9 گام اساسی که برای آینده ای با منظره روشن باید بردارید

به گزارش مجله سرگرمی، تا چه حد اهل نوشتن اهداف خود هستید؟ آیا برایتان پیش آمده که روی هدفی کوتاه مدت تمرکز نموده و برنامه ریزی عملی خود را نوشته باشید؟ تا چه مقدار به این برنامه ها و اهداف پایبند بوده اید؟

9 گام اساسی که برای آینده ای با منظره روشن باید بردارید

در این مقاله از خبرنگاران مگ قصد داریم قدمی فراتر بگذاریم و به جای اهداف کوتاه مدت، به آینده های دور نظر کنیم. می خواهیم آینده را برای خود ترسیم کنیم و ببینیم که چه چیزهایی می خواهیم و برای رسیدن به آن ها چه کارهایی باید انجام دهیم؟

ایجاد منظره آینده، فرآیندی است که با شناسایی آنچه برای شما مهم است آغاز می گردد. در واقع شما باید بتوانید تک تک خواسته های آینده خود را همین الان به وضوح در فکر خود ببینید. بدون داشتن یک تصویر فکری، هر کوششی بی فایده خواهد بود.

در واقع ما در پی دیدگاهی هستیم که خاص خود ما باشد، بنابراین باید دقیقا بدانیم که در هر زمینه ای از زندگی، در پی چه چیزهایی هستیم برای رسیدن به آن ها نقشه راه چیست. با ما همراه باشید تا 9 گام اساسی برای ایجاد منظرهی برای آینده را با هم مرور کنیم.

منظره زندگی چیست؟

تصور کنید دوربینی قوی در دست دارید که می تواند تمام زندگی آینده شما را در 5 یا 10 سال آینده ببیند. فکر کنید و ببینید دوست دارید این تصویر، چه جزئیاتی داشته باشد. مثلا دوست دارید از لحاظ اقتصادی به چه پیشرفت هایی رسیده باشید؟ سلامت جسمی خود را چطور ارزیابی می کنید؟ و فکر می کنید به لحاظ شغلی چه تغییراتی را تجربه نموده باشید؟ مجموعه پاسخ هایی که به اینگونه سوالات می دهید، همان منظره زندگی شما است. این منظره، همه زمینه های زندگی شما را در بر می گیرد و زمانی قدرت بیشتری پیدا می نماید که بتوانید آن را با تمام جزییات بنویسید.

اگر عادت به نوشتن اهداف خود داشته باشید، نوشتن منظره آینده هم کار دشواری نخواهد بود. تفاوت در اینجا است که بیشتر برنامه های عملی مربوط به اهداف، معطوف به زمان حال یا حداقل آینده نزدیک هستند، اما در برنامه منظره، شما به آینده دور نظر دارید و می خواهید آنچه را که دوست دارید اتفاق بیفتد، از هم اکنون به طور واضح ببینید.

برای آغاز کار، زمینه های مورد نظر زندگی خود را از هم جدا نموده و در هر بخش، ایدئال های خود را فهرست کنید. خواندن فهرست زیر، ایده های خوبی به شما می دهد:

  • در زمینه روابط: یک شریک دوست داشتنی و سازگار، روابط خوب با فرزندان خود، دوستان نزدیکی که همیشه در کنار شما هستند (و برعکس).
  • در زمینه سلامت: سلامت جسمی، روانی، احساسی و روح: یک برنامه تناسب اندام لذت بخش و موثر، تغذیه مطلوب ، یک درمانگر همدل و چالش برانگیز
  • در زمینه مراقبت از خود: هر روز برای برطرف احتیاجهای خود وقت بگذارید.
  • در زمینه حرفه: آغاز ، ساختن نام تجاری خود، پیشرفت در زمینه انتخابی خود.
  • در زمینه امور اقتصادی: پرداخت بدهی ها، پس انداز برای بازنشستگی، کنار گذاشتن پول برای سفر.
  • در زمینه خانه: خرید خانه، تعمیرات خانه، یافتن آپارتمانی که دوست دارید.
  • در زمینه تحصیلات: مدرک دانشگاهی، مطالعه، دوره های آنلاین، گواهینامه ها، کارآموزی.
  • در زمینه تفریح: سفر و ماجراجویی، تفریح، چالش های نو، برنامه های تعطیلات.
  • در زمینه اجتماعی: داوطلب شدن، علل حمایتی که به آن ها اعتقاد دارید، پیوستن به اعتراضات.

می توانید توصیفات مربوط به هر زمینه را با توجه به علایق خود بسط دهید.

9 گام برای ایجاد منظرهی برای آینده

منظره شما، دیدگاه کلی شما نسبت به آینده است. این دیدگاه، زمینه های بسیاری را در بر می گیرد و گنجاندن تمام این موارد در یک عبارت، کاری غیرممکن است.

برای ایجاد یک ساختار هدفمند، 9 گام اساسی ضروری است که می توانید منظره آینده خود را با در نظر گرفتن این نکات طلایی، سامان دهید.

1. خود را بیشتر و بهتر بشناسید

به احتمال زیاد، با بالا رفتن سن، بینش شما هم تغییر می نماید. این موضوع دو علت اصلی دارد؛ اول اینکه شما به درک بهتری از وجود خود می رسید و می فهمید که در پی چه چیزی هستید. دوم اینکه، پس از کسب تجارب بسیار، شما کم کم یاد می گیرید که تفکری مستقل داشته باشید و دنباله روی دیگران نباشید. واقعیت این است که دیدگاه و دورنمای هر فردی نسبت به آینده، می تواند قابل احترام و تحسین برانگیز باشد، اما از قلم نیاندازید که ما در پی ترسیم منظرهی هستیم که متعلق به خود ما باشد. برای این منظور خودشناسی به شما یاری می نماید که ارزش ها و اولویت های خود را بشناسید و زندگی آینده خود را بر اساس آن ها تنظیم کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که هویت، زندگی و دیدگاه شما از آن شماست و متعلق به هیچکس دیگر نیست.

2. از خود سوالات درست بپرسید

به قول ناپلئون بناپارت: پرسیدن یک سوال درست، نیمی از پاسخ است. برای این کار، زمینه های مد نظر خود را تفکیک کنید و در هر مورد با پرسیدن چند سوال کلیدی، فکر خود را به چالش بکشید. به مثال های زیر توجه کنید:

  • روابط: نزدیک ترین روابط خود را چگونه می بینید؟ چه تغییراتی را می خواهید ببینید؟ چه چیزهایی در حال حاضر غیر ممکن به نظر می رسند، اما مشتاق رسیدن به آن ها هستید؟
  • سلامت: با چه چالش های بهداشتی روبرو هستید؟ چه کسی به شما یاری می­ کند تا با آن ها روبرو شوید؟ چه پیشرفتی می خواهید ببینید؟
  • حرفه: حرفه رؤیایی شما چیست و چرا؟ سال 1405 می خواهید با حرفه خود کجا باشید؟ برای رسیدن به آنجا به چه چیزی احتیاج دارید؟

این فهرست می تواند خیلی طولانی تر از این باشد و بسیار مهم است که پاسخ های صادقانه ای به خود بدهید.

3. گذشته خود را مرور کنید

شاید مرور خاطرات گذشته، بخصوص جاهایی که مرتکب اشتباه شده اید، چندان خوشایند نباشد، اما شما دو راه بیشتر ندارید؛ یا کلا گذشته را نادیده بگیرید و اشتباهات و خطاهای خود را در لباسی نو، بارها و بارها تکرار کنید و یا با نگاهی موشکافانه به حوادث گذشته، از آنچه رخ داده درس بگیرید و سعی کنید راه چاره های نو و تجارب مفید را به کار گیرید.

فکر کنید و ببینید چه چیزی می توانید از گذشته و حال خود بیاموزید تا به شما در ایجاد منظره آینده یاری کند؟ چه فرصت هایی را از ترس شکست از دست داده اید؟ از چه تغییراتی صرف نظر نموده اید، فقط به این علت که با زندگی یا عادات شما مطابقت نداشته است؟ چه انتخاب هایی نموده اید که شما را به سمتی سوق داده است که نمی خواستید بروید؟ و از تجربیات خود چه آموخته اید؟

بدون اینکه خود را عذاب دهید، مسئولیت انتخاب های خود را بر عهده بگیرید و ببینید تصمیمات گذشته، چگونه با عادات شما ارتباط داشته است؟ و از این به بعد چه انتخاب های متفاوتی می توانید داشته باشید؟

4. بگذارید تخیل شما به پرواز درآید و حتما آن ها را بنویسید

به خودتان اجازه دهید رویاپردازی کنید و زندگی خود را آنطور که می خواهید، تصور کنید. ممکن است برخی قسمت ها، غیرممکن یا دور از دسترس باشند، اما نترسید و بگذارید مرغ خیال شما به دورترین فاصله ها، پرواز کند.

باید بدانید که اگر در زندگی، از کمبودی رنج می برید، پاک کردن صورت مساله، این درد و رنج را از بین نخواهد برد، بلکه این توجه منفی می تواند درد را عمیق تر کند. به جای این کار، به دل ترس های خود بروید و تصمیم بگیرید برای بهبود شرایط، کاری انجام دهید. هیچ وقت قدرت رویاپردازی را دست کم نگیرید. این کار، فکر شما را به چالش می کشد و به زودی راه چاره های زیادی برای رسیدن به خواسته هایتان، پیش روی شما قرار خواهد گرفت. پس از یک رویاپردازی لذت بخش، از نوشتن رویاهای خود، غافل نشوید.

5. از حالا برنامه ریزی کنید

وقتی می دانید که می خواهید آینده شما چگونه باشد، می توانید برای حال برنامه ریزی کنید و از خود بپرسید چه چیزی باید تغییر کند و چگونه آن ها را تغییر دهید. به هر حال، سنگ بنای آینده، از همین الان شکل می گیرد، بنابراین ببینید در زمان حال، چه چیزهایی وجود دارند که نمی خواهید آن ها را در آینده ببینید. این موارد را بنویسید. پس از آن تغییراتی را که باید ایجاد کنید ذکر کنید و بنویسید برای ایجاد این تغییرات، چه عاداتی را باید در وجود خود نهادینه کنید.

6. عادات نو را انتخاب کنید

برخی عادت ها می توانند بسیار مخرب باشند. این عادات، شبیه تار عنکبوت، بر دست و پای فکر و روح شما پیچیده شده و جسارت هر اقدام نو را از شما می گیرند. حصار عادت های غلط را بشکنید و تصمیم بگیرید که چه عادت های نوی را می خواهید جایگزین آن ها کنید.

خواهید دید که با این عادات نو، افکار نوی به وجود می آید؛ ایده هایی که قبلاً به آن ها فکر ننموده اید. این، قدرت عادت های خوب است. آن را باور کنید و به کار بندید.

در واقع، آنچه انجام می دهید بر طرز فکر شما تأثیر می گذارد. الگوهای عمل شما بر عادات تفکر شما تأثیر می گذارد، بنابراین مواردی را انتخاب کنید که شما را به منظره آینده تان نزدیک تر کند.

7. یک تابلوی منظره درست کنید

تابلوی منظره شما می تواند یک صفحه عظیم نصب شده در خانه یا محل کار باشد. آن را در قسمتی که همیشه جلوی دید شما است، قرار دهید. اگر می خواهید آن را همیشه همراه خود داشته باشید، استفاده از یک دفترچه یادداشت هم ایده خوبی است.

نکته این است که یک نمای فیزیکی و قابل مشاهده از آنچه می خواهید در آینده و بعلاوه زمان حال مشاهده کنید، ارائه دهید.

یک تابلوی منظره یا آرزوها، مثل یک کاتالیزور عمل می نماید. این تابلو به فرایند تصویرسازی فکری شما یاری می نماید، اما از قلم نیاندازید که درست کردن تابلو به تنهایی کافی نیست و کامل کننده این پازل، کوشش و عملکرد شما است.

8. از دیدگاه دیگران الهام بگیرید

به نمونه هایی از دیدگاه های دیگران در خصوص آینده نگاه کنید و به پاسخ های درونی خود به هر یک از آن ها توجه کنید. ببینید چه چیزی وجود شما را هم تکان می دهد، آن را حفظ کنید و بقیه موارد را نادیده بگیرید.

از قلم نیاندازید با افرادی که در زندگی حال و آینده شما حضور دارند، صحبت کنید. ببینید چه دیدگاهی درباره زندگی حال حاضر شما دارند و از آن ها بپرسید، آینده شما را چطور می بینند؟ در خصوص دیدگاه های شخصی خود آن ها هم نسبت به آینده سوال کنید. ببینید چه کاری می توانید برای یاری به آن ها در ایجاد منظرههای آینده انجام دهید؟

این یک تعامل دو طرفه است. به این معنی که در حالی که از آن ها الهام می گیرید، ممکن است به آن ها انگیزه دهید تا اقدامات موثری را در جهت اهداف خود انجام دهند.

9. منظره خود را جمع بندی کنید

آنچه را که تا کنون در خصوص منظره آینده خود نوشته اید، جمع آوری نموده و در قالب چند عبارت کوتاه اما قدرتمند، خلاصه کنید.

حتی می توانید دراین باره، یک داستان کوتاه بنویسید؛ داستانی که در آن، به اسم یکی از شخصیت های اصلی، ایفای نقش می کنید و در نهایت، با کمال قدرت، به تمام خواسته ها و اهداف خود می رسید.

یک نمونه نوشتاری از منظره آینده

شاید یک مثال عینی بتواند به شما یاری کند تا کار جمع بندی و نوشتن منظره آینده خود را به خوبی انجام دهید:

اگرچه من برای طبیعت درون گرای خود ارزش قائل هستم، اما قصد دارم ارتباطات انسانی بیشتری را در زندگی ام تجربه کنم. من ارزش بسط دادن وجود خودم و تعامل بیشتر با افراد دیگر را می دانم. برای این منظور، دو هدف مشخص می کنم و به آن ها پایبند هستم؛ اول، پیوستن به انجمن کتاب خوانی و دوم، میزبانی مهمانی های شام دو بار در سال.

کلام آخر

اکنون که می دانید چگونه منظرهی برای آینده ایجاد کنید، دست به کار شوید و ببینید که از همین لحظه، چه کارهایی برای نزدیک شدن به دیدگاه های آینده خود می توانید انجام دهید؟

شما مسئول راستای هستید که در حال حاضر در آن هستید. با دقت نگاه کنید که آن راستا شما را به کجا می رساند و از خود بپرسید که آیا این واقعا همان چیزی است که قلب شما می خواهد؟ اگر اینطور نیست، به جایی که می خواهید باشید، نگاه کنید و دریابید که برای رسیدن به آنجا، چه چیزی ضروری است. شاد و پیروز باشید.

منبع: liveboldandbloom

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 شهریور 1400 بروزرسانی: 22 شهریور 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1801

به "9 گام اساسی که برای آینده ای با منظره روشن باید بردارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 گام اساسی که برای آینده ای با منظره روشن باید بردارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید