ضرورت توجه به دیپلماسی مدرن برای حضور در عرصه های بین الملل

به گزارش مجله سرگرمی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران بر ضرورت توجه به دیپلماسی مدرن که در آن از ظرفیت های دانشگاهها برای حضور در عرصه های بین المللی استفاده می گردد تاکید نمود و گفت: متاسفانه در کشور ما هنوز برای حضور در عرصه های بین المللی از دیپلماسی سنتی که در آن ارتباط در سطح سیاست مداران خلاصه می گردد استفاده نمایند در حالی که باید به دیپلماسی مدرن که در آن از ظرفیت دانشگاهها برای حضور در عرصه های جهانی تاکید می گردد استفاده کرد.

ضرورت توجه به دیپلماسی مدرن برای حضور در عرصه های بین الملل

به گزارش خبرنگاران، دکتر مجید سرسنگی در نشست خبری کنفرانس بین المللی جامعه و محیط زیست و مدرسه بین المللی تابستانی دانشگاه تهران که امروز در معاونت فرهنگی دانشگاه برگزار گردید، با اشاره به هفته دولت و لزوم اعتماد دولتمردان و سیاست مداران به مردم، گفت: اولین گام برای برطرف مشکلات کشور اعتماد به مردم است. دولتمردان اگر بتوانند اعتماد عمومی را جلب نمایند مردم نیز در حل مشکلات داخلی و خارجی با آنها همراه خواهند شد و روند گذر از شرایط فعلی بسیار آسان تر خواهد شد.

وی در ادامه بین المللی شدن را یکی از مهمترین سیاست های دانشگاه تهران بیان کرد و گفت: خوشبختانه طی چند سال گذشته این دانشگاه در بحث بین المللی سازی و ارتباطات بین المللی از مباحث سطحی و ظاهری گذر نموده و با نگاه عمیق تر گام های اساسی در این راستا برداشته است که برگزاری مدرسه تابستانی یکی از این برنامه ها است که کاملا در راستای ارتباطات بین المللی برگزار می گردد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران همچنین خاطر نشان کرد: در راستای فعالیت های بین المللی هدف ما در دانشگاه تهران این نیست که فقط بتوانیم با چند دانشگاه خارجی ارتباط داشته باشیم و فقط چند دانشجو از این دانشگاه جذب و یا به آن دانشگاهها دانشجو بفرستیم. در واقع ما در راستای سیاست های بین المللی کوشش می کنیم در تمامی حوزه های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، و علمی فعالیت هایی را در این دانشگاه شروع کنیم.

دکتر سرسنگی اعلام کرد: در حوزه ورزش خوشبختانه توانستیم در مسابقات بین المللی حضور پیدا کنیم به طوری که طی چند روز آینده نیز تیمی از دانشجویان دانشگاه تهران به مسابقات بین المللی ورزشی آسیا اعزام خواهند شد و طی چند سال اخیر توانستیم صندلی بهتری را در عرصه ورزش دانشجویان به دست بیاوریم.

وی همچنین برگزاری مدرسه بین المللی تابستانی دانشگاه تهران را یکی از مهمترین رویدادهای این دانشگاه در عرصه فعالیت های فرهنگی بیان کرد و گفت: به یقین می توان اظهار کرد این برنامه یکی از شاخص ترین برنامه های بین المللی دانشگاه طی چند سال اخیر به شمار می رود به طوری که حدود 4 هزار نفر از 115 دانشگاه دنیا برای حضور در این رخداد علمی، فرهنگی اعلام آمادگی کردند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران همچنین توجه به دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی در کنار دیپلماسی علمی را یکی از بهترین راهکارهای خروج از بحران های فعلی و همچنین ایجاد فضای مثبت از کشور در عرصه بین المللی بیان کرد و گفت: امروزه در بحث سیاست ورزی ارتباط با دنیا از شکل سنتی خارج گردیده و موضوعاتی نظیر دیپلماسی علمی، هنر، فرهنگ و ورزش که در آن دانشگاهها با دانشگاههای دیگر و همچنین بطن جامعه، ارتباط برقرار می نمایند، مطرح می گردد . بنابراین دیپلماسی که در آن فقط با سیاست مداران ارتباط بگیرد کارکرد خود را از دست داده است متاسفانه هنوز دیپلماسی مدرن در کشور ما به طور جدی مورد توجه قرار نمی گیرد.

دکتر سرسنگی ادامه داد: با برگزاری مدرسه بین المللی تابستانی در دانشگاه تهران سعی کردیم شکل خاصی از دیپلماسی علمی که در آن از ظرفیت های دانشگاههای کشورهای دیگر استفاده می گردد را به کار بگیریم؛ چرا که خوشبختانه نگاه مثبتی به صندلی علمی و دانشگاههای ایران در سایر کشورها وجود دارد . همچنان که ارتباطات بین المللی علمی بین پژوهشگران، اساتید و دانشجویان دانشگاه ما با سایر کشورهای دیگر شکل گرفته است و ما با برگزاری این چنین برنامه هایی می توانیم در مسیر یک دیپلماسی دنیای به صورت منسجم و هدفمند حرکت کنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در برنامه مدرسه بین المللی تابستانی دانشگاه در کنار بازدیدهای فرهنگی و تفریحی کارگاههایی علمی آموزشی نیز با حضور اساتید داخلی و خارجی برگزار خواهد شد،کنفرانس بین المللی جامعه و محیط زیست نیز به عنوان یکی از محورهای اصلی این برنامه به دلیل دانشجویی بودن ، پرداختن به موضوع مبتلا به جامعه و بین رشته ای بودن موضوعات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با تاکید بر این که برنامه مدرسه بین المللی تابستانی دانشگاه تهران هر ساله برگزار خواهد شد، گفت: کوشش می کنیم دبیرخانه دائمی این مدرسه تاسیس گردد و بعد از اختتامیه برنامه سال جاری، برنامه ریزی برای برگزاری مراسم سال آینده که البته به صورت گسترده تر و منسجم تر خواهد بود شروع گردد.

به گفته سرسنگی دانشگاه تهران این آمادگی را دارد دانشگاههایی را که راغب هستند در برنامه مدرسه بین المللی این دانشگاه همکاری داشته باشند، دعوت به همکاری کند همچنان که مشارکت خوبی از سوی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشکده علوم اجتماعی و دامپزشکی دانشگاه تهران و همچنین دانشگاه فردوسی مشهد، اصفهان و سمنان در برگزاری برنامه سال جاری انجام شده است.

در ادامه علی حمیدیان دبیر کنفرانس بین المللی جامعه و محیط زیست و مدرسه بین المللی تابستانی دانشگاه تهران، برگزاری این برنامه را نوعی نقش آفرینی دانشجویان در عرصه مدیریت دنیای محیط زیست دانست و گفت: اطلاع رسانی برگزاری این برنامه از سال گذشته شروع شد و بیش از 4 هزار نفر از 115 دانشگاه دنیا برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کردند و خوشبختانه در حال حاضر 100 نفر از 76 کشور دنیا در مدرسه تابستانی دانشگاه تهران شرکت خواهند کرد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: افتتاحیه برنامه مدرسه بین المللی تابستانی دانشگاه تهران یکشنبه یازدهم شهریور ماه در تالار علامه امینی این دانشگاه شروع می گردد و بعد از بازدید از دانشگاههای اصفهان ، کاشان و فردوسی مشهد 18 شهریور ماه مراسم اختتامیه آن برگزار خواهد شد. در واقع دانشجویان در حاشیه این برنامه در کارگاههای آموزشی و علمی که با حضور اساتید خارجی از کشورهای روسیه، مجارستان، هندوستان، انگلستان و فرانسه شرکت خواهند کرد و همچنین اساتید داخلی، استفاده می نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 مهر 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 20

به "ضرورت توجه به دیپلماسی مدرن برای حضور در عرصه های بین الملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت توجه به دیپلماسی مدرن برای حضور در عرصه های بین الملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید