ایجاد آرشیو دیجیتال از مغزه های حفاری با ماشین بینایی ساخت محققان کشور

به گزارش مجله سرگرمی، محققان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دستگاهی برای تفکیک مغزه های حفاری تولید کردند که این دستگاه می تواند آرشیو دیجیتال از داده های مربوط به مغزه ها ایجاد کند و امکان دسترسی به داده های معدنی را فراهم کند.

ایجاد آرشیو دیجیتال از مغزه های حفاری با ماشین بینایی ساخت محققان کشور

حمید موسی زاده، مجری طرح در گفت وگو با خبرنگاران، عنوان محصول تولید شده را پویشگر مغزه های حفاری ذکر کرد و گفت: این محصول دستگاهی است که با یک تصویر دقیق و صحیح از سطح مغزه های حفاری امکان ایجاد آرشیو دیجیتال از مغزه های حفاری را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه این دستگاه می تواند با تکنیک های پردازش تصویر، کانی های مختلف را از یکدیگر تفکیک کند، اضافه نمود: این دستگاه با استفاده از تکنیک پردازش تصویر می تواند اطلاعاتی را در زمینه های توزیع، فراوانی و رخساره های مختلف زمین شناسی ارائه دهد.

موسی زاده اظهار کرد: این دستگاه در هر حوزه ای که کار حفاری دارد، کاربرد دارد و از آن می توان برای اکتشافات معدنی و نفت و گاز استفاده کرد.

مجری طرح با تاکید بر اینکه دانش فنی این دستگاه طی برنامه ریزی دو ساله بومی سازی شد، ادامه داد: این دستگاه به دلیل اعمال تحریم ها به کشور وارد نمی شد و با انجام پروژه تحقیقاتی در این زمینه به دانش فنی ساخت آن دست یافتیم و در حال حاضر این دستگاه با قیمت یک سوم نمونه خارجی در دسترس واقع شده است.

وی دستگاه پویشگر مغزه های حفاری را یک دستگاه اتوماتیک و ماشین بینایی توصیف کرد و یادآور شد: بر این اساس، این دستگاه با اسکن مغزه های حفاری می تواند آرشیو دیجیتال از مغزه ها فراهم کند که این اقدام تاکنون در کشور اجرایی نشده بود.

به گفته این محقق، ارائه آرشیو دیجیتال از مغزه ها سهولت دسترسی به مغزه های حفاری را امکان پذیر می کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 257

به "ایجاد آرشیو دیجیتال از مغزه های حفاری با ماشین بینایی ساخت محققان کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد آرشیو دیجیتال از مغزه های حفاری با ماشین بینایی ساخت محققان کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید