آخرین شرایط بازار اجاره مسکن

به گزارش مجله سرگرمی، آنالیز های میدانی از افت قراردادهای اجاره مسکن نسبت به شهریورماه و همچنین کاهش اندک قیمت های پیشنهادی حکایت دارد؛ در عین حال نگرانی از اپیدمی ویروس کرونا که به شکل تمدید قراردادها تا دو ماه قبل خود را نشان داده بود رفع شده و بخش قابل توجهی از قراردادهای اجاره از نوع جابه جایی است.

آخرین شرایط بازار اجاره مسکن

از پروفایل ما وبلاگ حامد دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، بازار مسکن در هر دو حوزه خرید و فروش و اجاره از دو جنس متفاوت با افت تقاضا روبرو شده است. متقاضیان خرید، معاملات را تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به حالت تعلیق درآورده اند. در بخش اجاره نیز با توجه به انتها فصل جابه جایی، قراردادها مقداری کاهش یافته و به همین لحاظ صاحبخانه ها مقدار اندکی از قیمتهای پیشنهادی کوتاه آمده اند. اغلب واحدهای عرضه شده به بازار اجاره نیز در نیمه شمالی تهران قرار دارند.

آنالیز های میدانی نشان می دهد از حدود دو ماه قبل اضطراب ناشی از اپیدمی ویروس کرونا تا حد زیادی از بین رفته و جابه جایی مستاجران به حالت عادی برگشته است.

افزایش 38 درصدی قراردادهای اجاره در تهران نسبت به مهرماه پارسال و رشد 209 درصدی در کل کشور این گزاره را که ترس از کرونا کمرنگ شده است تایید می نماید.

هرچند اجاره نامه ها در تهران 26 درصد نسبت به شهریورماه کاهش یافت و در کل کشور تغییر محسوسی نسبت به آخرین ماه تابستان نداشت.

درخصوص قیمت ها نیز واسطه های ملکی عنوان می نمایند مالکان واحدهایی که در تابستان اجاره نرفتند با ورود به فصل پاییز مقداری تخفیف می دهند؛ هرچند کاهش محسوسی در شرایط کلی بازار ایجاد نشده و تخفیفها بیشتر در واحدهای قدیمی و عظیم متراژ دیده می گردد. همچنین برخی مالکان دست مستاجران را برای تبدیل نسبت رهن و اجاره باز گذاشته اند که نشان می دهد تصویر روشنی از شرایط آینده نرخ سود سپرده های بانکی و بازارهای بورس، ارز و طلا وجود ندارد.

آنطور که مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اعلام نموده در مهرماه 1399 بالغ بر 147 هزار و 153 اجاره نامه در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 0.2 درصد و 209 درصد رشد نشان می دهد. مهر ماه امسال همچنین 18 هزار و 436 اجاره نامه در شهر تهران به امضا رسید که نسبت به شهریور امسال 26 درصد کاهش و نسبت به مهر ماه سال گذشته 38 درصد افزایش داشته است.

نرخ گذاری برای اجاره جواب نداد

دولت در اوایل تابستان برای کنترل بازار اجاره اقدام به نرخ گذاری کرد. مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا حداکثر سقف افزایش سالیانه اجاره بها در شهر تهران 25 درصد، در سایر کلان شهرها 20 درصد و در دیگر شهرها 15 درصد مشخص و اعلام شد صاحبخانه ها اجازه ندارند بیش از این مقدار اجاره بها را افزایش دهند.

آمارها نشان می دهد در شهریورماه نرخ رشد فراتر از دستورالعمل بوده است؛ به طوری که اجاره بها در تهران 30.1 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است. در کل کشور نیز مطابق گزارش مرکز آمار، میزان افزایش اجاره بها در تابستان در کل کشور 28.9 درصد بوده و با آنچه مدنظر مسئولان بوده فاصله دارد.

با این وجود آمار مهرماه 1399 حاکی از آن است که اجاره بها در تهران مقداری افت نموده و به عدد 26.8 درصد رشد سالیانه رسیده است. در کل کشور نیز میانگین افزایش سالیانه اجاره بها در مهرماه 29.6 درصد بوده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 آذر 1399 بروزرسانی: 19 آذر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1317

به "آخرین شرایط بازار اجاره مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط بازار اجاره مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید