خودزنی آمریکا با تحریم نفت ایران

به گزارش مجله سرگرمی، حدود سه ماه تا شروع تحریم های نفتی ایران باقی مانده و شواهد حاکی از آن است آتش اعمال این تحریم ها از سوی آمریکا در ابتدا دامن خودش را گرفته است.

خودزنی آمریکا با تحریم نفت ایران

به گزارش خبرنگاران، با خروج آمریکا از برجام باز هم سیاست بر نفت سایه انداخت و اعمال تحریم های نفتی علیه ایران به یکی از مهم ترین اهداف ترامپ تبدیل شد. آمریکا برای تحقق این هدف سناریوهای مختلفی نوشت. نخست آنکه از برخی اعضای اوپک مانند عربستان و غیر اوپک مانند روسیه خواست تا فراوری خود را افزایش دهند. بهانه این درخواست تعدیل عرضه و تقاضا در بازار بود اما آمریکا برای پر کردن خلا احتمالی نفت ایران در بازارهای جهانی دور اندیشی می کرد.هر چند عربستان در ابتدا با افزایش فراوری دو میلیون بشکه ای موافقت کرد اما بعد زیر قول خود زد و نتوانست فراوری خود را افزایش دهد.

آمریکا از سوی دیگر از مشتریان نفت ایران خواست واردات نفت از ایران را تا آبان ماه به صفر برسانند و آن ها را تهدید کرد که اگر این اتفاق رخ ندهد تحریمشان خواهد نمود. این هدف آمریکا هم آنطور که باید و شاید محقق نشد و بسیاری از کشورها پرچم اعتراض خود را نسبت به این تصمیم بالا بردند. حتی چین که بزرگ ترین مشتری نفت ایران است اعلام نمود واردات نفت از ایران را حتی یک بشکه کاهش نخواهد داد.

البته کشورهایی هم بودند که میزان واردات نفت از ایران را کاهش دادند. برای مثال هند و کره جنوبی از جمله مشتریان نفتی بزرگ ایران هستند. هر دو کشور کاهش وارداتشان از ایران را شروع نموده و امیدوارند بتوانند معافیت از تحریمهای آمریکا دریافت نمایند و به خرید نفت ایران ادامه دهند.

کمبود نفت در بازارهای جهانی باعث افزایش قیمت طلای سیاه گردیده است. زیرا نگرانی سرمایه گذاران درباره پیامدهای منفی تحریم های آمریکا ضد ایران، افزایش یافته است. معامله گران اعلام نمودند تحریم های آمریکا ضد ایران به رشد قیمت ها کمک می نماید و کارشناسان بر این باورند که تحریم های ضد ایرانی به احتمال زیاد همچنان نیروی اصلی افزایشی بازار در حدود یک ماه آینده باقی می ماند تا زمانی که تصویر دقیق تری از پیامدها (تحریم ها) بر صادرات نفت این کشور ارائه گردد.

آشفتگی بازارهای جهانی نفت و عدم افزایش فراوری عربستان، آمریکا را بر آن داشته تا برای سر و سامان دادن به اوضاع بازار دست به فروش ذخایر استراتژیک خود بزند. در این راستا وزارت انرژی آمریکا در آستانه بازگشت تحریم های واشنگتن علیه ایران، 11 میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک این کشور را برای فروش عرضه کرد. به گفته یک معامله گر نفتی، به نظر می رسد این فروش برای نمایش این باشد که دولت ترامپ برای مهار افزایش قیمت نفت پیش از شروع تحریم ها، کوشش می نماید.

تحلیلگران اعلام نموده اند: با توجه به این که عرضه نفت در آمریکا اکنون در بالاترین سطح ممکن است، آزادسازی ذخایر نفت خام این کشور تأثیر چندانی بر قیمت سوخت نخواهد داشت. از سوی دیگر، شرکت هایی که پارسال از ذخایر راهبردی نفت آمریکا خرید نموده بودند، درباره سطح بالای مواد شیمیایی سمی در محموله های دریافتی، ابراز نگرانی کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 مهر 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 16

به "خودزنی آمریکا با تحریم نفت ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودزنی آمریکا با تحریم نفت ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید