21 مرداد؛ روز جهانی جوانان

به گزارش مجله سرگرمی،
روز جهانی جوانان
تاریخ

12 آگوست برابر با 21 مرداد

21 مرداد؛ روز جهانی جوانان
علت نامگذاریپرداختن به مسائل حقوقی، فرهنگی و … جوانان سراسر دنیا

خبرنگاران | سرویس عمومی - ارزش، اعتبار و میزان تاثیر نوجوانان، توجه سازمان ملل متحد را نیز به خود جلب کرده است. این سازمان اولین بار در سال 1999، 12 آگوست (امسال برابر با 22 مرداد ماه) را روز دنیای نوجوان اعلام نمود که در بعضی کشورها با چند روز اختلاف برگزار می شود. هدف از نامگذاری چنین روزی، پرداختن به مسائل حقوقی، فرهنگی و … نوجوانان سراسر دنیا است. سازمان ملل همچنین خواهان توجه به نوجوانان به ویژه از سوی خانواده هاست. ارائه راهکار چالش ها و بهبود کیفیت این قشر آینده ساز از دیگر اهداف اعلام روز دنیای جوان است. به همین منظور سازمان ملل هر سال شعار و موضوع ویژه ای در این راستا انتخاب می کند. تا کنون موضوعاتی مانند؛ نوجوانان در گذر نسل ها، سلامت روانی، مشارکت مدنی را برگزیده است. سال 2016، شانزدهمین سالِ روز دنیای جوانان و با شعار ریشه کنی فقر و دستیابی به تولید و مصرف پایدار است. ارزش گذاشتن و پرداختن به این موضوعات از یک سوی اهمیت این قشر را در توسعه و پیشرفت یادآوری می کند و اینکه جامعه دنیای نیز به این اهمیت پی برده است. از سوی دیگر هرچند هر جامعه ای بنا بر شرایط خاص خود هنجارها و ارزش های گوناگون و البته قابل احترامی دارد، اما در عین حال دنیاِ امروز با گسترش روابط و اطلاعات به جامعه ای بزرگ و بی مرز تبدیل شده است که با حفظ تفاوت ها، نباید از مفاهیم و ارزش های عمومی و دنیای غافل شد.

تاریخچه روز دنیای جوانان

روز دنیای جوانان از سال 1965 (1386 شمسی) در یکی از جلسه های مجمع عمومی سازمان ملل آغاز شد. در این زمان، کنندگان کشورهای مختلف در سازمان ملل به اهمیت نقش نیروها و باورهای نوجوانان در توسعه جامعه های انسانی پی برده بودند و به همین سبب یک بیانیه به نام بیانیه ترویج مفاهیم صلح، احترام متقابل و پذیرش دیدگاه های دیگر انسان ها برای نوجوانان، منتشر کردند.

بیش از به 20 سال پس از انتشار این بیانیه، سازمان ملل، سال 1985 را سال دنیای نوجوانان: توسعه، مشارکت و صلح نامید. این نامگذاری توجه دنیایان را بیش تر از پیش به اهمیت نقش نوجوانان در ترویج این مفاهیم و بکارگیری آن ها در جامعه آینده متوجه کرد.

در سال 1995 و ده سال پس از سال دنیای جوانان، سازمان ملل تعهداتش در ارتباط با جوان ها را گسترش داد و به مسائل این بخش از جامعه در هزاره پیش رو پرداخت. نتیجه، راهکاری بود که به نام برنامه دنیای اقدام برای جوانان تا سال 2000 و پس از آن، (World Programme of Action for Youth to the Year 2000 and Beyond)، منتشر شد و در دسترس همگان قرار گرفت. برنامه دنیای اقدام برای جوانان تا سال 2000 و پس از آن در دیوان سیاست گذاری اجتماعی و توسعه، (DSPD) سازمان ملل، برای آگاه کردن جامعه انسانی از شرایط زیست و حقوق و آرزوهای جوانان تنظیم شده و همزمان می کوشد جوانان را به عنوان بخشی فعال در تصمیم گیری کشورها برای دستیابی به صلح و توسعه دنیای وارد کند. نامگذاری روزی دنیای برای نوجوانان هم بخشی از همین برنامه است. مجمع عمومی سازمان ملل در جلسه خود در دسامبر (دی ماه) سال 1999، پیشنهاد گردهمایی دنیای وزیران مسئول امور نوجوانان را برای نامگذاری روزی به نام جوانان پذیرفت و 12 آگوست، روزی که این وزیران در لیسبن پرتقال گردهم آمده بودند را برای گرامی داشت دنیای نوجوانان برگزید. پس از نامگذاری این روز، سازمان ملل کشورها را به انجام فعالیت های آگاهی بخش درباره اهمیت دادن به نوجوان ها و حقوق آن ها با توجه به برنامه دنیای اقدام برای جوانان تا سال 2000 و پس از آن فراخواند.

بیشتر بدانید: بهترین اشعار با موضوع جوانی

تعریف روز دنیای جوانان

روز جوان، روزی که در آن قرار است از جوانان تکریم شود؛ در هر کشور روز خاصی برای این مناسبت در نظر گرفته شده است. در بعضی از کشورها مثل مراکش و تایلند سالروز تولد پادشاهان به عنوان روز جوان شناخته می شود و در بعضی دیگر مثل ونزوئلا و چین سالروز جنگ و یا قیام ملی که متشکل از جوانان بوده است به عنوان روز جوان شناخته می شود و در کشور عزیزمان ایران روز میلاد حضرت علی اکبر، فرزند حسین بن علی (سومین امام شیعیان) که در کربلا به شهادت رسید، به عنوان روز جوان در نظر گرفته شده است.

روز دنیای جوانان با اندیشه ساختن یک دنیای بهتر؛ به همراه جوانان ایجاد شد. به این بهانه، سازمان ملل از تمام کشورهای دنیا می خواهد تا عملاً در راستای توسعه امکانات و منابع به کمک جوانان و برای جوانان تلاش کنند.

سازمان ملل می گوید جوانان امروز با شرایط سخت استخدام، امنیت پایین شغلی و کنار گذاشته شدن از تصمیم گیرهای مهم و حتی شراکت در امور، دچار ضعف در باورها و ضعف در اعتماد به نفس خودشان شده اند. بنابراین دولت ها، نهادهای خصوصی، دانشگاه ها و افراد خیرخواه، می توانند با فراهم آوردن شرایط کار و دادن فرصت به جوانان، اعمال نفوذ در مؤسسات و … به این قشر مهم و مالک آینده کشور کمک کنند.

نیمی از جمعیت دنیا را افراد زیر 25 سال تشکیل می دهند. آن ها با دنیای در بحران و مبتلا به دگرگونی های روزافزون روبه رو هستند. دنیای با نابرابری ها و بی عدالتی ها که یکی از اصلی ترین قربانیانش هم همین نوجوانان هستند. بسکمک از آن ها در فقر زندگی می کنند و نمی توانند توانایی های نهفته شان را پرورش دهند و از نتیجه آن ها بهره مند شوند. شمار بسیار کمی از آن ها می توانند مهارت های لازم برای یافتن حرفه مناسب خود در دنیا پر رقابت کنونی را به دست آورند.

ایرینا بوکوا، دبیرکل یونسکو، در پیامی که به مناسبت روز دنیای نوجوان در سال 2012 نوشته، نوجوانان را سرچشمه نوآوری، متفکران و اندیشه های گره گشای جامعه امروز توصیف کرده است. او گفته که نوجوانان، پیشگامان صلح هستند. اما، آن ها به آموزش با کیفیت، شغل های خوب و بهره بردن تمام عیار از فرهنگ نیز نیاز دارند. او در پیام خود همه دولت ها، سازمان های مربوط به امور جوانان و جامعه بین المللی را دعوت کرده تا نوجوانان را در تصمیم گیری درباره اموری که به آن ها مربوط است سهیم کنند.

سازمان ملل متحد واژه نوجوان را برای افراد بین 15 تا 25 سال به کار می برد. بر اساس آماری که در سایت یونسکو قرار داده شده، هم اکنون 85 درصد از نوجوانان دنیا در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند. 60 درصد از آن ها در آسیا و بقیه در کشورهای آفریقایی، آمریکای جنوبی و حوزه دریای کارائیب زندگی می کنند. براساس همین داده ها، تا سال 2025، بیش از 89 درصد از نوجوانان در کشورهای در دنیا سومی زندگی خواهند کرد. یونسکو نتیجه گرفته که باید پرداختن به مسائل جوانان و تصمیم گیری برای آینده آن ها در دستور کار کشورهای مختلف قرار بگیرد.

یونسکو برای بهبود شرایط کنونی و پایه ریزی زندگی بهتر برای نوجوانان در آینده، برنامه های گوناگونی در دست اجرا دارد. از برنامه های آموزشی درباره توسعه پایدار، میراث فرهنگی و معنوی دنیای تا آموزش حقوق نوجوانان و مبارزه با خشونت و سو استفاده از نوجوانان.

بیشتر بدانید: جدیدترین مجموعه اس ام اس تبریک روز جوان 98

هدف از روز دنیای جوانان

روز دنیای جوانان فرصت مغتنمی است برای کشورها و فرهنگ های مختلف تا با برگزاری برنامه های خاص و برآمده و هماهنگ با رسوم و اعتقادات ملی، در بهبود معنوی و مادی زندگی نوجوانان گام بردارند و حتی بعضی از شاخص های فرهنگی برتر جامعه خود را به نوجوان دنیا معرفی و آن را اشاعه دهند.

در ایران نیز علاوه بر برگزاری روز ملی نوجوان، پرداختن به روز دنیای جوانان و حضور دنیای متناسب و هماهنگ با دین و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و حتی برگزاری جشنواره ها و برنامه هایی با حضور جوانان کشورهای دنیا، بستر مناسبی برای معرفی بعضی جنبه های ناشناخته فرهنگ و رسوم شایسته کشور عزیزمان است.

منبع: setare.com
انتشار: 26 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1621

به "21 مرداد؛ روز جهانی جوانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "21 مرداد؛ روز جهانی جوانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید