان نیز بدون اطلاع از قیمت تمام شده واقعی هزینه این گرانفروشی را از جیب شان پرداخت می نمایند.

عباس تابش اضافه نمود: تا کنون فروشندگان، آب معدنی 500 سی سی را با قیمت 4 هزار تومان به مصرف نمایندگان عرضه می کردند، اطلاعات متقنی داشتیم که فراوری نماینده این کالا را با قیمت هر بطری 2 هزار تومان تحویل فروشنده می داد، اما نرخ این کالا در کف بازار از 2 به 4 هزار تومان افزایش می یافت. او اضافه نمود: معنای این شیوه عرضه آن است که یک بطری آب معدنی از کارخانه تا کف بازار با افزایش قیمت 100 درصدی روبرو می گردد. در واقع نظام توزیع هر زنجیره ای، معادل قیمت خود کالا به آن اضافه می نماید تا به دست مصرف نماینده نهایی برسد.

تابش گفت: در قوانین مصوب محاسبه ضرایب سود توزیع در کشور حدبیشتر سودی که می توانست به این کالا در مرحله توزیع تعلق گیرد 20.5 تا 21 درصد بود یعنی براساس محاسبات و روی کاغذ باید این بطری آب معدنی به قیمت 2 هزارو 400 تا حدبیشتر 2 هزارو 500 تومان به مصرف نماینده عرضه می شد. با این فرایند در هر بطری آب معدنی 1500 تومان از جیب مصرف نماینده می رفت و مصرف نماینده نیز نمی دانست که این مبلغ را اضافه پرداخت می نماید.

رئیس سازمان حمایت از مصرف نمایندگان و فراوری نمایندگان اضافه نمود: با اجرای طرح درج قیمت فراوری نماینده و تعریفی که در زنجیره های توزیع اجرا شده اکنون همین آب معدنی با قیمت فراوری نماینده 2 هزار تومان به بازار آمده و مردم باید بدانند که هیچ کالایی در کشور سود توزیع بالای 30 درصدی ندارد.

نامه نگاری برای تعویق اجرای طرح

با قرار گرفتن لوازم خانگی و صنایع شوینده در لیست کالا های مشمول درج قیمت فراورینماینده، انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، از اجرای این طرح سر باز زد و در نامه ای به وزیر صمت اظهار داشت: قیمت نهاده های فراوری این بخش مدام در حال افزایش است و به همین منظور از وزیر صنعت درخواست می کنیم تا متناسب با تغییر قیمت مواد اولیه، امکان افزایش قیمت ها را برای فراورینمایندگان لوازم خانگی فراهم کند.

این درخواست در شرایطی ارائه شد که بعضی محصولات لوازم خانگی افزایش 3 تا 12 درصدی قیمت در 3 هفته گذشته را تجربه نموده اند. متعاقب آن رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران هم خواهان تعویق اجرای این طرح در صنایع مذکور تا فروردین ماه سال 1401 شد و اظهار داشت بیشتر واحد های کوچک خواهان به تعویق افتادن طرح درج قیمت فراورینماینده (به جای مصرف نماینده) روی کالا ها تا فروردین هستند.

بختیار علم بیگی با بیان اینکه فراورینمایندگان با کلیت این طرح موافق هستند، اضافه نمود: به نظر می رسد این طرح با هدف شفاف سازی اجرا می گردد، اما مشکل بعد از فراوری، در بخش توزیع و برای خریداران عمده است.

او از ارسال نامه ای به وزارت صمت برای تمدید مهلت اجرای طرح اطلاع داد و گفت: مشکل دیگر فراورینمایندگان کوچک تفاوت قیمت تمام شده کالا برای استان های مختلف است. تا به امروز با ثبت قیمت مصرف نماینده، قیمت یکسانی روی کالا های مشابه درج می شد، اما در طرح تازه که باید قیمت فراورینماینده درج گردد، هزینه حمل ونقل به استان های مختلف فرق دارد و قیمت درج شده برای استان های دورافتاده گران تر خواهد بود. او اضافه نمود: فعلا در حال مذاکره با وزارت صمت هستیم و منتظر ارائه پاسخ وزارت صمت به نامه انجمن هستیم.

بلاتکلیفی با درج قیمت فراوری نماینده

دبیر انجمن فراوری نمایندگان لوازم صوتی و تصویری نیز با بیان اینکه طرح اجباری شدن درج قیمت فراوری نماینده روی محصولات لوازم خانگی نواقص و ایراداتی دارد و به علت نبود فرهنگسازی مناسب، موجب نارضایتی مردم خواهد شد، گفت: این طرح نمی تواند برای همه اصناف و کالا ها به ویژه لوازم خانگی به صورت یکسان اجرا گردد. اشکال نخست، شیوه درج قیمت روی کالاهاست. قیمت خوراکی ها و محصولات سلولزی همچون دستمال کاغذی روی کالا درج می گردد و، چون کالا همراه با بسته بندی عرضه شده، برای مردم در زمان خرید قابل رویت است؛ اما در لوازم خانگی چنین نیست.

محمدرضا شهیدی اضافه نمود: وقتی مصرف نماینده برای خرید یخچال یا سایر لوازم خانگی به فروشگاه مراجعه می نماید کالا را بدون کارتن مشاهده می نماید. در واقع قیمت فراورینماینده روی لوازم خانگی زمانی که کالا در منزل به خریدار تحویل می گردد، برای مردم قابل رویت است و در آن موقع نیز دیگر سودی برای خریدار ندارد. او در خصوص اشکال دوم این طرح گفت: سال هاست که مردم به درج قیمت مصرف نماینده روی کالا ها عادت نموده اند، اما اکنون مثلا یک تلویزیون را 10میلیون تومان خریداری نموده اند، اما می بینند که قیمت فراورینماینده روی کارتن تلویزیون 9میلیون تومان درج شده است.

او اضافه نمود: مردم حساب نمی نمایند که قیمت 9میلیونی، قیمت در کارخانه لوازم خانگی است. فرهنگ درج قیمت فراوری نماینده هنوز برای مصرف نمایندگان جا نیفتاده و ممکن است موجب درگیری و نارضایتی مردم گردد.

دبیر انجمن صوتی و تصویری اضافه نمود: در کالا های سوپری مثل دستمال کاغذی، شیر و... که قیمت روی کالا ها درج می گردد، به آسانی قابل پاک شدن نیست. ولی فرض کنید فراورینماینده لوازم خانگی، برچسب قیمت را روی کارتن بزند و به مغازه بفرستد. اگر فروشنده ای بخواهد تخلف کند به راحتی می تواند قیمت دیگری را نصب کند و این موضوع موجب درگیری بین فراورینماینده و سازمان حمایت می گردد. بعلاوه در کالا های سوپری تفاوت قیمت در کارخانه تا مصرف نماینده بالاست و تا 50درصد تفاوت قیمت فراورینماینده و مصرف نماینده وجود دارد؛ اما در لوازم خانگی فاصله قیمتی درنهایت 10درصد است لذا درج قیمت فراورینماینده روی لوازم خانگی موجب کاهش قیمت زیادی نخواهد شد.

نحوه محاسبه قیمت مصرف نماینده کالا ها

بنابر اعلام مسئولان وزارت صمت و سازمان حمایت با درج قیمت فراوری نماینده واقعی حاشیه سود های غیرمتعارف اقلام کالایی در بازار حذف و به کاهش قیمت مصرف نماینده این کالا ها منجر می گردد. بر این اساس مصرف نمایندگان قبل از اینکه بخواهند قیمت کالایی را پرداخت نمایند باید بدانند اندازه سود یک کالا بعد از درج قیمت فراوری نماینده از محل کارخانه و بنابر نوع کالا ها فرق دارد.

مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی و شبکه های توزیعی و مالی سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراوری نمایندگان اندازه سود توزیع نمایندگان سراسری را 10درصد و خرده فروشی ها را از 7 تا 15درصد براساس کالا های مختلف متغیر دانست و گفت: اگر مردم می خواهند روی قیمت فراورینماینده محاسبه ای داشته باشند می توانند 22 تا 25درصد به آن اضافه نمایند و این به منزله آن است که حدود یک چهارم تا یک پنجم، به قیمت فراورینماینده اضافه خواهد شد.

محسن حسینلویی اضافه نمود: از این هفته در سطح فروشگاه ها، شاهد درج قیمت فراورینماینده خواهیم بود. فروشگاه ها موظف هستند با سود های اعلام شده قیمت مصرف نماینده را معین نمایند، از این رو اگر قیمت مصرف نماینده کالایی بالاتر از قیمتی که فروشگاه اعلام می نماید باشد آن کالا باید با همان سود منطقی و مصوب از سوی فروشگاه های زنجیره ای فروخته گردد و بر این اساس مبنای قیمت، بارکد فروشگاه هاست.

منبع: فرارو
انتشار: 10 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1401 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 2033

به "مقاومت صنایع در برابر درج قیمت فراوری کننده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاومت صنایع در برابر درج قیمت فراوری کننده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید