8 حقیقت جالب در خصوص پروازهای طولانی مدت

به گزارش مجله سرگرمی، در سال های اخیر هواپیما به عنوان یکی از وسایل نقلیه مسافرتی پرتقاضا شناخته شد. به همین خاطر سالانه مسافران بسیاری برای سفرهای طولانی مدت از هواپیما برای جابه جایی استفاده می نمایند. سفر با هواپیما به علت امنیت بالا، کوتاه کردن مسافت های طولانی و امکانات رفاهی که دارد در بین مسافران بسیار مطرح است و از طرفی هواپیماهای مسافربری می توانند ساعت های طولانی بدون سوختگیری پرواز نمایند . اما پشت پرده سفرهای طولانی مدت که گاهی حدود 16 ساعت طول می کشد اتفاقات جالبی رخ می دهد که دانستن آن ها به شما یاری می نماید تا سفری به مراتب بهتر داشته باشید. به همین علت در این مطلب از خبرنگاران قصد داریم به حقایق جالب که در پروازهای طولانی مدت رخ می دهد بپردازیم.

8 حقیقت جالب در خصوص پروازهای طولانی مدت

حقایق جالب در خصوص پروازهای طولانی مدت

سفرهای طولانی مدت با هواپیما در بیشتر اوقات برای مسافران خسته نماینده و کسل نماینده هستند اما به ناچار مجبور هستید برای رسیدن به مقصد ساعات طولانی در هواپیما بنشینید. به همین علت شرکت های مسافرتی برای مسافرانی که قصد سفر با هواپیما را دارند امکانات رفاهی و خدمات مناسب فراهم نموده اند تا از مسائل مسافران حین پرواز جلوگیری نمایند. بهتر است قبل از سفرهای طولانی با هواپیما حقایق جالب در خصوص پروازهای با زمان طولانی را بدانید تا سفری راحت و بدون استرس را تجربه کنید.

1. اتاق خواب در هواپیما

در هواپیماهایی که پروازهای طولانی مدت انجام می دهند، برای استراحت مهمانداران و کارکنان هواپیما یک اتاق خواب برای استراحت، حمام کردن یا صرفا دور شدن از محیط کار و مسافران عصبی و بهانه گیر تعبیه شده است. این اتاق یک اتاق کوچک مخفی با امکانات رفاهی و حمام جداگانه است و از طریق دری که در کابین خلبان تعبیه شده مهمانداران می توانند به آن دسترسی داشته باشند. در بعضی از هواپیماهای مسافربری داخل اتاق های مخفی دارای تختخواب های تاشو و صندلی های کلاس مالی هستند و برای چرت زدن کارکنان هواپیما و چند ساعت خوابیدن آن ها دور از دید مسافران طراحی شده است.

2. کدهای رمزی خاص بین کارکنان هواپیما

در همه پروازها کدهای رمزی خاص بین کارکنان هواپیما استفاده می گردد. به طور مثال اگر در پروازی مهمانداران بگویند تام کروز منظور هنرپیشه مشهور آمریکایی نیست، معنی این کد رمز یعنی سرو چای و قهوه و باید اول چای و بعد قهوه را سرو کرد که به عنوان کد تام کروز شناخته می گردد. به همین علت اگر در حین پرواز از کارکنان هواپیما اسامی عجیب و غریبی شنیدید، تعجب نکنید چون این اسامی کدهای رمزی است که بین کارکنان استفاده می گردد.

3. بیشتر کارها از طریق سیستم اتوماتیک خلبان انجام می گردد

اگر فکر می کنید که در طول مدت پرواز چندین ساعته خلبانان کنترل هواپیما را به طور مکرر به عهده دارند کاملا در اشتباه هستید. به گفته یکی از خلبانان شرکت هواپیمایی کانتاس، بیشتر عملیات های پروازی از طریق سیستم اتوماتیک خلبان انجام می گردد. سیستم اتوماتیک خلبان حدود 90 درصد راهنمایی هواپیما را به عهده دارد و خلبان ها فقط هنگام فرود کنترل هواپیما را برعهده می گیرند که این بخش سخت ترین و مهم ترین بخش در پرواز است.

4. وجود حیوانات عجیب در هواپیما

در بیشتر پروازها حیوانات اهلی مثل سگ و گربه در بخش بار هواپیما حمل می شوند که امری متداول است و معمولا سالانه صدها قلاده حیوان از طریق شرکت های هواپیمایی بزرگ جابه جا می شوند. اما در بعضی مواقع علاوه بر حیوانات اهلی وجود حیوانات عجیب در هواپیما که مربوط به حیات وحش هستند از چشم مسافران دور می ماند و گاهی ممکن است حین سفر صداهای عجیب و غریبی از قسمت بار هواپیما به گوشتان برسد. برای مثال عجیب ترین حیوانی که تا به حال از طریق هواپیما حمل شده یک کرگدن بزرگ بوده که از طریق هواپیمایی کانتاس جابه جا شده است.

5. 40 هزار وسیله برای سرو غذا در هر پرواز عوض می گردد

معمولا در پروازهای طولانی مدت که پذیرایی و سرو غذا بیشتر انجام می گردد، بعد از پرواز، همه وسایل و ظروف غذا استفاده شده برای پرواز نو عوض می شوند. برای مثال در هواپیما ایرباس A380 کانتاس، 40 هزار وسیله برای سرو غذا در هر پرواز عوض می گردد که از جمله این وسایل 70 کارت غذا، 5000 کارد و چنگال و 2500 لیوان هستند.

6. امکان تغییر کلاس پرواز حین سفر

همانطور که می دانید قبل از پرواز انتخاب کلاس پروازی به عهده مسافر است که در بعضی مواقع امکان تغییر کلاس پرواز حین سفر وجود دارد. به طور مثال اگر حین پرواز مسائلی از قبیل معیوب بودن صندلی، استفاده از وسایل صوتی و تصویری سرگرم نماینده، ارتفاع، سفر ماه عسل یا بسیاری موارد دیگر پیش آمده باشد، می توانید کلاس پرواز خود را تغییر دهید.

7. وجود بی نظمی، هنگام تاخیر مسافران

به احتمال زیاد فکر می کنید اگر در پروازهای طولانی مدت مسافری دیر کند، هواپیما بدون مسافر پرواز می نماید؟ اما اینطور نیست. اگر مسافری بعد از تحویل بار به هواپیما نرسد، شرکت هواپیمایی وظیفه دارد تا بارها و چمدان های مسافر جا مانده را دوباره به او تحویل دهد تا از زیان مالی شرکت جلوگیری گردد.

به همین علت شرکت های هواپیمایی برای مقابله با مسائلی که به علت وجود بی نظمی، هنگام تاخیر مسافران به وجود میاید 15 دقیقه قبل از حرکت هواپیما کادر پرواز را در پی پیدا کردن بارهای مسافران غایب می فرستند و حتی در صورت احتیاج با تلفن همراه مسافران تماس می گیرند.

8. وقوع پدیده های طبیعی در هوا حین پرواز از طریق هواپیماهای مسافربری

یکی از خطرات ناشی از پرواز هواپیماهای بزرگ، وقوع پدیده های طبیعی در هوا حین پرواز از طریق هواپیما است. یکی از پدیده های طبیعی که حین پرواز هواپیماهای بزرگ مسافربری ایرباس رخ می دهد wake turbulence یا jet wash یا تلاطم پسایه است که به معنی آشفتگی در هوا بعد از عبور هواپیما است. در این پدیده اگر هواپیما کوچک پشت سر هواپیما مسافربری پرواز کند باعث واژگونی و عدم تعادل هواپیما می گردد. به همین علت بهتر است هواپیماهای کوچک حدود 305 متر فاصله از هواپیما مسافربری داشته باشند تا گرفتار این پدیده طبیعی و خطرناک نشوند.

در آخر

پروازهای طولانی مدت در سراسر جهان برای جابه جایی مسافران از کشوری به کشور دیگر انجام می شوند. از طرفی در این سفرها که هواپیما ساعات طولانی به صورت یکسره در حال پرواز است اتفاقات عجیب و غریب و البته جذابی رخ می دهد. به همین علت در این مطلب سعی کردیم به چند مورد از حقایق جالب در خصوص سفرهای طولانی مدت با هواپیما اشاره کنیم.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1403 بروزرسانی: 9 شهریور 1403 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 2324

به "8 حقیقت جالب در خصوص پروازهای طولانی مدت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 حقیقت جالب در خصوص پروازهای طولانی مدت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید