چین اظهارات ترامپ و آبه درباره دریای شرقی را مردود خواند

به گزارش مجله سرگرمی، چین هرگونه اظهار نظر مداخله جویانه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در باره جزایر دریای شرقی (دیائویو) را مردود خواند.

چین اظهارات ترامپ و آبه درباره دریای شرقی را مردود خواند

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش ایرنا، رهبران دو کشور آمریکا و ژاپن در جریان دیدار این هفته در آمریکا اعلام کردند که بر اساس معاهده امنیتی دو کشور واشنگتن مدافع توکیو در مناطق تحت کنترل این کشوراست و از آن جمله به دریای شرقی و جزایر دیائویو اشاره کردند.

جزایر بدون سکنه اما راهبردی دیائویا در دریای چین شرقی که ژاپن آنها را سنکاکو می نامد، سالهاست محل مناقشه دو کشور همسایه شده است. این جزایر سرشار از منابع سوخت فسیلی و ماهیگیری است.

ژاپن از سال 1895 میلادی که این جزایر را تصرف نموده، مدعی مالکیت آنهاست و چین نیز از سال 1783 میلادی این جزایر را جزو قلمرو خود می داند.

هر دو کشور تاکید نموده اند که این معاهده امنیتی بدین معناست که آمریکا از ژاپن در اختلافات دریای شرقی و جزایر مذکور با چین حمایت می نماید.

گینگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در تازه ترین مصاحبه مطبوعاتی خود گفت که ما مخالفت چنین اظهار نظرها و تصمیماتی هستیم.

این کشور معاهده امنیتی دوجانبه آمریکا و ژاپن را محصول جنگ سرد و فاقد اعتبار برای تصمیم گیری در باره جزایر دیائویو دانسته است که پکن آن را متعلق به خود می داند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که کشورش قاطعانه از ژاپن و آمریکا می خواهد از چنین اقدامات اشتباهی پرهیز نموده و سعی در تعمیم دادن معاهده بر این جزایر نداشته باشند.

وی گفت که جزایر دیائویو و هر جزیره ای در اطراف آبهای آن متعلق به چین است و هر کسی هر چه بگوید نمی تواند در چنین حقیقتی خدشه وارد کند.

وی از دو کشور آمریکا و ژاپن خواست آبهای منطقه را مواج ننموده و با دامن زدن به تنش ها، باعث بی ثباتی و ناامنی نشوند.

سخنگوی وزارت خارجه چین به آنها تاکید نمود: تردید نداشته باشید که چین برای حراست از مناطق تحت حاکمیت خود عزم پایدار دارد.

وی حضور نظامی آمریکا در دریای جنوبی را نیز بار دیگر مورد انتقاد قرار داد و گفت که بسیاری از جزایر این منطقه متعلق به چین است.

آمریکا نیز که راهبرد بازگشت نظامی به منطقه آسیا و اقیانوسیه و مهار چین را دنبال می نماید سناریوهای گوناگونی از جمله دامن زدن به اختلافات سرزمینی و برگزاری رزمایشهای مشترک با کشورهای منطقه به اجرا در آورده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 441

به "چین اظهارات ترامپ و آبه درباره دریای شرقی را مردود خواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین اظهارات ترامپ و آبه درباره دریای شرقی را مردود خواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید