اروپا اگر قادر به انجام تعهداتش نیست بهتر است از برجام خارج گردد

به گزارش مجله سرگرمی، لوئیس فرناندز، کارشناس اسپانیایی در مورد اقدامات برجامی ایران و لزوم توجه جدی طرف مقابل برجام به تعهداتش به خبرنگاران گفت: ایران بیش از این حاضر نخواهد بود به طور یک طرفه به تعهدات این توافق بین المللی پایبند بماند، توافقی که در سال 2015 میان ایران و گروه 5+1 منعقد گشت. صبر و تحملی که ایران از روی استراتژی در بحث برجام از خود نشان داده است، دیگر به سرانجام رسیده است.

اروپا اگر قادر به انجام تعهداتش نیست بهتر است از برجام خارج گردد

این تحلیلگر سیاسی و مخاطب رادیو اسپانیایی معاونت برون مرزی صداوسیما اضافه کرد: این درحالی است که کشورهای اروپایی فرانسه، آلمان، انگلیس طی نشستی در وین اعلام کردند اینستکس به راه افتاده و اولین انتقال کالا به وسیله این مکانیسم به ایران در حال اجرا است. با این حال ایران تاکید دارد مکانیسم تبادل تجاری با اروپا می بایست بحث فروش نفت این کشور را نیز شامل شود و نباید تنها به کالاهای اساسی نظیر دارو و مواد غذایی محدود شود.

فرناندز تاکید نمود: من گمان نمی کنم ایران از توافق هسته ای به طور کامل خارج شود، ولی بدون شک سطح تعهدات خود را کاهش خواهد داد. اگر اروپا نقش قابل توجهی در این رابطه اتخاذ نکند، ایران از انجام بعضی تعهدات برجامی خود شانه خالی خواهد کرد. این چیزی است که در مفاد توافق هسته ای ایران آمده است که اگر یکی از طرفین به تعهدات خود عمل نکند، دیگری این حق را خواهد داشت که سطح تعهدات خود را کاهش دهد و یا به طور کامل از توافق خارج شود. در این شرایط روسیه و چین می بایست سیاستی محکم تر در قبال اجرای برجام اتخاذ نمایند. با کاهش سطح تعهدات ایران در قبال برجام باید دید در آینده امریکا و اروپا در سیاست های خود تغییری ایجاد خواهند کرد یا خیر. در صورت بازگشت آنها، ایران نیز به تعهدات خود عمل خواهد کرد. ایران تنها بخشی از تعهدات خود را کاهش خواهد داد و به طور کامل از توافق خارج نخواهد شد.

این کارشناسی سیاسی اسپانیایی با اشاره به اینکه اینستکس تا به امروز به اجرا در نیامده است، اضافه کرد: این به دلیل ترسی است که اروپا از اعمال تحریم های امریکا علیه این اتحادیه دارد و به نظر می آید اروپا قصد اجرای آن را به هیچ عنوان نداشته باشد. گفته می شود که قرار است این مکانیسم تنها به کالاهای اساسی نظیر دارو محدود شود. اگر این مکانیسم عملی شود بسیار مثبت و مثمرثمر خواهد بود به شرط آنکه تمامی سازو کارهای مالی روابط مالی ایران با اروپا را تامین کند و تنها به مقوله دارو و غذا محدود نشود.

به گفته فرناندز؛ ایران خواستار آن است که اروپا نفت و سایر کالاهای صادراتی این کشور را خریداری کند و تنها راه اندازی یک مکانیسم مالی نمی تواند کافی باشد چرا که بنابر توافق هسته ای ایران می بایست از لحاظ مالی از این توافق بهرمند شود، این درحالی است که تا کنون اروپا در عمل هیچ کار خاصی انجام نداده است. با این حال شاهد هستیم که دیگر کشورهای امضا نماینده توافق هسته ای یعنی روسیه و چین، نفت و سایر کالاهای ایران را خریداری می نمایند. مشکل اینجاست که اروپا هنوز هیچ گونه تصمیم قاطعی اتخاذ نکرده است و هنوز در بحث تحریم های ضد ایرانی واشنگتن قدرت مقابله با امریکا را ندارد و این مسئله صندلی این اتحادیه را در بحث برجام متزلزل کرده است.

فرناندز با بیان اینکه فشارها و تهدیدات بسیاری از سوی آمریکا وجود دارد تا این مکانیسم مالی عملی نشود و هیچ رابطه مالی با ایران برقرار نشود، گفت: به نظر من در اینجا یا باید اروپا یک تصمیم قاطعانه اتخاذ کند یا تسلیم خواسته های امریکا شود که در آن صورت حضورش در توافق هسته ای ایران دیگر بی معنی و فاقد اعتبار خواهد بود و هیچ گونه نقشی در اجرای آن ایفا نخواهد کرد و این مسئله ایران را به سوی خروج از برجام ترغیب خواهد کرد. اگر به راستی اروپا می خواهد چنین چیزی رخ ندهد، می بایست در این رابطه موضعی فعال تر و جدی تر اتخاذ کند. به هر حال نمی تواند بدون مقابله با خواسته های امریکا به این امر نائل شود.

به تصریح وی؛ چیزی که این روزها از ذهن اروپایی ها می گذرد، این است که دوران ریاست جمهوری ترامپ رو به انتها است و تنها یک سال باقی مانده است. ممکن است بعد از او رئیس جمهور دموکراتی روی کار آید که در خصوص ایران موضع منطقی تری اتخاذ کند. از این رو اروپایی ها به دنبال آن هستند که زمان را طوری مدیریت نمایند تا ترامپ از قدرت به کنار رود و در نهایت ببینند بعد از وی چه رخ خواهد داد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 246

به "اروپا اگر قادر به انجام تعهداتش نیست بهتر است از برجام خارج گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اروپا اگر قادر به انجام تعهداتش نیست بهتر است از برجام خارج گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید