پسر دلفینی و پسر جنگل دو انیمیشن با روایت های یکسان
به گزارش مجله سرگرمی، یک کارشناس رسانه گفت: بین پسر جنگل و پسر دلفینی مشابهت هایی وجود دارد و همان اتفاقی که برای پسر جنگل افتاده، برای پسر دلفینی هم می افتد.
طبق آخرین آمار از اندازه فروش انیمیشن پسر دلفینی (9 مهر) این انیمیشن توانسته فروش خود را به بیش از 10 میلیارد تومان برساند.
ماجرا از آنجا آغاز می گردد که پسری به علت از دست دادن مادرش سر از دریا در می آورد و دنیای کودکی اش را با دلفین ها می گذراند. بعد از مدت ها متوجه می گردد که به دریا تعلق ندارد و باید برای پیدا کردن مادرش دست به کار گردد. در این حین، ناخدا و همسرش به همراه تمام بندرنشینان به پسر دلفینی یاری می نمایند.
مسعود اصلانی، کارشناس رسانه درباره انیمیشن پسر دلفینی گفت: این انیمیشن یک سری نقاط ضعف و قوتی داشت. انیمیشن پسر دلفینی توانست در سینمای ایران بیش از 10 میلیارد تومان فروش داشته باشد. این انیمیشن دومین رتبه فروش را در روسیه داشت که نکته مهمی است. این داستان علاوه بر ارائه الگو های مناسب و نکات آموزشی، نوع پوشش ایرانی منطقه را به نمایش گذاشت.
اصلانی ادامه داد: البته یک اندازه سناریوی داستان پردازش نشده بود. انگار سازندگان نمی دانستند انیمیشن را چگونه بسازند. داستان در 90 دقیقه طولانی شده بود و مخاطب را خسته می کرد. ولی در کل نکات اصلی انیمیشن ذکر شده بود. البته در شخصیت های داستان یک سری صحبت ها و رفتار هایی دیده می شد که برای مخاطبان که کودک و نوجوان هستند نامفهوم بود.
این کارشناس رسانه درباره فیلم نامه انیمیشن پسر دلفینی گفت: در بحث فیلم نامه نویسی چند نفر با نظرات مختلف ایده هایشان را کنارهم قرار دادند. این سه نفر آقای ملکی، آقای شکوهی و خانم شاهی هستند که کار فیلم نامه نویسی را انجام داده بودند. از آنجایی که هر کدام از آن ها قصه نویس، داستان نویس و طنزنویس بودند، لازم بود در دیالوگ ها بازبینی انجام می دادند.
اصلانی با بیان اینکه داستان پسر دلفینی داستان تخیلی، حادثه ای و کمدی بود، شرح داد: این انیمیشن تمام درام ها را به همراه داشت و بخاطر همین پراکندگی اش ذهنیت مخاطب را فریب می داد. به نظرم اگر این انیمیشن در قالب داستانی ساخته می شد، بهتر بود.
این کارشناس رسانه در پاسخ به این سوال که علت عمده عدم موفقیت سایر انیمیشن های فراوریی چه بوده، اضافه کرد: متاسفانه آن حمایت هایی که باید گردد، صورت نمی گیرد. یکی از مهمترین موضوعات در صنعت انیمیشن یا سینما ما بخش اقتصادی است. یک موقع هم هست که تهیه نماینده می گوید پول انیمیشن را می دهم و شما آن را بسازید. ولی ایده آن ایده مناسبی نبوده است. بیشتر انیمیشن هایی که خارج از ایران فراوری شده، خیال پردازی بوده است. ولی پروژه طنز شکرستان به معضلات جامعه اشاره داشت و این معضلات را به حالت طنز درآورده بود که خلاقیت است.
مسعود اصلانی با بیان اینکه در انیمیشن ایران خلاقیت حرف اول را می زند، شرح داد: وقتی خلاقیت باشد با کمترین هزینه می توان برترین کار را فراوری کرد.
این کارشناس رسانه در پاسخ به این سوال که مشابهت هایی بین این انیمیشن با پسر جنگل وجود دارد، گفت: از نگاه مخاطبان داستان پسر دلفینی با انیمیشن های خارجی که ساخته شدند، مشابهت دارد. نمونه آن داستان پسر جنگل است. چراکه دقیقاً همان اتفاق هایی که برای پسر جنگل افتاده، برای پسر دلفینی هم افتاده است. پسر داخل جزیره ای می افتد و چند نفر از این حیوانات می آیند تا از این پسر بچه مراقبت نمایند. فقط در داستان پسر دلفینی شخصیت بچه دلفین است و شخصیت ها ایرانی شده است.
داستان پسر جنگل حول محور نوزادی بامزه است که در جنگل های هندوستان گم شده است. در آن جنگل پلنگ سیاهی به نام باگیرا او را در کنار قایقی شکسته پیدا می نماید. باگیرا که بعد ها به دوست پسر جنگل تبدیل می گردد، او را پیش خانواده گرگ ها می برد تا مادر آن ها که خود چند توله دارد، او را به فرزندی قبول کند.
خبرنگاران فرهنگی هنری سینما و تئاتر
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان