مناقشه قره باغ؛ اردوغان آتش بیار معرکه درگیری آذربایجان و ارمنستان

به گزارش مجله سرگرمی، در حالیکه برای چندمین بار طی چند سال گذشته تنش بین آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ بالا گرفته، این بار دولت ترکیه به طور مستقیم از آذربایجان حمایت نموده و اقدام به ارسال سلاح و نیرو به قره باغ نموده، مسئله ای که می تواند این منطقه را به سمت یک درگیری تمام عیار سوق دهد.

مناقشه قره باغ؛ اردوغان آتش بیار معرکه درگیری آذربایجان و ارمنستان

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش خبرنگاران، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، با موضع گیری در خصوص درگیری های جدید میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: من بار دیگر حملات دیروز ارمنستان به سرزمین آذربایجان را محکوم می کنم. وی گفت: ترکیه به ایستادن در کنار برادران آذربایجانی با تمام امکانات خود ادامه می دهد. فقط با عقب نشینی فوری ارمنستان از مناطق اشغال شده آذربایجان است که منطقه روی صلح و ثبات را خواهد دید.

بر این اساس طی دو روز گذشته جمهوری آذربایجان و ارمنستان در امتداد خط مرزی منطقه مورد مناقشه قره باغ، مواضع یکدیگر را گلوله باران کردند. به دنبال این حادثه، ارمنستان با اعلام حالت جنگی، فراخوان عمومی داد و مردم را به خدمت زیر پرچم فراخواند. جمهوری آذربایجان نیز متقابلاً حالت جنگی بیان کرد.

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال 1988 میلادی شروع و در سال 1992 میلادی به درگیری های نظامی تبدیل شد. در سال 1994 میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما کوشش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه ای نداشته است.

این در حالیست که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با همتایان خود در کشور های آذربایجان و ارمنستان، طرفین را به خویشتنداری، آتش بس و خاتمه فوری خصومت ها و همچنین شروع مذاکره در چارچوب حقوق و قوانین بین المللی دعوت کرد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از تمام ظرفیت های خود به منظور برقراری آتش بس، شروع مصاحبه و استقرار صلح و آرامش را به دو طرف بیان کرد.

ترکیه بازیگر اصلی این مناقشه است

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل قفقاز در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه درگیری آذربایجان و ارمنستان برای دو کشور مسئله ای حیثیتی است، گفت: قره باغ از نظر جغرافیایی در خاک آذربایجان واقع شده است، اما بیشتر جمعیت این منطقه ارمنی هستند، از سال 1991 که شوروی از هم پاشید، موضوع استقلال قره باغ نیز مطرح است، اما همیشه آذربایجان با برگزاری رفراندم مخالف بوده، این در حالیست که بیشتر قریب به اتفاق آذری ها از این منطقه مهاجرت نموده اند، اما همچنان این مناقشه بین دو کشور هرازگاهی به تنش کشیده می گردد.

وی با تاکید بر اینکه این دفعه اردوغان آتش بیار معرکه شده و دائما فضا بین دو کشور را متشنج می نماید، گفت: طی سه دهه اخیر همیشه بین ارمنستان و آذربایجان درگیری وجود داشته، اما اینبار تنش ها با دفعات قبلی قابل مقایسه نیست، در حال حاضر ترکیه بعضی از نیرو های داعش و تروریست هایی که در سوریه بودند را به قره باغ فرستاده و به نوعی برای آذربایجان مزدور اجیر نموده، این اقدامات رئیس جمهور ترکیه را باید در راستا اهداف بزرگی که او در سر خود می پروراند، ارزیابی کرد.

بیشتر بخوانید:

احتمال جنگ فراگیر در قفقاز جنوبی

(تصاویر) جنگ خونین آذربایجان و ارمنستان در قره باغ

ملازهی با اشاره به اینکه ادوغان به دنبال احیای عثمانی گری و به نوعی نو عثمانگیری است، اضافه نمود: در حال حاضر ترکیه در دو نقطه از دنیا به صورت مستقیم نیروی نظامی اعزام نموده، در یک سو، ترکیه در لیبی نیروی نظامی اعزام نموده در جهت حمایت از دولت وفاق ملی لیبی به رهبری فائز السراج که در طرابلس حضور دارد و مورد تائید سازمان ملل است، اردوغان با این گروه توافقنامه های مختلفی را به امضا رسانده و از آن ها پشتیبانی می نماید، در مقابل نیرو های ژنرال حفتر حضور دارند که از سوی عربستان، امارات، روسیه، آمریکا و فرانسه حمایت می گردد.

وی بیان داشت: در بین این کشور ها که از هر دو گروه حمایت می نمایند، ترکیه نقش بسیار پررنگی دارد، اردوغان به دنبال آن است که اقتدار گذشته دولت عثمانی را برگرداند، برای همین نیز است که به لیبی لشگر کشی نموده، این در حالیست که در این سوء نیز ترکیه به صورت مستقیم در مناقشه بین آذربایجان و ارمنستان دخالت می نماید و به نوعی فضای تنش بین این دو کشور را بسیار افزایش داده است، ترک ها با بهانه حمایت از آذربایجان که یک کشور مسلمان است و با ترکیه روایط بسیار نزدیکی دارد، در حال حاضر بازیگر اصلی در منافشه قره باغ است و در واقع کنترل آذربایجان به دست اردوغان افتاده است.

این روزها مردم قره باغ با شرایط حنگی روبرو هستند

احتمال درگیری نظامی در قره باغ بالاست

این کارشناس منطقه قفقاز اضافه نمود: روسیه نیز به عنوان قدرتمندترین بازگیر آسیایه میانه و فقفاز، در حال حاضر از یک طرف نمی خواهد روابط خود با آذربایجان را با تنش روبرو کند، اما از جهت دیگر داعیه حمایت از ارمنستان را دارد، روس ها در این زمینه بسیار محتاط هستند، اما در مقابل ترکیه خیلی بدش نمی آید که یک درگیری نظامی شدید بین ارمنستان و آذربایجان دربگیرد، این در حالیست که کشور های اروپایی و آمریکا تا به امروز موضع گیری خاصی در این باره نگرفته اند و تنها دو طرف را به خویشتن داری دعوت نموده اند.

ملازهی ادامه داد: با توجه به اینکه ارمنی ها دارای لابی قدرتمندی در اروپا، به خصوص آلمان و فرانسه هستند، در صورتیکه تنش بالا بگیرد، این دولت ها مجبور هستند به دلیل هم مسلک بودن با ارمنستان و تحت فشار افکار عمومی اروپا جانب ارمنستان را بگیرند، در خصوص آمریکا نیز همین موضوع صادق است، احتمال یک تنش تمام عیار منتفی نیست و باید آن را جدی گرفت، در حال حاضر رخ دادن هر اتفاقی ممکن است، اگر دو طرف خویشتن داری ننمایند و بخواهند بی محابا تنها خواسته های خود را دنبال نمایند، به طور قطع یک اتفاقی خواهد افتاد که ممکن است از کنترل خارج باشد.

وی با اشاره به اینکه کشورمان نیز از این درگیری ها بسیار نگران است، یادآور شد: در حال حاضر ایران موضع بی طرفی را اتخاذ نموده و پیشنهاد میانجه گری را میان دو طرف ارائه داده، اما در واقعیت ما روابط بهتری با ارمنستان داریم، اما با توجه به ریشه های قومی، فرهنگی و مذهبی که با آذربایجاد وجود دارد، بعضا دیده می گردد که در داخل از این کشور حمایت می گردد، در خبر ها آمده بود که چند گلوله و خمپاره نیز به روستا های مرزی ایران نیز اصابت نموده بود، با توجه به اینکه منطقه مرزی ایران با نقطه درگیری ها در قره باغ تنها 20 کیلومتر فاصله دارد، در صورت شروع جنگ بین دو کشور، ایران نیز با دردسر فراواتی روبرو خواهد شد.

ملازهی اذعان داشت: در صورتیکه تنش فراگیر گردد، ایران نیز با توجه به اینکه ناخواسته درگیر خواهد شد، نمی تواند دیگر موضع بی طرفی را اتخاذ کند، بنابراین در منطقه قفقاز شرایط بسیار حساس است و باید به وسیله مصاحبه و دیپلماسی این تنش ها و اختلافات را حل کرد، در غیر این صورت اوضاع به سمت و سویی حرکت خواهد نمود که می تواند از کنترل خارج شده و به یک درگیری تمام عیار که کل منطقه را درگیر کند، ختم گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 9 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1168

به "مناقشه قره باغ؛ اردوغان آتش بیار معرکه درگیری آذربایجان و ارمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناقشه قره باغ؛ اردوغان آتش بیار معرکه درگیری آذربایجان و ارمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید