کوهنوردی خراسان جنوبی بر قله مسائل، بلاتکلیفی 6 ساله ساخت سالن

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران؛ گروه استان ها: کوهنوردی و صعودهای ورزشی جز رشته هایی به حساب می رود که معمولاً تمام اعضا خانواده باهم به این تفریح و ورزش می پردازند. خراسان جنوبی نیز به دلیل برخورداری از کوه های زیبا جز استان های پیروز در این رشته ورزشی است، اما آنچنان که باید از سوی مسئولان ورزشی مورد توجه قرار نمی گیرد. به نحوی که چندین سال قبل زمینی برای احداث سالن اختصاصی برای ورزش کوهنوردی واگذار شد ولی بعد از گذشت حدود 6 سال هنوز اقداماتی انجام نشده و در صورت اینکه بعد از 8 سال کاری انجام نشود زمین باز پس گرفته می شود و این ظرفیت را دیگر در استان نخواهیم داشت.

کوهنوردی خراسان جنوبی بر قله مسائل، بلاتکلیفی 6 ساله ساخت سالن

به همین علت با رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان جنوبی گفت وگو کردیم تا چند و چون این ماجرا را بررسی و از اقدامات اجرا شده این هیئت باخبر شویم.

ظرفیتی که از بین می رود

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به زمینی که در سال 94 به این هیئت داده شده بود، گفت: این زمین از طریق شورای اداری استان در راستای طرح بازآفرینی شهری، طرح فرزان به هیئت واگذار شد.

مسعود خسروی ادامه داد: اما با این وجود هزینه ساخت تا به امروز دیده نشده است و این زمین بلاتکلیف به جای مانده است.

وی شرح داد: در پاسخ پیگیری ما از طریق اداره کل ورزش گفته شد که پروژه تازه در بودجه دیده نمی شود و پروژه های نیمه تمام باید به اتمام برسند و هیئت نیز توانایی مالی احداث سالن با این هزینه ها را ندارد.

به گفته وی از طریق شهرداری، فرمانداری و استانداری نیز پیگیری انجام شد و با وجود این ظرفیت و نیاز مرکز استان به یک سالن اختصاصی کوهنوردی، این امکان تا به امروز برای ساخت فراهم نشده است و حمایتی ندیدیم.

حمایت های مالی کافی نیست

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان خراسان جنوبی بیان نمود: اداره کل ورزش و جوانان حمایت های مالی دارند و بودجه هیئت سه برابر سال 99 شده است اما با توجه به برنامه های اجرایی کافی نیست.

خسروی اظهار کرد: هنوز مشکل عمده ما در هیئت منابع مالی است، چرا که دوره های آموزشی، اعزام ها، تجهیزات و موارد دیگر نیاز به بودجه زیادی دارند که نیاز به نگاه ویژه مسئولان دارد.

وی بیان نمود: اکنون تجهیزات سنگ نوردی و دیواره های استان کاملاً فرسوده شده اند و نیاز به به روزرسانی دارند که حداقل 500 تا یک میلیارد تومان اعتبار لازم است.

به گفته وی برای این موضوع 40 میلیون تومان بودجه داده شد و از آنجایی که نمی توان با آن کاری انجام داد در حساب هیئت به جای مانده است.

مربی بانوی سنگ نورد سالنی نداریم

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان جنوبی بیان نمود: با دوره های آموزشی شاهد افزایش تعداد مربیان هستیم ولی در رشته سنگ نوردی سالنی با مشکل مربی برای بانوان روبرو هستیم.

خسروی شرح داد: بر اساس قانون ورزشکار بدون مربی اجازه سنگ نوردی ندارد و تا زمانی که یک فرد آموزش نبیند، نمی تواند برای دوره مربی گری ثبت نام و مدرک دریافت کند و این موضوع مشکل ساز شده که نیازمند چاره اندیشی مسئولان ورزشی هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل در اعزام ها هزینه های بسیار بالای آن به خصوص در بخش ایاب و ذهاب است، اظهار کرد: پیگیر خرید یک مینی بوس بودیم و یک بخش از مبلغ از طریق اسپانسر تأمین شد.

به گفته وی بخش زیادی از آن به جای مانده که از توان هیئت خارج است و نیاز به حمایت مسئولان در این بخش نیز وجود دارد.

رئیس هیئت کوهنوردی خراسان جنوبی با اشاره به مشکل اسکان در خراسان جنوبی بیان نمود: زمانی که مربی فدراسیون برای دوره های آموزشی به استان سفر می کند، مشکل اسکان داریم و از مهمان سراهای ارگان های دولتی مانند هلال احمر، محیط زیست و اداره کار استفاده می کنیم.

خسروی اضافه کرد: هیئت برای میزبانی از مربی هزینه های ایاب و ذهاب، تغذیه و موارد دیگر را برعهده دارد و دیگر نمی تواند هزینه هتل را نیز پرداخت کند و نیاز است که مسئولان ورزشی استان در بخش مهمان سرا و اقامتگاه تدبیری بیندیشند.

نبود دیواره مساوی با نبود قهرمان و استعداد

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان جنوبی گفت: در ایام کرونا با وجود اینکه رشته های مختلف تعطیل بودند ولی رشته کوهنوردی جز رشته هایی بود که به فعالیت خود ادامه داد و میزبانی ها و مسابقات زیادی را برگزار کرد.

خسروی شرح داد: از ابتدای سال جاری اردوهای استانی برگزار کرده ایم که در نهایت از این تعداد سه نفر به کمپ ملی فدراسیون اعزام خواهند شد.

وی بیان نمود: در مسابقات سنگ نوردی معلولان و جانبازان در بخش بانوان مقام اول و در بخش آقایان مقام پنجم و ششم را کسب کرده ایم.

به گفته وی مشکل در بخش سنگ نوردی نبود دیواره کافی است چراکه اکنون فقط یک دیواره در سالن سرحدی بیرجند و یک مورد دیگر در قاین وجود دارد و تا زمانی که دیواره برای آموزش نباشد استعداد و قهرمانی هم نخواهد بود.

رئیس هیئت کوهنوردی خراسان جنوبی با بیان اینکه در مسابقات اسکای رانینگ در بخش آقایان مقام پنجم و ششم را کسب کرده ایم، بیان نمود: از آنجا که پتانسیل ها و ظرفیت های خوبی داریم در سال آینده بهتر عمل خواهیم کرد.

صعود به 31 قله برای اولین بار در کشور

خسروی گفت: از ابتدای سال 1400 تا به امروز 75 اعزام به خارج از استان داشتیم و 110 تیم نیز از خارج استان وارد خراسان جنوبی شده و میزبانی استانی داشتیم.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین 250 دوره آموزشی که 4 برابر نسبت به سال گذشته افزایش داشت، برگزار کردیم و تعداد ورزشکاران سازمان یافته نیز دو برابر شده و از 1100 نفر به حدود 2500 نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون از سال 96 گروه های کوهنوردی تعطیل و در قالب باشگاه باید فعالیت کنند، اظهار کرد: تعداد باشگاه های کوهنوردی نیز دو برابر شده و از 8 مورد به 18 باشگاه رسیده است و پیگیر افزایش باشگاه ها در بیرجند، قاین، سرایان و فردوس هستیم.

به گفته وی این هیئت میزبان کارکنان سازمان های کشوری برای صعود به قله نایبند است که تا به امروز کارکنان وزارت راه و شهرسازی به این قله صعود و تا اواخر بهمن ماه کارکنان سازمان تأمین اجتماعی کشور نیز به استان آمده و به این قله صعود می کنند.

خسروی با بیان اینکه هیئت کوهنوردی ظرفیت های بالایی دارد و با حمایت توسعه خواهد یافت، گفت: یکی دیگر از اقدامات این هیئت اعزام 31 تیم از شهرستان طبس به 31 استان بود که همزمان قله 31 استان را فتح کردند و برای اولین بار در سطح کشور این کار اجرایی شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 فروردین 1401 بروزرسانی: 6 فروردین 1401 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 2006

به "کوهنوردی خراسان جنوبی بر قله مسائل، بلاتکلیفی 6 ساله ساخت سالن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوهنوردی خراسان جنوبی بر قله مسائل، بلاتکلیفی 6 ساله ساخت سالن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید