حقایق تغذیه ای و خواص سس باربیکیو

به گزارش مجله سرگرمی، سس باربیکیو با طعم شیرین و تند یک عنصر اصلی در آشپزی جنوب و قهرمان آشپزی تابستانی است. ممکن است برای مزه دار کردن بال مرغ، گوشت خوک، ساندویچ و حتی سیب زمینی سرخ نموده به آن برسید. ده ها نوع دستور غذای منطقه ای طیف وسیعی از گزینه ها را تشکیل می دهند، از سس کارولینا تا سس به سبک کانزاس سیتی اما آیا از خواص سس باربیکیو چیزی می دانید؟

حقایق تغذیه ای و خواص سس باربیکیو

این کاملا طبیعی است که جوانه های چشایی ما هوس این سس تند را داشته باشند. در نهایت، این سس معمولاً با مقدار زیادی شکر اضافه شده و مقدار زیادی سدیم درست می گردد. بنابراین، مانند هر چیز دیگری که مصرف می کنید. هنگام مزه دار کردن، پختن یا کباب کردن با سس باربیکیو، از نحوه تناسب آن با الگوی غذایی خود مطلع باشید.

حقایق تغذیه ای سس باربیکیو

خواص سس باربیکیو بسته به مواد تشکیل دهنده و آماده سازی می تواند بسیار متفاوت باشد. اطلاعات زیر مربوط به یک برند سس باربیکیو است. این اطلاعات تغذیه ای برای دو قاشق غذاخوری (37 گرم) سس باربیکیو ارائه شده است.

  • کالری: 70
  • چربی: 0 گرم
  • سدیم: 300 میلی گرم
  • کربوهیدرات: 17 گرم
  • فیبر: 0 گرم
  • شکر: 15 گرم

کربوهیدرات ها

سس باربیکیو منبع قابل توجهی از کربوهیدرات ها است که تا 17 گرم در دو قاشق غذاخوری کربوهیدرات دارد. کربوهیدرات های موجود در سس باربیکیو عمدتاً از شکر اضافه شده به دست می آیند و بقیه آن را سس گوجه فرنگی تشکیل می دهد. بسیاری از برندها شربت ذرت با فروکتوز بالا یا سایر شیرین نماینده ها را به عنوان اولین ماده تشکیل دهنده خود ذکر می نمایند.

چربی ها

به طور کلی، هیچ نوع چربی (اشباع، غیراشباع یا امگا 3) را در سس باربیکیو نخواهید یافت زیرا مواد گیاهی آن معمولاً حاوی این درشت مغذی نیستند.

پروتئین

پروتئین نیز در سس باربیکیو بسیار کم است و هر دو قاشق غذاخوری تا یک گرم را تامین می نماید.

ویتامین ها و مواد معدنی

سس باربیکیو حاوی مقادیر کمی از بعضی ویتامین ها و مواد معدنی، از جمله پتاسیم، ویتامین C و ویتامین A است. با این حال، احتمالاً از مزایای سلامتی این ریزمغذی ها بهره نخواهید برد، مگر اینکه سس را به مقدار یک فنجان مصرف کنید (که ممکن است وسوسه انگیز باشد اما توصیه نمی گردد).

خواص سس باربیکیو برای سلامتی

ممکن است با بعضی از سرطان ها مبارزه کند

اگرچه سس باربیکیو طعم خاص خود را دارد اما عمدتاً از سس گوجه فرنگی تهیه می گردد که حاوی آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن است. این ترکیب کاروتنوئیدی به محصولات گوجه فرنگی رنگ قرمز می دهد.

تحقیقات دریافت لیکوپن را با کاهش خطر ابتلا به بعضی سرطان ها، به ویژه سرطان پروستات مرتبط دانسته اند. با این حال، این که در یک وعده دو قاشق غذاخوری سس باربیکیو چقدر لیکوپن دریافت می کنید، قابل بحث است.

خواص سس باربیکیو ممکن است فشار خون را کاهش دهد

مزایای لیکوپن ممکن است با پیشگیری از سرطان متوقف نگردد. یک مطالعه کوچک در سال 2014 نشان داد که این آنتی اکسیدان عملکرد عروقی را در افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی بهبود می بخشد. با این حال، شایان ذکر است که به نظر نمی رسد تحقیقات کافی باشد.

آنتی اکسیدان ها ممکن است از پوست محافظت نمایند

علاوه بر لیکوپن، پایه گوجه فرنگی سس باربیکیو حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A و ویتامین C است که به پاکسازی سلول ها از رادیکال های آزاد آسیب رسان یاری می نماید. این فرآیند می تواند از پوست در برابر آسیب های خورشید محافظت کند و ممکن است خواص ضد پیری داشته باشد.

بدون چربی طعم و مزه را اضافه می نماید

اگر احتیاج به رژیم غذایی کم چرب دارید، سس باربیکیو یکی از راه های طعم دادن به وعده های غذایی بدون تجمع چربی است.

سازگار با رژیم وگان

بسیاری از دستور العمل های سس باربیکیو (حتی آنهایی که از فروشگاه خریداری می شوند) به طور طبیعی گیاهی هستند زیرا مواد اولیه گوجه فرنگی، سرکه، شیرین نماینده ها و ادویه ها همه گیاهی هستند. اگر از رژیم گیاهخواری پیروی می کنید، برچسب سس باربیکیو را برای محصولات حیوانی آنالیز کنید.

آلرژی

اگرچه بعید است اما ممکن است به هر یک از موادی که معمولاً در سس باربیکیو استفاده می گردد، حساسیت داشته باشید. محتمل ترین عامل واکنش آلرژیک گوجه فرنگی است. بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی به گوجه فرنگی سندرم آلرژی دهانی را تجربه می نمایند که می تواند مانند احساس سوزن سوزن شدن در دهان یا گلو باشد. یک واکنش آلرژیک جدی تر ممکن است شامل استفراغ، حالت تهوع، کهیر، بثورات پوستی، سرفه یا آبریزش بینی باشد.

اگر به گوجه فرنگی حساسیت دارید، باید از سس های باربیکیو بر پایه گوجه فرنگی دوری کنید اما از خوردن انواع خردل می توانید لذت ببرید.

افرادی که به سویا و گندم آلرژی دارند نیز باید برچسب سس باربیکیو را به دقت آنالیز نمایند زیرا گاهی اوقات این مواد ممکن است به صورت مخفیانه وارد دستور غذا شوند.

انواع

تقریباً به مقدار منطقه های از ایالات متحده انواع سس باربیکیو وجود دارد که بسیاری از منطقه ها جنوب، تگزاس و کانزاس سیتی همه دستور العمل های منحصر به فرد خود را دارند.

  • سس های سنتی باربیکیو کارولینا با سس کچاپ، سس گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی آغاز می شوند و سرکه (اغلب سرکه سیب)، شیرین نماینده و ادویه هایی مانند پودر چیلی، پودر سیر، نمک و فلفل را اضافه می نمایند.
  • سس های خوش طعم کارولینای جنوبی بدون استفاده از گوجه فرنگی زیر چتر باربیکیو قرار می گیرند. در عوض، اینها از پایه خردل استفاده می نمایند.
  • سس باربیکیو به سبک تگزاس رقیق تر و کمتر شیرین است و گاهی با پیاز و کرفس طعم دار می گردد.
  • سس های کانزاس سیتی به غلیظ بودن و مخصوصاً شیرین بودن معروف هستند.

چه چیزی برترین است

هنگام انتخاب سس مناسب برای گوشت یا مرغ، مهم است که ترجیحات طعم و احتیاجهای غذایی خود را در نظر بگیرید. اگر در پی پایین نگه داشتن قند هستید، در پی سسی با کمتر از 5 گرم شکر در هر قاشق غذاخوری باشید. (در برچسب های تغذیه ای جدیدتر، می توانید با آنالیز آیتم قندهای اضافه شده اطلاعات بیشتری کسب کنید).

بعلاوه مراقب شربت ذرت با فروکتوز بالا یا سایر شیرین نماینده های ذکر شده به عنوان اولین ماده باشید. شما بعلاوه می توانید یک برند خاص با قند کم را انتخاب کنید.

ذخیره سازی و ایمنی مواد غذایی

قبل از باز کردن، سس باربیکیو را می توان در یک محیط خشک و خنک نگهداری کرد. پس از باز شدن، سس استفاده شده را ظرف چند ساعت در یخچال بگذارید و در خصوص اینکه چه زمانی بطری پوسته دار را که سال ها در یخچال شما بوده است بیرون بیاورید باید گفت بیشتر برندهای تجاری سس باربیکیو به مدت چهار تا شش ماه در یخچال سالم می مانند.

طرز تهیه

خریدن سس باربیکیو از فروشگاه ممکن است راحت باشد اما کارشناسان به شما خواهند گفت که سس خانگی بیشتر از خواص سس باربیکیو بهره مند است. درست کردن سس باربیکیو می تواند طعم های عمیق تر و پیچیده تری داشته باشد و در واقع بسیار ساده است. به علاوه، زمانی که خودتان آن را تهیه می کنید، می توانید مقدار قند و سدیم موجود در دستور غذا را کنترل کنید. دستور العملی با حداقل شیرین نماینده و نمک اضافه شده برای انتخابی با کالری کمتر، قند کمتر و سدیم کمتر پیدا کنید.

منبع:

verywellfit

منبع: هفت گنج
انتشار: 30 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1402 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 2250

به "حقایق تغذیه ای و خواص سس باربیکیو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق تغذیه ای و خواص سس باربیکیو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید