پرواز قیمت خودرو در هوای رکود

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: با وجود آنکه کشور هنوز با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می نماید و بازار خودرو نیز هم از این ناحیه و هم به دلیل رکود فصلی، کاهش تقاضا را به خود می بیند، منحنی قیمت رشدی شدید را تجربه نموده است. بنابر گفته فعالان بازار، سایه رکود بر سر معاملات خودرو سنگینی می نماید، با این حال قیمت ها رشد چشمگیری به ویژه در مقایسه با شب عید داشته اند.

پرواز قیمت خودرو در هوای رکود

به گزارش خبرنگاران، به گفته آنها، افت تقاضا ریشه در مسائل مختلفی دارد، از جمله کاهش مراجعه مشتریان به بازار از ترس ابتلا به ویروس کرونا، رکود فصلی هر ساله به ویژه در فروردین و اردیبهشت و همچنین رشد قیمت ها. در این بین، بالا رفتن قیمت خودروها آن هم با وجود افت تقاضا، عملا دست خیلی ها را از بازار کوتاه نموده است. به عنوان مثال، خودرویی مانند پراید در اوج گرانی های سال گذشته از قیمت 73 میلیون تومان فراتر نرفت، اما حالا 78 میلیون تومان قیمت خورده است. اینکه چرا رشد قیمتی چشمگیر در بازار خودرو اتفاق افتاده، می تواند با مسائلی مانند صعود قیمت در بازارهای ارز و سکه، تورم انتظاری و البته حذف بعضی محصولات از خطوط فراوری در ارتباط باشد. البته فرایند فراوری خودرو در کشور نیز فعلا چندان مناسب نیست، چه آنکه به دلیل کمبود و نبود قطعات، بخش زیادی از محصولات به صورت ناقص فراوری و بنابراین امکان عرضه به بازار را ندارند. در کنار اینها هنوز قیمت جدید خودروها در کارخانه نیز توسط ستاد تنظیم بازار اعلام نشده و تعیین نیست آنجا چه میزان رشد اتفاق افتاده است. با در نظر دریافت قیمت های فعلی، رشد قیمت (در بازار) سبب شده فاصله قیمتی کارخانه و بازار خودروها نیز بیش از گذشته شده و کف آن به نزدیکی های 30 میلیون تومان برسد.

رشد قیمت خودرو در بازار

به بازار برویم و ببینیم در این هفته خودروهای داخلی چه نوسانی را در قیمت تجربه نموده اند. طبق اخبار رسیده از بازار، در حال حاضر پراید در مدل 111 (هاچ بک) قیمتی حدود 78 میلیون تومان دارد که نشان دهنده رشد چند میلیون تومانی آن طی هفته جاری است. فعالان بازار معتقدند اعلام خبر حذف پراید 111 از خطوط فراوری سایپا، یکی از دلایل اصلی رشد قیمت این محصول به شمار می رود. دیگر مدل پراید یعنی 131 که آن هم حدود دو ماه دیگر از چرخه فراوری حذف می گردد، با توجه به رشد قیمت در هفته جاری، 72 میلیون تومان قیمت دارد. از بازار پژو 206 تیپ 2 هم خبر می رسد این محصول با رشد قیمت در این هفته روبرو شده و برای خرید آن باید 128 میلیون تومان هزینه کرد. همچنین تیپ 5 این خودرو نیز در حال حاضر 148 میلیون تومان قیمت دارد که نشان دهنده صعود چند میلیون تومانی اش در هفته جاری است. نمایشگاه داران خودروی پایتخت در خصوص پژو 206 صندوقدار نیز می گویند این محصول با توجه به صعود قیمتی که در این هفته داشته، در حال حاضر 152 میلیون تومان به فروش می رسد. از 206 ها که بگذریم، تیبا نیز در این هفته رشد قیمت داشته است. به گفته فعالان بازار، تیبا در مدل هاچ بک خود قیمتی برابر با 89 میلیون تومان دارد و برای خرید مدل صندوقدار آن نیز باید 84 میلیون تومان هزینه کرد. یکی از خودروهایی که قرار است با افزایش تیراژ آن، جای خالی پراید در آینده پر گردد، همین تیبا است.

سری هم به دنا، سمند و پژو 405 بزنیم و ببینیم نوسان قیمت آنها در این هفته به چه شکل بوده است. دنای تیپ یک در حال حاضر قیمتی برابر 185 میلیون تومان دارد که نشان می دهد این محصول نیز رشد قیمت را تجربه نموده است. همچنین برای خرید دنای توربو نیز باید 218 میلیون تومان هزینه کرد. اما سمند نیز در مدل EF7 این هفته فرایندی صعودی داشت تا قیمت آن به حدود 115 میلیون تومان برسد. از سوی دیگر، پژو 405 هم در حال حاضر 112 میلیون تومان به فروش می رسد که نشان از رشد قیمت آن دارد. قرار است طی یکی، دو ماه آینده مدل GLX پژو 405 نیز مانند پراید از چرخه فراوری خودروسازی کشور حذف گردد.

رشد قیمت ها در بازار خودرو به رانا نیز سرایت نموده، چه آنکه این محصول در حال حاضر 110 میلیون تومان به فروش می رسد. همچنین تندر-90 پلاس نیز که البته به سختی در بازار پیدا می گردد، قیمت 250 میلیون تومان را در این هفته به ثبت رسانده است. سراتو هم که مدت هاست دیگر مونتاژ نمی گردد، در حال حاضر 470 میلیون تومان قیمت دارد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 8 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1017

به "پرواز قیمت خودرو در هوای رکود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرواز قیمت خودرو در هوای رکود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید