خواص و فواید باورنکردنی گیلاس

به گزارش مجله سرگرمی، گیلاس یا آلوکک یکی از محبوب ترین و مغذی ترین میوه های دنیا است که در دو نوع شیرین (گیلاس) و ترش (آلبالو) و به رنگ های صورتی، زرد، سیاه و قرمز در طبیعت یافت می گردد.گیلاس به علت مقادیر بالای ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی که دارد به کاهش التهاب بدن یاری می نماید، بی خوابی را درمان نموده و برای سلامت قلب مفید می باشد.در ادامه همراه ما باشید تا با تمامی فواید گیلاس برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید.

خواص و فواید باورنکردنی گیلاس
گیلاس این میوه خوشمزه تابستانی فواید بی شماری دارد که ما در اینجا به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم، خوردن گیلاس در تابستان را از دست ندهید.

گیلاس منبع عظیمی از انواع ویتامین ها و مواد عالی است که در طب سنتی کاربرد زیادی دارد، این میوه دارای طبع سرد وتر و حاوی آب، پروتئین، فیبر، چربی، قند، آهن، کلسیم و گوگرد است.

یک فنجان گیلاس حاوی 90 کالری و سرشار از فیبر، پروتئین و ویتامین های آ. و ث. است. مصرف این میوه به افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی در بدن یاری می نماید و مطالعات بالینی محققان دانشگاه میشیگان این را ثابت نموده است.

فراتر از خاصیت آنتی اکسیدانی، این میوه منبع طبیعی ملاتونین است، یعنی هورمونی که چرخه خواب و بیداری را در بدن تنظیم می نماید. در ادامه با خواص میوه گیلاس بیشتر آشنا شوید.1

خواص گیلاس

گیلاس و دیابتگیلاس شیرین شاخص گلیسمی بسیار پایینی دارد (شاخص گلیسمی این میوه حدود 22 است). این مقدار حتی از شاخص گلیسمی زردآلو(57)، انگور(46)، بلوبری(40) یا آلو(39) پایین تر است. همین امر موجب می گردد گیلاس یک میان وعده مغذی برای افراد دیابتی باشد.

خاصیت آرام بخش گیلاسآیا شما نیز جزو افرادی هستید که خواب راحتی در شب ندارند؟ آب گیلاس می تواند برترین درمان برای شما باشد. آب گیلاس را حدود 30 دقیقه بعد از بیدار شدن از خواب و 30 دقیقه قبل از وعده غذایی عصر بنوشید.

مطالعات صورت گرفته نشان می دهد افرادی که این میوه خوشمزه را به صورت منظم مصرف می نمایند سطح ملاتونین بالایی خواهند داشت. همانطور که می دانید گیلاس منبع خوبی از ملاتونین است و همین امر به بهبود چرخه خواب و داشتن خوابی راحت یاری می نماید.

کاهش وزن با گیلاسمحققان دریافته اند موش هایی که از گیلاس ترش تغذیه شده اند اضافه وزن زیادی نداشته اند. این موضوع نشان می دهد که خوردن گیلاس به آب شدن چربی های شکمی یاری می نماید.

سلامت مغز با گیلاسانجمن آلزایمر، گیلاس را به عنوان یک ماده خوشمزه و افزایش دهنده حافظه دسته بندی نموده است زیرا این میوه سرشار از آنتی اکسیدان هاست.

خاصیت ضد پیری گیلاسهمانطور که قبلا نیز ذکر کردیم، گیلاس سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها را دارد. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می نمایند. این رادیکال های ازاد باعث پیری افراد می شوند. نوشیدن یک لیوان آب گیلاس فرآیند پیری را کندتر می نماید. آب گیلاس یک درمان جایگزین برای سایر شرایط پوستی است.

گیلاس و پیشگیری از سرطان رودهموادی که در گیلاش ترش وجود دارد می تواند تشکیل مواد سرطان زا را کاهش دهد. محققان گیلاس ترش را به همبرگرهای گوشتی اضافه کردند. محتوای چربی این ماده بسیار کمتر بود. بافت گیلاس نه تنها می تواند بدتر شدن اکسیداسیون چربی گوشت را کندتر کند بلکه تشکیل آمین های آروماتیک هتروسیکلیک را نیز کاهش می دهد.2

گیلاس برای چشم

آنتی اکسیدان های موجود در گیلاس باعث بهبود بینایی شده و چشم ها را در برابر دژنراسیون ماکولا، التهاب و خشکی چشم و عفونت های چشم محافظت می نماید.آنتی اکسیدان موجود در گیلاس سبب محافظت از چشم ها در برابر صدمات ناشی از رادیکال های آزاد و پیری مانند ازدست دادن بینایی، تباهی لکه زرد در چشم و خشکی چشم می گردد. این آنتی اکسیدان ها سبب تسکین خستگی و کاهش تورم چشم می شوند و فشار داخلی چشم را در شرایط مناسب قرار می دهند.

گیلاس برای درمان نقرس و جلوگیری از التهابنقرس زمانی اتفاق می افتد که غلظت اسید اوره در بدن وجود دارد. تشکیل کریستال های اسید اوریک در مفاصل منجر به ورم و التهاب می گردد. به جلوگیری از این بیماری یاری می نماید و با یاری به تنظیم فرآیندهای متابولیک مقدار اسید اوره را در خون کنترل می نمایند.

گیلاس برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبیمصرف گیلاس سبب سلامت قلب و عروق می گردد و چربی و قند خون در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک کاهش می دهد . مواد مغذی موجود در گیلاس مثل ویتامین ها، آنتی اکسیدان های فلاونوئید و کاروتنوئید و مواد معدنی فسفر، برای قلب و عروق بسیار مفید هستند.این مواد سبب تنظیم ضربان قلب و تقویت قلب می گردد و از سفت شدن رگ های خونی پیشگیری می نماید.

فواید گیلاس برای کبد ، کلیه و مثانهمصرف گیلاس برای افرادی که به سنگ کلیه و یا سنگ صفرا و یا مثانه مبتلا هستند ، مفید است زیرا مانند یک عامل تخلیه و زهکشی در مجاری ادرار و لوله های هاضمه کار می کند و سنگ ها را از بین می برد. این میوه به دفع سموم از بدن یاری می نماید.

برای دفع سنگ های مثانه و تمیز کردن مجاری ادرار جوشانده دم گیلاس مفید است. گیلاس حاوی پوتاس فراوانی است که این ماده بر افزایش ادرار تاثیر فراوان دارد.افراد مبتلا به سنگ کلیه و مثانه بهتر است 9 گرم مغز هسته گیلاس با 1 گرم رازیانه در یک لیتر آب بجوشانند و هر 4 ساعت یک لیوان میل نمایند.

گیلاس برای پیش گیری از سرطانگیلاس ها شیرین شامل ویتامین سی، آنتو سیانین و کاراتنوئید هستند که به جلوگیری از انواع خاصی از سرطان یاری می نمایند. گیلاس ها شیرین منبع خوبی ازسیانیدین هستند، که در درجه اول مسئول این پیش گیری از سرطان است. آنتو سیانین به دستگیری چرخه سلولی و آپوپتوز یاری می نماید. تمایز سلول ها را ترویج می دهد و خطرات سلول های سالم را کاهش می دهد که به سلول های سرطانی تبدیل می شوند.

گیلاس برای کاهش درد ماهیچهعصاره گیلاس به کاهش درد ماهیچه ها بعد از ورزش یاری می نماید. آن هایی که ورزش و تمرینات با شدت بالا انجام می دهند می توانند عصاره گیلاس را در رژیم غذایی خود داشته باشند.3

میگرنآنتوسیانین ها و بیوفلاوونووئید های موجود در گیلاس باعث کاهش التهاب شده و به درمان سرد های میگرنی یاری می نماید.

درمان کم خونیگیلاس قرمز یا گیلاس سیاه غنی از آهن بوده و مصرف منظم آن می تواند به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن یاری کند.

خواص گیلاس برای پوست و مو

روشن نماینده طبیعی پوستاعتقاد بر این که آب گیلاس می تواند به عنوان یک روشن نماینده طبیعی پوست بدن و صورت عمل کند.

جوان سازی پوست صورتگیلاس حاوی مقادیر بالایی ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان ها از جمله آنتوسیانین هاست که با رادیکال های آزاد مبارزه می نماید، بنابراین برای درمان چین و چروک ها و لکه های پوست مفید بوده و به جوان سازی پوست صورت یاری می نمایند.

درمان آکنه و جوش صورتگیلاس و آب گیلاس حاوی مقادیر بالای ویتامین A می باشد که برای درمان آکنه و جوش صورت مفید می باشد، بعلاوه گیلاس دارای خواص ضد باکتری بوده که با حذف سموم از خون به درمان جوش صورت یاری می نماید.

پاک سازی پوست صورتگیلاس برای پاک سازی پوست صورت از سلول های مرده مفید بوده و پوست صورت را صاف و نرم می نماید.

درمان ریزش مو و موخورهگیلاس منبع خوب آنتوسیانین ها و بتا کاروتن می باشد که به درمان ریزش مو یاری نموده و از ابتلا به موخوره جلوگیری می نماید.

تقویت و افزایش رشد موویتامین B در بهبود گردش خون در بدن یاری می نماید، از جمله پوست سر، که به بازسازی سلول های موجود منجر می گردد و باعث رشد مو می گردد.4

پی نوشت:

1.www.donya-e-eqtesad.com

2.www.majalesalamat.com

3.www.namnak.com

4.www.coca.ir

منبع: راسخون
انتشار: 22 آبان 1400 بروزرسانی: 22 آبان 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1866

به "خواص و فواید باورنکردنی گیلاس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص و فواید باورنکردنی گیلاس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید