شرکت های شتاب دهنده؛ حلقه گمشده استارت آپ های کشور

به گزارش مجله سرگرمی، یک عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد که حلقه گمشده استارت آپ های کشور و بخش تجاری، شرکت های شتاب دهنده هستند.

شرکت های شتاب دهنده؛ حلقه گمشده استارت آپ های کشور

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران حسین ممبینی عضو هیات علمی دانشگاه و اقتصاد دان با تاکید بر اینکه حلقه گمشده استارت آپ های کشور و بخش تجاری، شرکت های شتاب دهنده هستند، گفت: چند سالی است که استارتاپ ها در سطح جهانی تبدیل به کسب و کاری ارزشمند با درآمدی بالا شده اند و تلاش می کنند، هر روز سهم بیشتری از بازار کار را به خود اختصاص دهند. شرکت های شتاب دهنده، از ابتدای کار، استارت آپ را تحت پوشش خود در می آورند و تا تجاری سازی و سرمایه پذیری نهایی محصول و خدمت استارت آپی از آن حمایت می کنند. البته، شتاب دهنده ها در ازای این خدمت درصدی از سهام استارت آپ ها را از آن خود می کنند.

ممبینی اعلام نمود: ارزش علمی آموزش ها، ارتباطات، شبکه سازی و هدایت هایی که از سوی شرکت های شتاب دهنده ارائه می شود، بسیار گرانبهاست. اینکه شرکت های استارت آپی با شروعی سالم ، حمایت شده و بدون ترس از شکست، کسب و کار خود را راه اندازی و گسترش دهند، از ارزش بالایی برخوردار است و شانس پیروزیت آنها را بسیار بالا می برد. از طرف دیگر وقتی یک شتاب دهنده بخشی از سهام یک استارت آپ را می خرد، اطمینان خاطری برای آن استارت آپ حاصل می شود که ایده اش ارزشمند است و شریکی قابل اتکاء دارد. این به آن معناست که شرکت شتاب دهنده در ریسک شریک است.

وی درباره روش کارشرکت های شتاب دهنده برای همراهی با استارت آپ هایی که خدمات اقتصادی ارائه می کنند، گفت: شتاب دهنده هایی که با این نوع استارت آپ ها کار می کنند، در حوزه فین تک فعال هستند و موضوعاتی از جمله ولت تک، رمیتنس، اینشورتک، رگ تک، ارز رمزها، بانکداری و حوزه پرداخت، تأمین اقتصادی جمعی و تأمین سرمایه جمعی را در حوزه فعالیت خود قرار داده اند. اما اصلی ترین رسالت این شتاب دهنده ها در حمایت از استارت آپ های حوزه فن آوری اقتصادی تعریف شده است. روش کاری شرکت های شتاب دهنده ، به این ترتیب است که در مراحل اولیه عمر کسب و کارها به آنها کمک می کنند و موجب رشد کارآفرینان مستعدی می شوند که در زمینه فن آوری اقتصادی، ایده های جذابی دارند. این اقدام موجب می شود که شرکت های مذکور با شجاعت پا در جاده کارآفرینی بگذارند و در جهت پویایی بیشتر اقتصاد کشور گام بردارند. در عین حال، فن آوری های اقتصادی ظرفیت تبدیل شدن به یکی از اصلی ترین پیشران های اقتصاد کشور را دارند و حمایت از استارت آپ های این حوزه، اقدامی موثر برای ساختن فردایی بهتر است.

این استاد دانشگاه اعلام نمود: تجاری سازی دانش نقش بسیار مهمی در فرایند ورود شرکت های دانش بنیان به حوزه تجارت دارد و در این زمینه تجربه حرف اول را می زند. شروع یک کسب و کار نیاز به مشاوره دارد. شرکت های رشد و شتاب دهنده می توانند شرایطی را فراهم کنند تا شرکت های دانش بنیان در زمینه صنعت و فناوری اقتصادی بتوانند از شرایط کارآفرینان پیروز آگاه شوند و با سرمایه گذاران و بازرگانان در این زمینه تبادل اطلاعات و همفکری کنند. همچنین عملکرد شتاب دهندگی شرکت های شتاب دهنده کمک می کند تا شرکت های دانش بنیان به رسانه های مختلف دسترسی پیدا کنند و پیام تجاری خود را به سمع و نظر تعداد بسکمک از مخاطبان آنها برسانند.

وی ادامه داد: باید در نظر داشت هنگامی که یک شرکت استارت آپی به دنبال شتاب دهنده ای برای سرمایه گذاری بر روی ایده یا استارت آپ خود است، باید بسکمک از موارد را برای آینده کسب و کار خود در نظر بگیرد. به خصوص داشتن کادر و مربیان حرفه ای و متخصص مهمترین مزیت برای هر مرکز شتابدهی است.

ممبینی درباره مسائلی که پیش روی شرکت های شتاب دهنده استارت آپی وجود دارد، گفت: یکی از بزرگ ترین مسائل شتاب دهنده ها این است که معمولا در شهرهای بزرگ هستند. به این صورت برای بسکمک افراد در شهرهای کوچک قابل دسترسی نبوده و کمتر کسی آنها را می شناسد. در این میان، دولت می تواند با معرفی ظرفیت های شتاب دهندگان در راه اندازی کسب و کارهای نوآورانه و هدایت استارت آپ ها به سوی آنها، موجب افزایش اشتغال در کشور شده و معضلی اجتماعی - اقتصادی را تا حد زیادی حل نماید. در این زمینه همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز بسیار موثر است.

به گفته این استاد دانشگاه، هزینه شتاب دهنده ها قابل توجه است و با توجه به اینکه استارت آپ ها درصدی از سهام خود را بابت خدمات به شتاب دهنده ها واگذار می کنند، شتاب دهنده ها به سرمایه کافی برای سرمایه گذاری در این راستا نیاز دارند و توان اقتصادی شتاب دهنده ها در این بین قابل اهمیت است. گاهی دیده می شود بعضی از شتاب دهنده ها از سرمایه کافی برای ماندن در این چرخه برخوردار نیستند و همانطور که گفتم باید توان استفاده از ابزارهای اقتصادی و تخصصی مرتبط با آن را داشته باشند. در حال حاضر تعداد کمی شتابدهنده در ایران وجود دارد که میزان پذیرش کمی نیز دارند. به این صورت فضای کافی برای حضور تمامی کارآفرینان و استارت آپ ها در آنها وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 741

به "شرکت های شتاب دهنده؛ حلقه گمشده استارت آپ های کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت های شتاب دهنده؛ حلقه گمشده استارت آپ های کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید