مشق ایمنی از مدارس شروع می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور طی یادداشتی به مناسبت پنجم دی ماه روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی که در روزنامه جام جم امروز پنجشنبه چهارم دی ماه منتشرشد به فعالیت های اجرا شده در زمینه مقاوم سازی مدارس کشور پرداخت.

مشق ایمنی از مدارس شروع می گردد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، متن یادداشت مهراله رخشانی مهر به توضیح زیر است:

5 دی مصادف با واقعه زلزله بم در تقویم رسمی کشور، روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده است. ایران به علت قرارگرفتن روی کمربند کوه زایی آلپ - هیمالیا، یکی از مناطق زلزله خیز دنیا است و به همین علت هر از چند سالی زمین لرزه به کشورمان خسارات وارد می نماید.

در دهه های اخیر زلزله های مختلف و در مواردی ویران کننده، مناطق مختلف ایران را با خسارات مرگبار روبرو نموده است که می توان به زلزله سال 1396 کرمانشاه اشاره نمود. عمده پیشرفت هایی که در موضوع زمین لرزه در پنچ دهه اخیر حاصل شده، مربوط به آمادگی برای زلزله و همچنین در حیطه مهندسی عمران بوده است. در این حیطه در چند دهه اخیر استانداردهایی برای ساختمان سازی در نظر گرفته شده تا مقاومت آنها در برابر نیروی امواج زمین لرزه افزایش یابد.

درباره شرایط مقاومت فضاهای آموزشی در برابر زلزله در سند زیر نظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری که ذیل سند تحول بنیادین آموزش وپرورش است به موضوع ایمنی، دوام و معماری مدارس توجه شده است. ایمنی و دوام مدارس در بخش سازه ای و نشاط و هویت بخشی به این فضاها همچنین منطبق بودن بر معماری ایرانی - اسلامی به حوزه ساخت وساز برمی گردد.

از زمان ابلاغ این سند، به سمت تحقق اهداف سند زیر نظام تأمین، فضا تجهیزات و فناوری رفته و درحوزه نوسازی مدارس توجه جدی به طراحی معماری انجام شد و اتفاقات خوبی در موضوع سازه ای مدارس افتاده است.

ساختمان های ایجادشده مدارس، مقاوم در برابر حوادث طبیعی طراحی شده اند و تجربیات از زلزله های اخیر نشان می دهد، امروز مدارس نوساز در برابر زلزله مقاوم هستند و آیین نامه ها و دستورالعمل های مورداستفاده در مدارس، نمونه اش در سایر دستگاه های اجرایی وجود ندارد.

تمام آیین نامه های مربوط به زلزله و آیین نامه 2800 در ساخت مدارس جدید لحاظ می گردد و در همه مدارس دستورالعمل های طراحی رعایت شده و نمونه شاخص آن هم اتفاقاتی است که در سال های اخیر اتفاق افتاده است. مدارسی که در زلزله کرمانشاه تخریب شد در فهرست تخریب و بازسازی قرار داشتند که نشان از عمر بالای آنها بود. همچنین در زلزله هریس، ورزقان و اهر و سیل استان های گلستان، لرستان و خوزستان نیز مدارسی که به شکل مناسب و در سال های اخیر ساخته شده بود، هیچ آسیبی ندیدند.

اکنون حدود 30 درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی یا مقاوم سازی هستند که نشان از توجه بیش ازپیش به اعتبارات نوسازی مدارس است. البته در سال های اخیر همواره بودجه نوسازی مدارس فرایند صعودی داشته اما برای حذف تمام مدارس فرسوده از کشور نیازمند یک عزم ملی و جدی در بخش اعتبارات هستیم تا بتوانیم برای همواره این مدارس را از چرخه فعالیت خارج کنیم، نباید فراموش کنیم با توجه به حساسیت مدارس و لزوم مقاوم سازی آنها بهتر است تخریب، بازسازی و مقاوم سازی مدارس اولویت همه باشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 12 بهمن 1399 بروزرسانی: 12 بهمن 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1419

به "مشق ایمنی از مدارس شروع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشق ایمنی از مدارس شروع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید