خبرنگاران غذاهای فرآوری شده چه بلایی سرمان می آورند؟

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- فراوری و مصرف محصولات غذایی صنعتی و فرآوری شده در دهه های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. گرایش به مصرف اینگونه موادغذایی به دلیل تغییر سبک زندگی به رغم اینکه ممکن است به ظاهر فوایدی داشته باشد اما بیماری هایی همچون قلبی و عروقی و چاقی مفرط را نیز به دنبال دارد.

خبرنگاران غذاهای فرآوری شده چه بلایی سرمان می آورند؟

یکی از معیارهای طبقه بندی محصولات غذایی کارخانه ای و صنعتی میزان فرآوری صورت گرفته است به این صورت که در فراوری آنها از فرآیندهای شیمیایی استفاده می گردد. به گونه ای که عطر، طعم و بافت غذاها را به گونه ای شکل می دهند تا مصرف نمایندگان را به خود جذب نمایند. در فرمولاسیون این محصولات از مواد افزودنی، طعم دهنده ها، شیرین نماینده های مصنوعی، رنگ های طبیعی و طعم دهنده ها استفاده می گردد.

محصولات غذایی در سبد غذایی خانوارهای ایرانی، همچون نوشابه، آب میوه ها و نکتارهای غیرطبیعی، انواع بیسکوییت ها، کیک ها، دونات، بستنی ها، شیرهای طعم دار، چیپس، پفک، پیتزا، سوسیس و کالباس، همبرگرهای غیرخانگی، سس های کارخانه ای، انواع شکلات، آب نبات ها، شیرینی های آماده، قهوه فوری و کافی میکس جز مواد غذایی صنعتی بسیار فرآوری شده به حساب می آیند.

مطالعات متعدد نشان می دهد، غذاهای فرآوری شده بر عادت های غذایی و اشتهای کاذب تاثیرگذار هستند و تمایل به مصرف کالری بیشتر را افزایش می دهند و به همین دلیل است افرادی که مدام از غذاهای آماده و فرآوری استفاده می نمایند، راه بروز بیماری ها را هموارتر می نمایند.

ساره عدالتی، دانشجوی دکتری سیاست غذا و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این زمینه به خبرنگار خبرنگاران می گوید: محصولات غذایی صنعتی بسیار فرآوری شده، معمولا دارای انرژی، حاوی قند یا نمک یا چربی بالا بوده که به دلیل فرآیندهای فرآوری در صنعت، از جمله حرارت بالا، فراوری می شوند.

55 درصد کالری روزانه افراد از غذاهای صنعتی تامین می گردد

وی اظهار می دارد: این محصولات، بخش عمده ای از انرژی مورد احتیاج را در بچه ها و نوجوانان تامین می نمایند و بر اساس مطالعات صورت گرفته بیش از 55 درصد از تامین کالری دریافتی روزانه افراد از غذاهای صنعتی بسیار فرآوری شده است.

عدالتی می افزاید: ترکیبات غیرمغذی در محصولات غذایی صنعتی بسیار فرآوری شده، در صورت مصرف طولانی، زیاد و مستمر، می توانند باعث افزایش استرس به سلول ها و اندام ها شوند یا با کاهش در باکتری های مفید دستگاه گوارش، زمینه ساز التهاب و بیماری های مزمن مختلف می شوند.

این کارشناس تغذیه تاکید می نماید: شواهد و مطالعات متعدد در کشورهای مختلف، نشان دهنده اثرات مخرب مصرف بالای محصولات غذایی صنعتی بسیار فرآوری شده بر سلامت انسان و افزایش خطر بیماری های مزمن و مرگ و میرهای ناشی از آن، از جمله چاقی در بچه ها، نوجوانان و عظیمسالان و انواع سرطان ها است.

عدالتی می گوید: با توجه به افزایش شواهد موجود در زمینه آثار مخرب محصولات غذایی فرآوری شده بر سلامت و محیط زیست، توصیه می گردد که خانواده ها و والدین، سعی نمایند در سبد و بودجه غذایی خانوار، میان وعده های خانگی و غیرصنعتی مانند لقمه های غذایی سالم و تیکه های میوه و سبزی ها، نان و پنیر و خرما یا نوشیدنی های سنتی همچون دوغ خانگی را جایگزین خرید محصولات غذایی صنعتی بسیار فرآوری شده نمایند و با کاهش خرید این محصولات غذایی و سهم آن از سبد کلی خانوار، علاوه بر فرهنگ سازی برای نسل آینده، باعث کاهش هزینه های آینده ناشی از درمان و ابتلا به بیماری های مختلف در خانواده شوند.

وی تصریح می نماید: دولت نیز باید با تحلیل عوامل اجتماعی موثر بر مصرف بالای این محصولات غذایی در گروه های سنی مختلف به ویژه بچه ها و نوجوانان، ارزشیابی و بهبود سیاست های مرتبط با آن، جهت تامین محیط های غذایی ایمن تر و سالم تر و قوانین مرتبط با آن، اقدام کند و کوشش جمعی و همکاری بین بخشی مستمر میان سازمان های درگیر، برای ارائه محصولات غذایی سالم، خانگی و غیرصنعتی در محیط های غذایی همچون مدارس و فرهنگ سازی در این زمینه توصیه می گردد.

رعایت نکردن اصول ترکیب غذاها در محصولات صنعتی

عباس دشتی متخصص تغذیه نیز در این زمینه به خبرنگار خبرنگاران می گوید: یکی از عظیم ترین خطرات مواد غذایی فرآوری شده، رعایت نکردن اصول ترکیب غذاها است. در نتیجه بدن با مصرف این خوراکی ها، نمی تواند از مواد مغذی که دریافت نموده است، استفاده کند و یکی از عواقب این حالت اسیدی شدن خون بوده که سلامتی را به خطر می اندازد.

وی اظهار می دارد: با به هم خوردن تعادل بدن، مواد سمی خون افزایش می یابد و باعث بروز التهاباتی می گردد که انواع بیماری های گوارشی، سرطان، قلبی و عروقی را به همراه دارد و میزان زیاد اسید موجود در مواد غذایی فرآوری شده، بر فعالیت روده یا همان میکروارگانیسم های طبیعی آن تاثیر گذاشته و باعث عفونت می گردد.

خوراکی های فرآوری شده افسردگی می آورد

این متخصص تغذیه، افسردگی و زودرنجی را نیز از عوارض محصولات صنعتی می داند و می گوید: مواد غذایی ارگانیک احساس مثبت را در فرد افزایش می دهد در حالی که خوراکی های فرآوری شده، تاثیرات منفی بر خلق و خو می گذارند و مصرف مکرر و زیاد این مواد غذایی موجب افسردگی، اضطراب و زودرنجی می گردد، گوشت های فرآوری شده و غذاهایی مانند سوسیس و کالباس نوعی از مواد التهابی را درون خون آزاد می نمایند که می تواند موجب بروز بیماری های مزمن گردد.

60 درصد کالری از غذاهای فرآوری شده ایجاد می گردد

دشتی تاکید می نماید: حدود 60 درصد از کالری ما از غذاهای فرآوری شده ایجاد می گردد و افزودنی ها و طعم دهنده های مصنوعی برای تخریب کردن سلامت بدن تاثیرگذار و دارای کمبودهای تغذیه ای هستند. بنابراین باید رژیم غذایی خود را تغییر دهیم تا میزان آسیب را به حداقل برسانیم.

وی تصریح می نماید: افراد باید نگرش خود را تغییر دهند و صنعت غذا می تواند با طراحی غذاهایی با میزان فرآوری کمتر در این زمینه یاری کند اما مردم نیز باید با خرید بیشتر از این نوع غذاها تمایل خود را نشان دهند و تقاضای عمومی برای سیستم غذایی سالم می تواند بار بیماری ها را کاهش دهد.

منبع: ایرنا
انتشار: 10 بهمن 1399 بروزرسانی: 10 بهمن 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1415

به "خبرنگاران غذاهای فرآوری شده چه بلایی سرمان می آورند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران غذاهای فرآوری شده چه بلایی سرمان می آورند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید