افزایش تهدیدات علیه خبرنگاران در اروپا

به گزارش مجله سرگرمی، شورای کشورهای اروپایی در گزارشی اعلام نمود که تهدید علیه خبرنگاران در اروپا افزایش یافته است.

افزایش تهدیدات علیه خبرنگاران در اروپا

با ما سفر کنید و با تور ترکیبیی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران و به نقل از یورونیوز، گزارش سالانه ای که روز چهارشنبه از سوی شورای اروپا [شورایی که شامل 47 کشوری می گردد که در حوزه جغرافیایی اروپا قرار دارند] و به یاری سازمان های مردم نهاد فعال در زمینۀ آزادی رسانه ها منتشر شد، حاکی از آن است که آزادی رسانه ها در قاره اروپا با تهدیدهای فزاینده ای روبروست.

این گزارش که بر اساس داده های جمع آوری شده در سال 2019 میلادی تهیه شده، نشان می دهد که ترساندن خبرنگاران حتی تهدید به زندانی کردن و کشتن آنها بطور قابل توجهی در این سال افزایش یافته است.

در این گزارش بطور ویژه از روسیه و ترکیه همچنین بعضی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله مجارستان، لهستان، مالت و بلغارستان به عنوان کشورهایی با بیشترین میزان آزار و تهدید خبرنگاران و با رفتاری خلاف اصول آزادی مطبوعات نام برده شده است.

گزارش به این نکته اشاره دارد که بیش از 30 خبرنگار در این سال مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند و بیش از 100 خبرنگار نیز در حال حاضر همچنان پشت میله های زندان هستند.

افزایش تهدیدهای خشونت آمیز علیه خبرنگاران

این گزارش 142 مورد تهدید علیه آزادی رسانه ها در اروپا را طی سال گذشته میلادی به ثبت رسانده است؛ از جمله 33 حمله فیزیکی به خبرنگاران، 17 مورد جدید بازداشت و زندان، 43 مورد آزار و اذیت و ارعاب خبرنگاران و 2 مورد کوشش برای قتل.

در این گزارش به کشته شدن دو خبرنگار در این سال یعنی لیرا مک کی، خبرنگار ایرلندی (که در جریان شورش ها در ایرلند شمالی کشته شد) و وادیم کومارو، خبرنگار اوکراینی (که پس از ضرب و شتم شدید مقابل خانه اش در مرکز اوکراین جان باخت) اشاره دارد.

گزارش تاکید دارد که در سرانجام سال دست کم 105 خبرنگار همچنان در ترکیه، جمهوری آذربایجان، روسیه و شبه جزیره کریمه که تحت کنترل مسکو است، همچنان در زندان بودند.

مسئله ای به نام رسانه های ملی

در این گزارش آمده است که ملی کردن رسانه ها مسئله ای در کشورهایی است که مرتباً قانون اساسی خود را نقض می نمایند. به عنوان مثال در بلغارستان بخش بزرگی از روزنامه های کشور تحت کنترل سازمانی است که متعلق به یکی از سیاستمداران پرقدرت بلغارستان است.

در این گزارش علکرد دولت فرانسه نیز در قبال خبرنگاران نقد و اعلام شده است که در این کشور طی سال گذشته علاوه بر استفادۀ گسترده از گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی علیه معترضان در جریان اعتراضات ضددولتی، خشونت علیه خبرنگاران نیز بطور قابل توجهی افزایش یافته و خبرنگاران زیادی قربانی خشونت های نیروهای امنیتی شده اند.

نویسندگان این گزارش از تصمیم گیرندگان اروپایی خواسته اند تا به این سند به عنوان فراخوانی برای بیداری بنگرند و برای پشتیبانی بیشتر از خبرنگاران در سطح این قاره وارد عمل شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1004

به "افزایش تهدیدات علیه خبرنگاران در اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش تهدیدات علیه خبرنگاران در اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید