استفاده از المان های صنایع دستی در طراحی محیط شهری

به گزارش مجله سرگرمی، خبرگزاری خبرنگاران- صباح موسوی گفت: شهرداری ها می توانند با استفاده از المان صنایع دستی در مبلمان شهری محیط را زیبا نمایند و از این طریق در زیبایی بصری خلاقیت ایجاد کند.

استفاده از المان های صنایع دستی در طراحی محیط شهری

صباح موسوی از جمله هنرمندانی است که در حوزه سفال و شیشه فعالیت دارد و به خلق اثر در این زمینه می پردازد، وی که از دوران کودکی میل به بازی با خمیر و آفرینش و مجسمه سازی داشته، در دانشگاه لالجین همدان این توانایی خود را به صورت دانشگاهی دنبال نموده است. موسوی در سال 1387در دانشگاه علمی کاربردی شهر لالجین همدان سفال خوانده و در سال 1391 در تهران در رشته شیشه فارغ التحصیل شده است.

وی در گفت گو با خبرنگار خبرنگاران در کرج اظهار کرد: در کنار خلاقیت و استعدادی که به طور ذاتی داشتم، آموزش های دوران دانشگاه و کارورزی یاری بسیاری در کسب مهارت در این رشته به من کرد؛ البته یاری های فکری و حمایت های پدر بزرگوارم بی تاثیر نبوده است.

این هنرمند صنایع دستی در خصوص گرایش مردم ایران به هنر و صنایع دستی بیان نمود: خوشبختانه در ایران هنر همیشه به قول معروف نزد ایرانیان بوده و هست نمی توانم بگویم که هنر غریب افتاده است با توجه به مسائل معیشتی موجود مردم همیشه حامی هنر و هنرمند بوده اند.

موسوی بیان نمود: در این دو سال با همه گیری کرونا روح و روان جامعه متلاطم بوده و این پاندمی بر همه مشاغل از جمله هنر صنایع دستی تاثیر منفی داشت، اما عشق به هنر و کار است که در انتها بر مسائل پیروز می گردد و مردم ایران و جهان نیز با عشق به هستی از بحران کرونا خارج می شوند، در طول تاریخ بشر پاندمی هایی مانند طاعون، وبا و ... بوده، اما از انجا که هنرهمیشه تلطیف نماینده روح است و باعث آرامش می گردد می توان از این طریق آلام را کاهش داد.

وی در خصوص نقش شهرداری های کلانشهرها در ایجاد رونق صنایع دستی از جمله شهرداری تهران اظهار کرد: در تهران شهرداری می تواند با ایجاد بازارچه های متعدد در منطقه ها مختلف -که در بیش از 300 نقطه این ظرفیت وجود دارد- بودجه فرهنگی اختصاص دهند و به این صنعت یاری کند.

این هنرمند بیان نمود: ادارات، ارگان ها و نهادهای دولتی هم با موظف شدن خرید صنایع دستی به عنوان هدیه می توانند در رونق این صنعت گام های اساسی بردارند، علاوه بر این شهرداری ها با استفاده از المان صنایع دستی در مبلمان شهری می تواند هم از هنر برای خارج کردن شهر از این حالت خنثی نقش آفرینی کند و هم در مبلمان شهری خلاقیت ایجاد کند.

موسوی اعلام نمود: برگزاری کلاس های آموزش صنایع دستی در فرهنگ سراها از دیگر اقداماتی است که برای رشد و شکوفایی این هنر می توان به کار بست.

این هنرمند صنایع دستی در خصوص یاری اقتصادی بانک ها به هنرمندان اظهار کرد: در این وادی هنرمندان جزء مظلوم ترین اقشار هستند؛ چراکه به ندرت می توانند از تسهیلات بانکی برای آغاز به کار استفاده می نمایند، بعلاوه همانطور که پیش از این گفتم جای خالی صنایع دستی در هدیه و جایزه در ادارات و بانک ها خالی است که این ارگان ها می توانند با استفاده از صنایع دستی نفیس این خلا را پر نمایند.

موسوی بیان نمود: با توجه به پیشرفتی که هنر مدرن داشته حتی می توان برای طراحی محیط از کارهای صنایع دستی استفاده کرد، به عقیده من نباید فرقی میان محیط زندگی جامعه ایران و کشورهای پیشرفته باشد و عقیده دارم در طراحی شهری باید از لعاب فرهنگ ایرانی در طراخی عناصر شهری استفاده گردد تا هر جای جهان وقتی عکس آن محیط دیده می گردد تداعی گر کشور ایران باشد.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 5 بهمن 1400 بروزرسانی: 5 بهمن 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1941

به "استفاده از المان های صنایع دستی در طراحی محیط شهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از المان های صنایع دستی در طراحی محیط شهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید