اُمیکرون چقدر کشنده است؟

به گزارش مجله سرگرمی، خبرگزاری خبرنگاران-یک متخصص ایمنولوژی به تشریح ویژگی های سویه تازه کرونا موسوم به اُمیکرون پرداخت.

اُمیکرون چقدر کشنده است؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران،دکتر مهدی تقدسی، با اشاره به انتشار سویه نو کرونا در دنیا گفت: این سویه نو که اُمیکرون نام گرفته تا به امروز در بسیاری کشورهای دنیا شناسایی شده و آمار مبتلایان آن روز به روز در حال افزایش است.

وی با اشاره به افزایش قدرت سرایت این ویروس گفت: اُمیکرون از سرعت انتشار بالایی برخوردار است و اگر نسبت به سویه دلتا مقایسه کنیم، یک فرد که قبلا هم یکبار مبتلا شده باشد، 4.5 برابر نسبت به سویه دلتا در معرض ابتلا به سویه اُمیکرون قرار گرفته است.

تقدسی گفت: طبق اعلام مطالعات کالج سلطنتی انگلیس تعداد مبتلایان این ویروس هر دو روز یکبار حدودا دو برابر شده و سازمان بهداشت دنیای هم طبق آماری که اعلام نموده همین مقدار سرعت انتشار ویروس را تایید می نماید.

این متخصص ایمنولوژی در مورد مقدار کشندگی این ویروس هم گفت: طبق مطلعات اولیه انجام شده مقدار کشندگی این سویه نو نسبت به سویه های قبلی کمتر است، اما مطالعات کالج سلطنتی انگلیس نشان می دهد که هنوز قضاوت در این زمینه زود است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مواردی از مرگ ناشی از این سویه نو در کشورهای آمریکا و انگلیس گزارش شده، هنوز نمی توان قضاوت درستی در مورد مقدار کشندگی این ویروس داشت.

تقدسی در مورد ایمنی زایی واکسن های کرونا در برابر این سویه نو هم گفت: مطالعات کالج سلطنتی انگلیس که در این زمینه بر روی دو نوع واکسن فایزر و آسترازینکا انجام شده نشان می دهد برای افرادی که هر دو دوز واکسن را زده اند، مقاومت در برابر این سویه نو تنها بین صفر تا نهایتا 20 درصد است، اما این مطالعات نشان می دهد افرادی که دوز بوستر (یادآور) را تزریق نموده اند مقاومت آنها در برابر ابتلا به سویه نو به 55 تا 80 درصد افزایش یافته است.

تقدسی توضیح داد: البته این مطالعات نشان می دهد که تزریق دو دوز واکسن تاثیر خوبی در کاهش شدت ابتلا دارد، اما در مورد محافظت در برابر ابتلا احتیاج است افراد حتما دوز بوستر را تزریق نمایند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه احتمال بروز سویه های نو کرونا در آینده هم وجود دارد، گفت: آنچه مهم است اینکه شیوه مقابله با این ویروس تغییری ننموده و افراد جهت پیشگیری از ابتلا باید از ماسک استفاده نموده و فاصله اجتماعی را رعایت نمایند.

وی اضافه کرد: در مورد سویه نو اُمیکرون باز هم توصیه بر استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است و در کنار این دو توصیه می گردد افراد بطور جد از استرس پرهیز نمایند، چرا که استرس سطح ایمنی بدن را پایین می آورد.

این متخصص ایمنولوژی گفت: نکته مهم دیگر در بحث مقابله با این ویروس، تزریق واکسن و بویژه دوز سوم واکسن یا همان دوز بوستر است.

ایسنا

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1983

به "اُمیکرون چقدر کشنده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اُمیکرون چقدر کشنده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید