نگرانی لهستان و اوکراین از نزدیکی آمریکا به روسیه

به گزارش مجله سرگرمی، کشورهای لهستان و اوکراین در آستانه ملاقات روسای جمهوری آمریکا و روسیه به شدت از مواضع رئیس جمهور آمریکا به ویژه در قبال پروژه گازی نورد استریم2 ابراز دلسردی و نارضایتی نموده اند.

نگرانی لهستان و اوکراین از نزدیکی آمریکا به روسیه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ در گزارشی نوشت: در آستانه برگزاری نشست جو بایدن و ولادیمیر پوتین در ژنو سوئیس لهستان و اوکراین از سیاست های واشنگتن در قبال روسیه ابراز دلسردی کردند. بخصوص آن ها از موضع بایدن در قبال پروژه نورد استریم 2 شکایت کردند.

لهستان و اوکراین در آستانه ملاقات رئیس جمهور آمریکا با همتای روسی خود انتظارات بالایی را از آمریکا داشته و برای خود تصور نموده بودند.

با توجه به موضع تازه آمریکا در قبال پروژه نورد استریم 2 که به زعم اوکراین و لهستان ضعیف ارزیابی شده است و بر اساس این فرضیه که بایدن مانند باراک اوباما می تواند در پی تنظیم مجدد روابط خود با روسیه باشد نقدها آشکاری از طرف این کشورها بلند شده است.

زبیگنیو راو وزیر امور خارجه لهستان روز آدینه در سخنانی گفته است که از موضع تازه رئیس جمهور آمریکا در قبال پروژه گازی نورد استریم 2 به وسیله رسانه ها آگاه شده است.

وی تاکید نمود: متحدان آمریکایی ما هیچ زمانی برای مشورت با این منطقه با بیشترین آسیب پیدا ننموده اند. به جای آن پشت درهای بسته یک تبادل نظری آمریکایی-آلمانی-روسی درباره خط لوله انتقال گازی که خطری برای صلح در اروپا است صورت می گیرد. این مسئله می تواند به تشدید سیاست تهاجمی روسیه منجر گردد.

وزیر خارجه لهستان بعلاوه گفت: متاسفانه تا کنون همسایگان روسیه در ارزیابی خود از سیاست این کشور درست عمل نموده اند، اما آمریکایی ها، آلمانی ها و فرانسوی ها اغلب اشتباه نموده اند.

راو بعلاوه این انتقاد را وارد کرد که در آمریکا از زمان روی کار آمدن بیل کلینتون به اسم رئیس جمهور این برداشت به وجود آمده که شریک اصلی در ایجاد یک دنیا آزاد در اروپا دیگر نه انگلیس بلکه آلمان است. بایدن اروپا را با آلمان برابر می داند.

وی در آستانه ملاقات بایدن با پوتین از ارتکاب خطاهایی از طرف رئیس جمهور آمریکا سخن گفته و به این مسئله انتقاد وارد کرد که وی با لهستان و نه اوکراین در پی تبادل نظر نیست.

وزیر امور خارجه لهستان کشورش را یک متحد مهم و وفادار آمریکا و یک دموکراسی که شایستگی تنظیم امور خود را دارد دانست .

در اوکراین هم این نگرانی وجود دارد که ایالات متحده آمریکا حمایت های خود از این کشور در قبال روسیه را در ارزیابی های تازه اولویت بندی ها با نگاهی به چین تضعیف کند. یک دیپلمات اوکراینی درباره هزینه های زیادی که اجرای پروژه نورد استریم 2 برای این کشور به بار می آورد هشدار داده است.

وزیر امور خارجه اکراین هم در تبادل نظریی با روزنامه دی ولت گفته است که این خط لوله انتقال گاز باید به اسم اهرمی به کار گرفته گردد که روسیه را به ایفای یک نقش سازنده در فرایند صلح در شرق اوکراین ترغیب کند. وی از آمریکا خواست تعهد فعالانه تری درباره مسئله شرق اوکراین از خود نشان دهد.

پروژه گازی نورد استریم 2 که بیش از نود درصد آن تکمیل شده است قرار است در آینده 55 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از روسیه به آلمان منتقل کند.

آمریکا به بهانه وابستگی اروپا به گاز روسیه شدیدا با این پروژه گازی مخالف است.

اجرای پروژه خط لوله گازی نورد استریم 2 به ارزش بیش از 9 میلیارد یورو و با طول بیش از 1200 کیلومتر که از یک سال پیش و در پی اعمال تحریم ها علیه روسیه متوقف شده بود، در اوایل ماه دسامبر 2020 از سر گرفته شده است.

آلمان اخیرا در اظهار نظرهای مختلف اعلام نموده که با وجود تشدید مناقشات با روسیه به ویژه در پفراینده مربوط به آلکسی ناوالنی، منتقد سرسخت کرملین همچنان می خواهد به این پروژه گازی پایبند باقی بماند.

ایالات متحده هم بارها تمام شرکت هایی که به نوعی در ساخت خط لوله 1220 کیلومتری نورد استریم 2 همکاری دارند را تهدید به اعمال تحریم های سنگین نموده است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا البته اخیرا اعلام نموده که برای بهبود مناسبات با آلمان می خواهد از تحریم ها علیه این پروژه گازی عقب نشینی کند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان بعلاوه قرار است قبل از انتها دوران صدر اعظمی خود یک بار دیگر به اسم مهمان در کاخ سفید پذیرفته گردد. وی در 15 جولای (24 تیرماه) به واشنگتن سفر خواهد نمود.

روزنامه هندلز بلات آلمان هم گزارش داده که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان مقدمات سفر به واشنگتن برای حل مناقشات با آمریکا بر سر پروژه گازی نورد استریم2 را فراهم می نماید.

بعضی کشورهای اروپای شرقی مانند اوکراین و لهستان هم به شدت مخالف این پروژه رو به انتها هستند، چرا که درآمدهای خود از ترانزیت گاز روسیه به غرب اروپا را از دست خواهند داد.

به غیر از اوکراین و لهستان که آلمان را متهم به دور زدن کشورشان در انتقال گاز روسیه به اروپای غربی می نمایند، دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا هم آلمان را متهم نموده بود که با راه اندازی نورد استریم 2، اروپا را به گاز روسیه وابسته تر می نماید؛ موضوعی که البته دولت جو بایدن هم بر آن تاکید دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1737

به "نگرانی لهستان و اوکراین از نزدیکی آمریکا به روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی لهستان و اوکراین از نزدیکی آمریکا به روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید