گیاه گون و خواص آن برای سلامتی

به گزارش مجله سرگرمی، گون یگ گیاه دارویی است که برای بسیاری از مسائل مورد استفاده قرار می گیرد، از خواص گیاه گون استرا گالوس می توان به بهبود عملکرد کلیه، بهبود درد قفسه سینه و کاهش وزن اشاره کرد.

گیاه گون و خواص آن برای سلامتی
آستراگالوس که به نام گون نیز شناخته می گردد، گیاهی گل دار و پراستفاده در پزشکی سنتی چینی است. این گیاه دارویی حاوی آستراگالوس پلی ساکارید (APS) است که از خواص تقویت نماینده سیستم ایمنی و ضدویروس چشمگیری برخوردار است. مطالعات آزمایشگاهی و با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که آستراگالوس با ویروس های هرپس، هپاتیت C، و ویروس H9 آنفلوانزای پرندگان مقابله می نماید. افزون بر این، مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که آستراگالوس پلی ساکارید ممکن است از سلول های آستروسیت انسانی، شایع ترین نوع سلول در سیستم عصبی مرکزی، در برابر عفونی شدن به وسیله ویروس های هرپس محافظت کند.

گون گیاهی است چندساله که ارتفاع آن تا 75سانتیمتر می رسد و از خانواده تیره نخود است. ساقه های رشد یافته آن به رنگ بنفش تیره است، برگ های آن مرکب از برگچه هایی است که به صورت متقابل در محور هر برگ قرار گرفته اند .

گیاه گون به دو صورت بوته ای و علفی دیده می گردد، این گیاه برای منطقه ها خشک، منطقه ها بیابانی و کویری مناسب است و دارای بوی تند سلنیوم می باشد. گون از علف های هرز منطقه ها کویری و زمین های بایر و مزارع نیشکر و چغند قند محسوب می گردد، بعلاوه بسیاری از گون ها سمی بوده و باعث مسمومیت گاوها، گوسفندان و اسب ها می شوند. گونه دارویی گون گل هایی به رنگ صورتی، قرمز، آبی، بنفش و یا سفید دارد.

مهمترین محصول گیاه گون کتیرا نام دارد. کتیرا به ترشحات صمغی خشک شده که در اثر خراش دادن قسمت پایینی ساقه گیاه گون به دست می آید گفته می گردد. کتیرای خوب کتیرایی است که از شاخه های قدیمی گیاه به دست می آید. هرچه کتیرای حاصل شده شفافتر، بی رنگ و نازکتر باشد دارای کیفیت بهتر و قیمت گرانتری است. به طور کلی قسمت های مورد استفاده دارویی این گیاه شامل صمغ (کتیرا) و ریشه گیاه است و از شهد گل های آن نیز عسل گون تهیه شده که خواص درمانی و ارزش غذایی بی شماری دارد و برای سلامت و ایمنی بدن بسیار مفید می باشد.1

این گیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، آنتی هیدروتیک و آنتی باکتریال است. در ادامه بعضی خواص دارویی گیاه گون را بیان می کنیم:

گیاه گون و تقویت سیستم ایمنی بدنیکی از فواید مهم مصرف گیاه گون برای بدن، بهبود عملکرد سیستم ایمنی است، به گونه ای که استفاده از این گیاه باعث افزایش فراوری سلول های ایمنی می گردد. گون ممکن است فعالیت ضد ویروسی متعادلی داشته باشد که به پیشگیری از بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا یاری کند. علاوه بر این، نتایج مطالعات بسیاری نشان می دهد که ساپونین و پلی ساکاریدهای موجود در گیاه گون مانع رشد تومورهای سرطانی در بدن انسان می گردد.

گیاه گون و تنظیم کلسترول خوننتایج آنالیز های محققان نشان داده است که مصرف منظم ساقه گیاه گون، کلسترول بالای خون را کاهش می دهد و مقدار آن را تنظیم می نماید. ساقه این گیاه مانع جذب چربی های نامناسب در روده می گردد. بعلاوه گیاه گون به عنوان یک سم زدای طبیعی عمل می نماید. این گیاه دیواره های شریانی را از پلاک ها محافظت نموده و مانع بروز بیماری هایی مانند تصلب شرایین می گردد.

پیشگیری از بروز دیابت با مصرف گیاه گونمصرف گیاه گون می تواند مقدار گلوکز موجود در خون را کنترل نموده و تأثیر رادیکال های آزاد فراوری شده در بدن را خنثی کند. خواص آنتی اکسیدانی این گیاه به درمان بیماری دیابت در زنان باردار یاری می نماید، زیرا از استقرار انسولین در بدن جلوگیری می نماید.

جلوگیری از تحلیل حافظه با گیاه گونعصاره گیاه گون سلول های آسیب دیده مغز را پس از محدودیت رسانایی خون به مغز بهبود می بخشد؛ بنابراین این گیاه برای تقویت حافظه بسیار مفید بوده و مانع از بین رفتن سلول های مغز و در نتیجه تحلیل رفتن حافظه می گردد. بعلاوه مصرف این گیاه به درمان بی خوابی های مزمن در سنین بالا یاری می نماید.2

گیاه گون برای بیماری قلبیگیاه گون بعلاوه برای مسائل متعدد قلبی به کار می رود. این گیاه بعلاوه ممکن است تاثیر ادرار آوری نیز داشته باشد که فشار خون را کاهش می دهد و باعث راحت تر شدن رگ های خونی می گردد. این موضوع در مطالعات بر روی انسان اثبات نشده است، بنابراین نباید به عنوان جایگزین دارو استفاده گردد.

گیاه گون برای خستگی و تقویت بنیهشواهد محدودی وجود دارد که داروهای گیاهی محتوای گیاه گون، ممکن است قادر باشد تا استحکام و بنیه را در ورزشکاران تقویت کند. علاوه بر آن، این گیاه ممکن است با ضعف و خستگی در بیماران سرطانی مقابله کند.

گیاه گون برای تسکین علائم شیمی درمانیشیمی درمانی عوارض جانبی منفی بسیاری دارد. بنابر بر بعضی مطالعات، گیاه گون ممکن است بعضی از این علائم را تسکین دهد. افراد تحت شیمی درمانی که گون مصرف می نمایند دریافته اند که این گیاه، 36٪ حالت تهوع، 50٪ استفراغ و 59٪ اسهال را کاهش داده است.

گیاه گون برای بهبود عملکرد کلیهگیاه گون ممکن است از سلامتی کلیه با بهبود جریان خون و نتایج آزمایش کلیه حمایت کن، مانند مقدار پروتئین در خون.

گیاه گون برای حساسیت فصلیتحقیقات اولیه نشان می داد که مصرف روزانه محصولاتی که حاوی 160 میلی گرم عصاره ریشه گون باشد در حدود 3 تا 6 هفته، علائمی مانند آبریزش بینی، خارش و عطسه ناشی از حساسیت های فصلی را التیام می بخشد.

گیاه گون برای درد قفسه سینهتحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف روزانه 20 گرم گون به صورت خوراکی و در مدت دو هفته؛ می تواند مقیاس عملکرد قلبی را در افراد دارای درد در ناحیه قفسه سینه بهبود دهد.

فقدان گلبول قرمز ناشی از مسائل مغز استخوانتحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف گون به صورت وریدی به همراه استروئید استانوزولول، علائم کم خونی و کمبود تعداد گلبول های قرمز را در افراد مبتلا به کم خونی ناشی از مسائل مغز استخوان را بهبود می دهد.

سیروز کبدیتحقیقات اولیه حاکی از آن است که تزریق ترکیبی از عصاره گون و گیاه دانشن به ورید به صورت روزانه به مدت بیش از 90 روز، عملکرد کبد را در افراد دارای سیروز کبدی بهبود می بخشد.

گیاه گون برای آسمتحقیقات اولیه نشان می دهند که مصرف ترکیب گیاه گون با کوردیسپس و پیاز فریتالاریا به مدت 6 ماه علائم آسم متعادل را بهبود می دهد.

گیاه گون راهکار مشکل از دست دادن شنواییتحقیقات اولیه نشان می دهند که دریافت گون به صورت داخل وریدی به مدت ده روز می تواند شنوایی را در افرادی که ناگهانی کر شده اند یا به دلیل صدای بلند شنوایی خود را از دست داده اند، بهبود بخشد.

خواص گون برای کاهش وزنتحقیقات اولیه حاکی از آن است که مصرف ترکیبی از گون با دیگر مواد با کالری پایین، کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن را بهبود نمی دهد.

فواید گیاه گون برای ایدزشواهد درباره اثرات گون در افراد مبتلا به ایدز واضح و روشن نیست. افرادی که با ترکیبات خاصی از گیاه گون به همراه مواد دیگر به مدت 4 ماه درمان می شوند، بهبود را در علائم ایدز و عملکرد ایمنی بدن از خود نشان داده اند در حالیکه بعضا گون در ترکیب با مواد دیگر این خاصیت را از خود نشان نمی دهد پس در واقع این مورد در حد یک ایده ثابت نشده است اما گیاه گون اثر خود را روی سلول های بدن مبتلا به ایدز نشان دهده است.

گیاه گون برای سرطان ریهشیمی درمانی با پایه پلاتین برای درمان نوعی سرطان ریه استفاده می گردد. تجزیه و تحلیل تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف محصولات گیاهی حاوی گیاه گون در کنار شیمی درمانی با پایه پلاتین می تواند ریسک مرگ در افراد مبتلا به سرطان ریه را بعد از یک تا سه سال بعد از درمان کاهش دهد.3

پی نوشت:

1.www.saednews.com

2.www.imna.ir

3.www.namnak.com

منبع: راسخون
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1882

به "گیاه گون و خواص آن برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاه گون و خواص آن برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید