کدام رشته های تحصیلی بیشترین میزان بیکار را دارد؟

به گزارش مجله سرگرمی، در حال حاضر، بیشترین نرخ بیکاری و میزان افراد بیکار در رشته های تحصیلی علوم کامپیوتر، کشاورزی، محیط زیست و شیلات می باشد.

کدام رشته های تحصیلی بیشترین میزان بیکار را دارد؟

کارشناسان بازار کار معتقدند آنچه که امروز در دانشگاه ها به جوانان آموزش داده می گردد دقیقا منطبق بر احتیاجهای بازار کار نیست و جوانان در زمان فارغ التحصیلی از آمادگی لازم برای ورود به بازار کار برخوردار نیستند. آنان احتیاجهای روز این بازار را نمی شناسند و از آن اطلاعی ندارند.

کارجویان درس خوانده همچنین این امکان را ندارند که بتوانند به وسیله توانمندی های خود، نظر کارفرمایان را جلب نمایند. اغلب دانشجویان می گویند در بازار کار چیزهایی از آنها خواسته می گردد که در دانشگاه ها آن را فرا نگرفته اند و یا آموخته ها تفاوت فراوانی با واقعیت بازار کار دارد.

به صورت کلی شرایطی برای کارجویان فارغ التحصیل دانشگاه ها به وجود آمده که بیکاری آنها را میلیونی نموده است. درست برخلاف تصوری که در دهه های گذشته درباره تحصیلات دانشگاهی و فراهم شدن زمینه های مناسب کار در آینده برای خانواده ها پیش آمده بود، امروز جمعیت فارغ التحصیل دانشگاهی، مهمترین گروه بیکار کشور را تشکیل می دهند.

دولت در یکی دو سال اخیر، بر لزوم اشتغال زایی برای جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی تاکیدات فراوانی داشته و در این زمینه بعضی تصمیمات را نیز در دستور کار قرار داده که از جمله آن توانمندسازی مهارتی فارغ التحصیلان دانشگاهی به وسیله آموزش های فنی و حرفه ای است.

نتایج یک تحقیق ارائه شده از سوی وزارت کار نشان می دهد تعداد دانشجویان کشور از 2 میلیون نفر در دوره زمانی سال های 82 و 83 به بیش از 4 میلیون و 435 هزارنفر در سال های 91 و 92 رسیده و در واقع ورود به دانشگاه ها و میل به تحصیل در فاصله کمتر از 10 سال، بیش از 2 برابر شده است.

آنالیز ها نشان می دهند سهم افراد دارای مدرک تحصیلی لیسانس و همچنین دانشجویانی که در این مقطع تحصیل می نمایند، از سایر گروه ها بیشتر است. پس از آن بیشترین فارغ التحصیلان و دانشجویان کشور دارای فوق دیپلم هستند.

به صورت کلی، طی یک دهه اخیر تعداد دانشجویان زن و مرد در کشور تقریبا برابر بوده و در هر سال حدود 1.1 درصد کل جمعیت کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل داده است. مقامات دولتی می گویند تحصیلات دانشگاهی افراد باعث شده تا آنها نگاه کاملا متفاوتی نسبت به گذشته درباره بازار کار داشته باشند و توقعات جدیدی از اشتغال داشته باشند.

کورش پرند معاون وزیر تعاون، کار و رفاه با ارائه گزارشی جدید از شرایط بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور گفت: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در کشور هم اکنون 18.9 درصد است که 12 درصد به مردان و 33 درصد به زنان اختصاص دارد.

معاون وزیر کار ادامه داد: برای اشتغال زایی در حوزه مشاغل خُرد و خانگی به طور متوسط حدود 20 تا 25 میلیون تومان هزینه می گردد و افراد به اشتغال پایدار می رسند. در حال حاضر، بیشترین نرخ بیکاری در رشته های علوم کامپیوتر با 27.2 درصد و رشته کشاورزی، محیط زیست و شیلات با 27 درصد است.

وی اضافه نمود: چهار و نیم میلیون دانشجو در سطح کشور داریم که یک و نیم میلیون فقط در 21 رشته متمرکز هستند که این آمار نشان می دهد رشته های دانشگاهی متناسب با احتیاج کشور نیست و گروه های آموزشی و نوع دانشگاه دچار مشکل است.

پرند مطرح نمود: یکی از مشکلاتی که با آن روبرو هستیم عدم وجود تکنسین حرفه ای است. هدف اصلی تامین نیروی انسانی ماهر مورد احتیاج بازار کار است که با طرح تمرکز بر دانشجو و تمرکز بر فارغ التحصیلان انجام می گردد.

این مقام مسئول در وزارت کار بیان داشت: یکی از نکات مهم که باید به آن توجه داشته باشیم بحث کارورزی است که باید فارغ التحصیلان بتوانند به صنعت و خدمات کشاورزی کشور وصل شوند. در این زمینه آئین نامه ای طراحی شد و پیش بینی می گردد 60 درصد از کسانی که وارد حوزه کارآفرینی می شوند، وارد بازار کار صنعت و کشاورزی شوند.

معاون وزیر کار تاکید نمود: با ایجاد کارآموزی نوین برای دانشجویان طی 8 ترم، دانشجویان می توانند از امکانات آموزشی فنی و حرفه ای در مراکز دولتی استفاده نمایند و آموزش های خاصی را ببینند.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: setare.com
انتشار: 24 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 921

به "کدام رشته های تحصیلی بیشترین میزان بیکار را دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام رشته های تحصیلی بیشترین میزان بیکار را دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید