همه چیز درباره پل ورسک و تاریخچه آن
به گزارش مجله سرگرمی، پل ورسک
یکی از سازه های دنیای مهندسی که قرن هاست به یاری انسان ها آمده اند، پل ها هستند. پل هایی که به عنوان راه های ارتباطی مردم با هم شناخته می شوند و گاه نبود آن ها باعث می شده تا جوامعی با هم در قطع ارتباط کامل باشند. این پل ها گاهی هم جان انسان ها را نجات داده اند مانند پل هایی که بر روی رودخانه های طغیان گر ساخته می گردد و یا پل هایی که در ارتفاعات قرار دارند و دسترسی دو نقطه غیر ممکن را ممکن می نمایند! قطعا نام پل ورسک را تا حالا شنیده اید پلی که به عنوان یکی از شاهکارهای دنیای مهندسی ایران شناخته می گردد و چه از بعد تاریخی و چه از بعد کاربری اهمیت زیادی داشته است. امروز می خواهیم از این پل و تاریخچه آن بگوییم و شما را بیشتر با آن آشنا کنیم. با خبرنگاران همراه باشید:
درباره پل ورسک
این پل یکی از تاریخی ترین پل های ایرانی است که در شهر فیروزکوه و در دل طبیعت زیبای آن قرار گرفته است. پل ورسک در فیروزکوه و در روستای ورسک قرار گرفته است و یکی از قدیمی ترین مسیرهای راه آهن در ایران است. این پل در واقع راهی ارتباطی در ارتفاع 110 متری است برای 2 کوه ر ا منطقه است که بسیار صعب العبور هستند. این پل که به طول 73 متر کشیده شده است، دو سمت دره ورسک را به هم مرتبط می نماید.
تاریخ افتتاح این پل به سال 1315 برمی گردد و برای آن هزینه ای حدود 26 میلیون ریال شده است که نسبت به نرخ پولی ایران در آن دوران چیزی بیشتر از 50 میلیارد تومان امروز می گردد. در واقع هزینه این پل که نزدیک به 80 سال پش ساخته شده است، از مالیات به دست آمده و جالب است بدانید که امروزه همین پل به مانند گذشته سرپاست و کاربری دارد. امروزه قطارهای مسافربری تهران گرگان و تهران ساری از روی این پل می گذرند.
این پل تاریخی در سال 1356 به ثبت کلی رسید. نام دیگر پل ورسک، پل پیروزی است که علت این نامگذاری هم نقش مهمی است که این پل در جنگ دنیای دوم و در پیروزی متفقین داشت. در سال 1305 در مجلس شورای ملی طرح احداث اه آهن سراسری ایران به تصویب رسید، طرحی که بر اساس آن، شمال و جنوب ایران به هم دسترسی راحتی می داشت. از آن جایی که پیاده سازی و اجرای چنین کاری احتیاج به دانش بالایی داشت که در آن موقع در ایران نبود، از متخصصان و نیروهای خارجی یاری گرفته شد و اجرای این طرح به یک شرکت دانمارکی به نام کامپساکس واگذار شد.
شرکت کامپکس تعهد نموده بود که این توانایی را دارد که 900 کیلومتر خط راه آهن را در 6 سال احداث کند. بعد از تمام تحقیقات و کارهای زیادی که این شرکت معتبر دانمارکی انجام داد این تصمیم را گرفتند که راه آهن احداث شده باید از روستای عباس آباد (روستای ورسک) بگذرد. همان طور که در بالا هم گفته شد پل ها اجزا و المان های ارتباطی بین دو نقطه هستند و دقیقا علت ساخت پل ورسک هم همین بود که بتوان با آن از دره عمیق ورسک گذشت اما از آن جا که ارتفاع این دره زیاد و دهانه آن بزرگ و از طرفی ابزار محدود بود، کار واقعا مسئله ای در پیش رو بود.
ساخت این پل با تمام زحمت ها، سختی ها و کوشش های شبانه روزی و همه محدودیت ها بالاخره به خاتمه رسید و افتتاح شد. البته نقش ورسک فقط به عنوان یک المان ارتباطی نیست و نباید نقش مهم آن را در جنگ دنیای دوم نادیده گرفت، آن هم نقشی اساسی به گونه ای که در صورتی که این پل وجود نداشت، هیچ بعید نبود که حالا دنیا در حکومت هواداران هیتلر بود. حتی بسیاری از کارشناسان و تاریخ دانان هم گفته اند که اگر پل ورسک وجود نداشت حالا نقشه دنیا تغییر نموده بود!
از پل ورسک بیشتر بدانیم
از آن جا که این پل حدود 80 سال پیش ساخته شده است و در آن موقع هم علم مهندسی مانند امروز تا به این میزان پیشرفته نبود، طبیعی است که برای ساخت این پل با توجه به ابزار آلات ساده ای که وجود داشت زحمت فراوانی کشیده شده است. در این پل از موادی مثل سیمان، ملات، شن و آجر استفاده شده است و جالب است که پلی با این عظمت هیچ بتن آرمه ای ندارد!
ورسک پلی به طول 73 متر است که در ارتفاع 110 متری از اعماق دره ورسک قرار گرفته است. مهندسان و متخصصانی که 81 سال پیش این پل را ساختند تعهد دادند که پل ورسک تا 70 سال سرپا خواهد بود و قابل استفاده، اما حالا 81 سال از آن موقع می گذرد و خوشبختانه این پل همچنان پابرجاست و هنوز هم کاربری دارد که این موضوع نشان دهنده عمق هوش و کار درست سازندگان آن است.
پل ورسک حالا به عنوان یک سند تاریخی و مهم و البته تماشایی کشورمان، به یکی از جاذبه های گردشگری توریستی شمال کشورمان تبدیل شده است و علاقه مندان زیادی هر سال از آن تماشا می نمایند. در کنار این مواردی که در خصوص اهمیت پل ورسک و بازدید از آن گفته شد، قرار داشتن آن در طبیعت بکر و سبز شمال و کوهستان البرز جلوه تماشایی دیگری برای به حیرت وا داشتن است. تماشای پل ورسک در روزهایی که هوا بارانی است و پل در ارتفاع غرق در مه می گردد واقعا تجربه هیجان انگیز و فراموش نشدنی است و البته که عکاسی از این پل تماشای، بخش دیگری از کارهایی است که در بازدید از آن باید مورد توجه تان باشد. چشم انداز این پل آن هم زمانی که در دره و از پایین به آن نگاه می کنید به میزان ای تماشای است که حتی بی ذوق ترین افراد را هم سر ذوق می آورد و بی اختیار هر کسی را دوربین به دست می نماید.
منبع: الی گشت