روز آرام دلار در بازارهای جهانی

به گزارش مجله سرگرمی، ارزش دلار در برابر رقبای اصلی اش تقریبا ثابت ماند.

روز آرام دلار در بازارهای جهانی

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، هرچند که آمارهای جدید منتشر شده نشان می دهند اقتصاد اروپا در حال بازگشت به روزهای خوب قبل از آغاز کرونا است اما افزایش شدید مبتلایان و قربانیان به این ویروس مرگبار در قاره سبز بار دیگر باعث افزایش نگرانی ها از تکرار عملکرد کابوس وار تابستان شده است. هم اکنون شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس قرنطینه های سراسری اعلام نموده اند و احتمالا در صورت تداوم شرایط فعلی شاهد اعمال محدودیت هایی بر فعالیت کسب و کارها نیز خواهیم بود.

مرکز آمار اتحادیه اروپا گزارش اولیه خود از رشد مالی کشورهای اروپایی در سومین فصل سال 2020 را منتشر کرد که بر این اساس متوسط رشد مالی 19 کشور عضو منطقه یورو و 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب مثبت 12.7 درصد و مثبت 12.1 درصد بوده است که این رشد در مقایسه با متوسط رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو 34.5 درصد و در سطح اتحادیه اروپا 34.3 درصد افزایش پیدا نموده است. این بهترین عملکرد مالی کشورهای اروپایی از زمان تاسیس اتحادیه اروپا محسوب می گردد. هم چنین رشد مالی در دوازده ماه منتهی به سپتامبر در سطح منطقه یورو به طور متوسط منفی 4.3 درصد ودر سطح اتحادیه اروپا به طور متوسط منفی 3.9 درصد بوده است.

این مرکز همچنین اعلام نموده است تا خاتمه سپتامبر 2020 نرخ بیکاری در منطقه یورو و اتحادیه اروپا با بدون تغییر نسبت به مدت مشابه ماه قبل و به ترتیب در سطح 8.3 درصد و 7.5 درصد رسید. این نرخ بیکاری بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در هشت ماه اخیر بوده است.

تخمین زده می گردد تا خاتمه این ماه 15 میلیون و 990 هزار مرد و زن در سطح اتحادیه اروپا بیکار باشند که از این تعداد، 13 میلیون و 612 هزار نفر ساکن کشورهای عضو منطقه یورو بوده اند. در مقایسه با ماه قبل، شمار افراد بیکار در اتحادیه اروپا 42 هزار نفر و در سطح منطقه یورو 75 هزار نفر افزایش یافته است.

سرعت نگران کننده شیوع کرونا به ویژه در اروپا بار دیگر معامله گران را به وحشت انداخته و اکنون زمزمه هایی از بازگشت قرنطینه های سراسری در قاره سبز به گوش می رسد. در آمریکا، لهستان، فرانسه، آلمان و انگلیس رکوردهای جدیدی از ثبت مبتلایان روزانه گزارش شده و شمار قربانیان نیز مجددا در حال بازگشت به پیک های ثبت شده قبلی است.

دانشگاه آکسفورد که در حال حاضر یکی از پیشروترین مراکز علمی دنیا در مقابله با ویروس کرونا محسوب می گردد از رضایت بخش بودن نتیجه اولیه آزمایش واکسن ساخت خود بر روی افراد میانسال و سالمند خبر داده هر چند که اعلام نموده است هنوز برای تعمیم استفاده از این واکسن روی همه مردم دنیا اطمینان خاطر وجود ندارد و احتیاج به آزمایش های بیشتری است. جهش های ژنتیکی ویروس کرونا و رفتار متفاوت آن در نقاط مختلف دنیا رسیدن به نسخه ای واحد برای مقابله با آن را بسیار سخت ساخته است.

با وجود ادعاهای قبلی ترامپ و بعضی مقامات دولت وی در توزیع واکسن کرونا تا پیش از انتخابات، به نظر نمی رسد تا خاتمه سال خبری از واکسن کرونا باشد به ویژه آن که هنوز نتایج استفاده از نمونه های اولیه در مقیاس وسیع معین نشده است. آماده نشدن واکسن مقابله با کرونا در شرایطی رخ می دهد که ابتلا به کووید-19 همزمان با آغاز فصل سرما در بسیاری از کشورهای دنیا به سطح نگران کننده ای رسیده و این مساله باعث بازگشت بعضی از محدودیت ها شده است.

شرایط به ویژه در اروپا هشدارآمیز است و فعالان بازار نگران اند ضربه دیگری به پیکر کم جان اقتصاد این کشورها وارد گردد. لهستان، مجارستان و جمهوری چک از رکوردشکنی تعداد مبتلایان روزانه به کرونا خبر داده اند و در ورشو ساعت مجاز برای حضور مردم در فروشگاه ها محدود شده است.

تا به امروز بیش از 46 میلیون و 179 هزار و 21 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و 197 هزار و 496 نفر جان خود را از دست داده اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 235 هزار و 453 نفر، برزیل با 159 هزار و 562 نفر، هند با 122 هزار و 99 نفر، مکزیک با 91 هزار و 289 نفر و انگلیس با 46 هزار و 555 نفر بوده است.

فضای ریسک بر سر بازارهای ارز بیش از پیش تشدید شده است. معامله گران نگران اند فضای تنش بین آمریکا و شرکای تجاری عظیمش تا پیش از انتخابات روی دور تند افزایشی باشد و این مساله بیش از پیش فشار روی اقتصاد دنیای را که به دلیل کرونا با مسائل زیادی روبروست، تشدید کند. دور جدید این اختلافات به ویژه در حوزه سرمایه گذاری و ارز برجسته شده است.

آن طور که روزنامه دولتی ساوث چاینا مورنینگ پست گزارش داده، چین ممکن است تنوع بخشی به ذخایر ارزی خود را با هدف کاهش وابستگی اقتصاد خود به دلار و آسیب پذیری کمتر از تحریم های احتمالی آمریکا در آینده تشدید کند. آمارهای منتشرشده توسط وزارت خزانه داری آمریکا نیز نشان می دهد فرایند کاهش وابستگی چین به دلار کماکان ادامه دارد و میزان اوراق قرضه دلاری در اختیار این کشور تا خاتمه ماه آگوست به 1.07 تریلیون دلار رسیده که این رقم از سال 2017 تا به امروز بی سابقه بوده است.

تقابل چین و آمریکا روی سرمایه گذاری های متقابل اتباع دو کشور نیز تاثیر محسوسی داشته تا جایی که خرید خانه در آمریکا توسط اتباع چینی طی 9 ماه نخست سال جاری نسبت به بازه مشابه زمانی سال قبل حدود 60 درصد کاهش یافته است. چینی ها از هشت سال پیش تا به امروز عظیم ترین خریداران خارجی خانه در آمریکا بوده اند و کاهش 60 درصدی خانه توسط آن ها بدان معنا بوده که 11.5 میلیارد دلار سرمایه خارجی کمتر وارد چرخه اقتصاد آمریکا شده است.

ادوارد مویا- کارشناس مسایل ارزی در موسسه اواندا - گفت: هر چند که شاهد انتشار بعضی از اخبار امیدوارکننده هستیم اما واقعیت این است که چشم انداز مالی دنیا خیلی نسبت به قبل تغییری ننموده است. از نظر بازارها احتمال پیروزی دموکرات ها در انتخابات بیشتر شده و اگر کنترل دولت و مجلس سنا و کنگره به دست آن ها بیافتد احتمالا شاهد افزایش فشار مالیاتی روی شرکت های عظیم و ثروتمندان خواهیم بود که شاید دلخواه بعضی فعالان مالی نباشد اما از طرف دیگر این نکته هم مطرح است که بایدن فرد مناسب تری برای مقابله با کرونا خواهد بود.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای دنیای را اندازه می گیرد، در معاملات امروز با 0.06 درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح 94.037 واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل 1.090 دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت خاتمهی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

ارزهای اروپایی

در تازه ترین دور از معاملات، پوند با 0.01 درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای 1.295 دلار مبادله شد. یورو 0.01 درصد پایین رفت و با ماندن در کانال 1.16 به 1.65 دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با 0.16 درصد افزایش به 104.696 ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای 1.423 دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل 6.692 یوان چین اعلام شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 آذر 1399 بروزرسانی: 14 آذر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1308

به "روز آرام دلار در بازارهای جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز آرام دلار در بازارهای جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید