رسانه آمریکایی: روسیه سوخو، 35 را به ایران می دهد

به گزارش مجله سرگرمی، نشریه فوربس با اشاره به اینکه ایران روز شنبه تعدادی هواپیمای آموزشی یاک 130 از روسیه دریافت نموده است، نوشت: بنابر اعلام رسانه های ایران، جت های سفارش تهران از مسکو وارد این کشور شده اند. این هواپیماها، همان جنگنده های سوخو 35 نیستند که ایران در پی دریافتشان است، اما می توانند به عنوان هواپیمای جنگی سبک نیز مورد استفاده قرار گیرند.

رسانه آمریکایی: روسیه سوخو، 35 را به ایران می دهد

به گزارش ایسنا، این نشریه ادامه داد: اگرچه هواپیما های یاک 130 به میزان سوخو-35 توانایی ندارند، اما تحویل آن ها نشان می دهد که روسیه آن جنگنده را نیز در تاریخ بعدی تحویل ایران خواهد داد.

ارتش جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در بیانیه ای اظهار داشت: تعدادی هواپیمای آموزشی یاک 130 در راستای ارتقای توان آموزشی و رزمی نیروی هوایی ارتش وارد کشور و به پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان ملحق شد.

در این بیانیه آمده است که این هواپیما ها برای آموزش خلبانانی که قرار است با جنگنده های نسل نو نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرواز نمایند، استفاده خواهد شد.

فرزین ندیمی تحلیلگر دفاعی و امنیتی در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک پس از انتشار این خبر به فوربس گفت: این می تواند گامی منطقی قبل از دستیابی به جنگنده های نسل چهارم باشد. بعلاوه نشان می دهد که قرارداد فروش سوخو 35 در نهایت در مقطعی در آینده رو به جلو پیش خواهد رفت.

به نوشته فوربس، مدت هاست که برآورد هایی گسترده مبنی بر این وجود دارد که ایران دست کم 24 فروند جنگنده سوخو 35 را که روسیه پیشتر برای مصر ساخته بود، دریافت خواهد نمود. اکنون، تحویل یاک 130 تأیید می نماید که روسیه انتها چیزی را که ایران خواهان آن است به این کشور تحویل خواهد داد. گفته می گردد تهران در سال 2021 پول سوخو 35 ها را پرداخت نموده و انتظار می رفت که در امسال (میلادی) آغاز به دریافت آن ها کند.

آژانس اطلاعات دفاعی وزارت دفاع ایالات متحده در سال 2019 پیش بینی نموده بود که ایران پس از خاتمه تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه این کشور در اکتبر 2020 در پی دریافت یاک 130 از روسیه به همراه سامانه های دفاعی هوایی اس-400، سامانه های دفاع ساحلی باستیون، تانک های تی-90 و جت های سوخو خواهد بود. تهران سپس به جای سوخو 30، جنگنده پیشرفته تر سوخو 35 را انتخاب نموده است.

فوربس با اشاره به ساخت هواپیمای آموزشی بومی هسا یاسین در ایران، آن را مشابه یاک 130 توصیف کرد و نوشت: یاسین می تواند خلبانان را بر اساس اصول جنگنده های پیشرفته تر نسل چهارم آموزش دهد و به عنوان یک هواپیمای جنگی سبک مورد استفاده قرار گیرد.

با این وجود، یاسین و سایر هواپیما های مشابه ایرانی ممکن است مهارت های خاصی را که خلبانان ایرانی برای کار با سوخو 35 به آن احتیاج دارند، ارائه ندهند.

در نتیجه، تحویل یاک 130، این هواپیما های آموزشی مافوق صوت می تواند نشان دهد که ایران در نهایت سوخو-35 های مورد علاقه خود را، هرچند با تاخیر دریافت خواهد نمود.

یاک 130 قابلیت شبیه سازی مشخصات آموزشی جنگنده های مختلف از جمله نسل 4++ و نسل پنجم را دارد.

الحاق هواپیما های یاک 130 به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در راستای قرارداد های تسلیحاتی کشورمان با فدراسیون روسیه است.

منبع: فرارو
انتشار: 12 شهریور 1402 بروزرسانی: 12 شهریور 1402 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 2291

به "رسانه آمریکایی: روسیه سوخو، 35 را به ایران می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسانه آمریکایی: روسیه سوخو، 35 را به ایران می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید