10 روش آسان برای مراقبت از پوست در دوران یائسگی

به گزارش مجله سرگرمی، با نزدیک شدن به یائسگی، احتمالا انتظار بروز علائمی مثل گرگرفتگی، تعریق شبانه، بی خوابی، افزایش وزن و تحریک پذیری را دارید، اما شاید ندانید که در این دوران پوست شما هم دستخوش تغییرات زیادی می گردد. تحقیقات نشان می دهد که میزان کلاژن پوست در پنج سال اول یائسگی حدود 30 درصد کاهش می یابد و پس از آن، تا 20 سال، پوست هر سال تقریبا 2 درصد کلاژن خود را از دست می دهد. درنتیجه، خشک تر و حساس تر می گردد و به تدریج چین و چروک های زیادی روی آن به وجود می آیند. خوشبختانه، امروزه با روش های مختلف می توان تاثیر یائسگی را روی پوست به حداقل رساند. تا انتهای این مقاله از خبرنگاران مگ با ما همراه باشید تا با راه های مراقبت از پوست در دوران یائسگی آشنا شوید.

10 روش آسان برای مراقبت از پوست در دوران یائسگی

در دوران یائسگی چه اتفاقی برای پوست می افتد؟

یائسگی باعث تغییرات زیادی در پوست می گردد. در این دوران بدن فراوری کلاژن را متوقف می نماید. از سوی دیگر، چربی زیر پوست و خاصیت ارتجاعی آن کاهش می یابد. این اتفاق می تواند باعث افتادگی پوست به ویژه در اطراف گردن، خط فک و گونه ها گردد و چین و چروک های عمیقی را در پوست ایجاد کند. چین و چروک هایی که در دوران یائسگی روی پوست ظاهر می شوند اغلب خطوط پنجه کلاغی و خطوط بالای لب هستند.

علاوه بر این، تحقیق در خصوص تاثیر یائسگی روی پوست نشان داده است که با بالا رفتن سن پوست در برابر ضایعات خوش خیم و سرطانی آسیب پذیرتر می گردد. بنابراین لازم است مراقب تغییرات پوست تان باشید و در صورت مشاهده هر گونه علائم غیرعادی فورا به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر تغییرات پوستی مرتبط با یائسگی به کاهش هورمون استروژن نسبت داده می شوند. چون این هورمون برای عملکرد پوست لازم است و نقش های مختلفی را برای آن ایفا می نماید. استروژن باعث افزایش سبوم، احتباس آب و بهبود عملکرد سد دفاعی پوست می گردد. بنابراین کاهش آن روی همه این موارد تاثیر می گذارد. گیرنده های استروژن در قسمت های خاصی از بدن مانند صورت، اندام های تناسلی و اندام های تحتانی به وفور یافت می شوند، از این رو خشکی پوست در این نواحی شایع تر است.

راه های مراقبت از پوست در دوران یائسگی

اگر در دوران یائسگی به سر می برید یا در حال نزدیک شدن به این دوران هستید، با رعایت نکات زیر از سلامت و زیبایی پوست خود محافظت کنید:

1. یک شوینده مناسب تهیه کنید

از آنجا که خشکی پوست یکی از شایع ترین شکایت های زنان یائسه است، توصیه می گردد با بالا رفتن سن، بیشتر از محصولات مرطوب نماینده بهره ببرید. نکته کلیدی استفاده از شوینده ای است که برای پوست های خشک مناسب باشد. معمولا توصیه می گردد به جای شوینده هایی که به شکل فوم یا ژل هستند، به سراغ شوینده های کرمی بروید و از محصولاتی که حاوی مواد فعال مانند آلفا-هیدروکسی اسید هستند و می توانند خشکی پوست را تشدید نمایند، استفاده نکنید.

2. به طور منظم از مرطوب نماینده بهره ببرید

پس از یائسگی، پوست شما خشک تر می گردد، چون فعالیت غدد چربی کاهش می یابد. هنگامی که پوست خشک است، احتمالا چین و چروک ها بیشتر به چشم می آیند. بنابراین بهتر است از کرم های مرطوب نماینده قوی تری که می توانند رطوبت بیشتری به پوست شما بدهند بهره ببرید. علاوه بر این، توصیه می گردد با آب داغ دوش نگیرید و بلافاصله بعد از حمام از مرطوب نماینده بهره ببرید. این کار به حفظ رطوبت پوست یاری می نماید.

3. به یاری رتینول ها با چین و چروک ها مبارزه کنید

در دوران یائسگی ضخامت پوست در حال کاهش است. رتینول ها و رتینوئیدها که از مشتقات ویتامین A هستند، به جایگزینی سلول های قدیمی با سلول های تازه یاری می نمایند و ضخامت پوست را افزایش می دهند. شما می توانید رتینول را بدون نسخه پزشک تهیه کنید، اما برای استفاده از رتینوئید به نسخه احتیاج دارید.

مشتقات ویتامین A ممکن است خشکی پوست را تشدید نمایند. بنابراین در ابتدا این محصولات را یک یا 2 بار در هفته و هر بار به میزان یک نخود روی پوست بمالید و سپس به تدریج دفعات استفاده از آن ها را افزایش دهید.

از محصولات حاوی رتینول در طول شب بهره ببرید و در پی محصولاتی باشید که ترکیبات آبرسان و تسکین دهنده مثل اسید هیالورونیک، گلیسیرین و نیاسینامید داشته باشند. این ترکیبات با خشکی پوست که در اثر یائسگی یا استفاده از رتینول ایجاد می گردد، مقابله می نمایند.

4. ضدآفتاب بزنید

مراقبت از پوست در دوران یائسگی بدون استفاده از ضدآفتاب امکان پذیر نیست. یکی از عملکردهای استروژن این است که از پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت می نماید. از این رو در زنان یائسه که سطح این هورمون پایین می آید، پوست در برابر نور خورشید آسیب پذیرتر می گردد.

صبح ها، قبل از خروج از خانه، یک ضدآفتاب طیف گسترده که SPF آن حداقل 30 باشد را روی صورت و سایر نواحی پوست که در معرض نور خورشید هستند، بمالید. منظور از ضدآفتاب طیف گسترده ضدآفتابی است که از پوست در برابر هر 2 نوع اشعه مضر خورشید، یعنی UVA و UVB، محافظت می نماید.

بخش قابل توجهی از کارآیی ضدآفتاب به این بستگی دارد که چند بار در روز از آن بهره ببرید. متخصصان توصیه می نمایند که در استفاده از ضدآفتاب سخاوتمندانه رفتار کنید و کاملا سطح پوست خود را با آن بپوشانید. سپس هر 2 ساعت یک بار یا بعد از شنا و تعریق شدید دوباره آن را روی پوست بمالید.

5. لکه های ناشی از افزایش سن را از بین ببرید

لکه هایی که با بالا رفتن سن روی صورت، دست ها و قفسه سینه ایجاد می شوند، در دوران یائسگی بیشتر به چشم می آیند. استفاده منظم از ضدآفتاب به پیشگیری از بروز لکه های تازه یاری می نماید. بعلاوه اگر از قبل لکه های قهوه ای روی پوست شما ظاهر شده اند، برای کمرنگ کردن آن ها از محصولات لایه بردار یا محصولات روشن نماینده بهره ببرید. محصولات لایه بردار با از بین بردن سلول های مرده به شفاف شدن پوست یاری می نمایند، در حالی که محصولات روشن نماینده باعث محو شدن لکه ها می شوند. تونرها هم می توانند به یکدست شدن رنگ پوست یاری نمایند.

6. از پوست دست هایتان محافظت کنید

پوست دست هم می تواند رطوبت، کلاژن و چربی خود را در دوران یائسگی از دست بدهد که این باعث می گردد سیاهرگ ها نمایان تر شوند و پوست چروک تر به نظر برسد. برای مقابله با این مشکل توصیه می گردد به طور منظم روی دست ها مرطوب نماینده بزنید، از آن ها در برابر نور خورشید محافظت کنید و هنگام انجام کارهای خانه یا باغبانی دستکش بپوشید.

7. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان بخورید

کلاژن به حفظ جوانی و استحکام پوست یاری می نماید. هنگامی که سطح استروژن کم می گردد، کلاژن پوست هم کاهش می یابد. خوردن غذاهای حاوی آنتی اکسیدان به تقویت پوست یاری می نماید. این ترکیبات پرخاصیت در بسیاری از غذاها، به خصوص میوه ها و سبزیجات، به وفور یافت می شوند.

8. استرس خود را کنترل کنید

هنگام صحبت درباره راه های مراقبت از پوست در دوران یائسگی نباید اهمیت کنترل استرس را فراموش کرد. استرس می تواند پوست شما را خشک تر و حساس تر کند. بعلاوه ممکن است به بروز مسائلی مانند پسوریازیس منجر گردد. از سوی دیگر، در هنگام استرس احتمالا روتین مراقبت از پوست خود را فراموش می کنید. یوگا، مدیتیشن و سایر تکنیک های کاهش استرس را امتحان کنید تا به آرامش برسید.

9. ورزش کنید

ورزش فقط باعث تقویت عضلات نمی گردد، بلکه می تواند به حفظ سلامت و زیبایی پوست هم یاری کند. ورزش استرس را از بین می برد و گردش خون را بهبود می بخشد. وقتی پوست خون و اکسیژن کافی دریافت می نماید، شفاف تر و سالم تر به نظر می رسد.

10. به میزان کافی بخوابید

خواب کافی باعث حفظ طراوت و شادابی پوست می گردد و از سیاه شدن نواحی اطراف چشم جلوگیری می نماید. کمبود خواب مثل افزایش سن روی هورمون ها و متابولیسم تاثیر می گذارد و آن ها را تغییر می دهد. بنابراین سعی کنید هر شب هفت تا 9 ساعت بخوابید.

کلام پایانی

در دوران یائسگی، کاهش هورمون استروژن تاثیر زیادی روی پوست دارد و احتمال بروز مسائلی مثل چین و چروک و خشکی پوست را افزایش می دهد. استفاده از شوینده، ضدآفتاب و مرطوب نماینده مناسب نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد. پیروی از رژیم غذایی سالم، کنترل استرس و خواب کافی هم می تواند به حفظ جوانی و شادابی پوست یاری کند و مسائل ناشی از یائسگی را به حداقل برساند. اگر در خصوص راه های مراقبت از پوست در دوران یائسگی و انتخاب محصول مناسب به هدایت احتیاج دارید، با متخصص پوست صحبت کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: everydayhealth, webmd

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 آذر 1402 بروزرسانی: 8 آذر 1402 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 2304

به "10 روش آسان برای مراقبت از پوست در دوران یائسگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 روش آسان برای مراقبت از پوست در دوران یائسگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید