هشدار برای اجرای تورهای رفتینگ در ارمند، در انتظار خطریم!

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، قایقرانی در آب های خروشان را رفتینگ می گویند؛ این رشته ورزشی هم برای گردشگران جذاب است و هم برای ورزشکاران. حتی کمیته ای نیز برای آن در فدراسیون قایقرانی تشکیل شده که البته اکنون معلق است.

هشدار برای اجرای تورهای رفتینگ در ارمند، در انتظار خطریم!

با این حال چند سالی است که رفتینگ کم کم در میان گردشگران طبیعت گرد به عنوان یکی از شاخه های اکوتوریسم جا افتاده است.

کیانوش محرابی یکی از افرادی است که سال 82 در نپال با رشته قایقرانی در آبهای خروشان (رفتینگ) آشنا شد و تلاش کرد که این رشته ورزشی و گردشگری را به ایران آورده و در رودخانه های خروشان ایران نیز آن را برگزار کند.

به همین دلیل نه تنها در بخش گردشگری و ورزش سعی کرد از دوستانش در کشورهای هند و نپال اطلاعاتی را به دست بیاورد بلکه بخش امداد و نجات آن را نیز آموزش دید و از سال 82 تا 86 آن را به یک طرح ملی تبدیل کرد. نظر او بر این بود که این رشته ورزشی و گردشگری می تواند هم برای مردم اشتغال زایی کند و هم گردشگری رودخانه را توسعه دهد. در این میان پای ورزشکاران قایقرانی نیز به این مناطق گردشگری باز می شود.

به همین دلیل از سال 86 این کار را در ایران آغاز کرد و یک طرح درباره اینکه چطور می شود گردشگری رودخانه را در ایران توسعه داد، برای سازمان میراث فرهنگی آماده کرد و یک طرح هم به فدراسیون قایقرانی برای استفاده از این ظرفیت ورزشی داد.

رایزنی های او با فدراسیون جهانی رفتینگ نیز موجب شد تا این فدراسیون دو استاد را برای شناسایی رودخانه های مناسب رفتینگ به ایران بفرستد. چون او و تیمش متوجه شده بودند که شناسایی رودخانه مناسب کار بسیار مسئله ای است.

در سال 87 رودخانه های البرز در کرج، چالوس، سفیدرود و هراز شناسایی شدند و این تیم را به آن نتیجه رساندند که این رودخانه ها می تواند برای ورزشکاران مناسب باشد اما رودخانه های زاگرس پر آب تر هستند. پس از آن افراد علاقه مند جذب شدند و در دوره های آموزشی آن شرکت کردند و همین باعث شد که انجمن رفتینگ ایران تشکیل شود.

در جریان شناسایی رودخانه ها، هراز یکی از رودخانه هایی بود که بخش هایی از آن قابلیت برگزاری تورهای گردشگری رفتینگ را داشت.

سنگ پرانی به گردشگران رودخانه

کیانوش محرابی مدیر انجمن رفتینگ ایران در این باره به خبرنگاران می گوید: به نوبه خودمان رودخانه های زیادی را شناسایی کردیم البته افراد دیگری هم بودند که آنها هم مکان هایی را شناسایی کرده اند. ما سعی کردیم که استاندارد کار کنیم. حتی از سال 84 نیز افرادی قایق به داخل رودخانه می انداختند اما سعی کردیم تا استانداردهای شناسایی و برگزاری دوره های آموزشی استاندارد را مشخص کنیم. یکی از مکان هایی که سعی شد کار را از آنجا آغاز کنیم، روستای معدن و دره یاس و دره بید در چهارمحال و بختیاری بود. سعی کردیم به اهالی روستا بگوییم که رودخانه می تواند منبع اشتغالزایی باشد اما بسیاری از آنها نمی خواستند با ما همکاری کنند.

محرابی دلیلش را ترس مردم از رودخانه می دانست او می گوید: مردم به ما سنگ می زدند و نمی خواستند ما آنجا باشیم.

محرابی و تیمش یکی دو بار مسابقات را برگزار کرده و مدیر کل وقت میراث فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری پیش روی خبرنگاران و عکاسان از او قول گرفت که سال دیگر نیز این مسابقه را برگزار کند، اما سال بعد این جشنواره را بدون اطلاع محرابی برگزار کرده و آن را به گروه دیگری سپردند!

توسعه تورهای رفتینگ؛ کاسبان دست به کار شدند

اما در این میان همین افراد کار را پیش بردند؛ همان گروهی که محرابی مدعی است مدتی قبل برای برخی از گردشگران رودخانه مشکل ایجاد کرده بودند اما آنها توانستند بعد از مدتی تورهای گردشگری رفتینگ را توسعه داده و برگزار کنند آنقدر که برخی از دفاتر خدمات مسافرتی در تهران نه تنها تبلیغ این تورها را انجام می دهند بلکه از علاقه مندان نیز ثبت نام کرده و بابت برگزاری تورهای دو روزه حدود 400 تا 600 هزار تومان هزینه می گیرند آن هم برای اقامت در هتل دو ستاره با امکاناتی که باید توسط گردشگران تهیه شود و رفت و آمد به چهارمحال و بختیاری نیز باید با اتوبوس باشد.

اکنون کیانوش محرابی که به تازگی از اندونزی برگشته و مقام ریاست کمیته رفتینگ توریستی و حفاظت از رودخانه ها را از فدراسیون جهانی رفتینگ به دست آورده، در سمت مدیر انجمن رفتینگ ایران نسبت به برگزاری این تورها هشدار می دهد و می گوید: این تورها غیر استاندارد برگزار می شود.

محرابی می گوید: در ایران تنها 20 نفر هستند که از این فدراسیون جهانی مدرک بین المللی راهنمای تور رفتینگ را گرفته اند اما الان افرادی که تورهای گردشگری رودخانه ارمند را برگزار می کنند نه تنها این مدرک را ندارند بلکه آن را غیر استاندارد نیز برگزار می کنند.

اتفاق مهم دیگری که محرابی مدعی رخ دادن آن است مربوط می شود به برگزاری دوره های آموزشی راهنمایان رودخانه. چون از نظر او نحوه برگزاری این دوره های آموزشی و ارائه کارت راهنمای گردشگری رودخانه که توسط همین افراد صادر می شود نیز غیراستاندارد است.

محرابی از این موضوع اظهار تاسف می کند که چند وقت پیش در رودخانه زاینده رود که درجه سختی آن به یک هم نمی رسد تور رفتینگ برگزار شده و چند نفری فوت کرده اند! چون راهنمای حرفه ای نداشته اند.

او می گوید اکنون جوانان استان چهارمحال و بختیاری مشتاق شرکت در دوره های آموزشی راهنمای رودخانه شده اند آن هم دوره هایی که افراد غیر متخصص برگزار می کنند و برای 60 نفر یک استاد در رودخانه ای (رودخانه باغ بهادران) به مدت سه روز آموزش می دهد که درجه سختی آن به اندازه جوی آب است! درصورتی که اصل مهم در آموزش راهنمای رودخانه شناسایی سختی ها و بالا و پایین رفتن های قایق و هدایت آن است و این کار باید در رودخانه ای خروشان انجام شود.

محرابی ادامه می دهد: بنابراین اصل برگزاری این دوره ها اشتباه است با این حال افراد زیادی درحال شرکت در این دوره ها هستند و روزی می رسد که تعداد زیادی مدرک راهنمای رودخانه به افراد داده شده که استاندارد نیست. آنها هم هر کدام می توانند یک قایق در آب انداخته و جان مردم را به خطر بیاندازند.

او می گوید: باید بعد از یک دوره آموزشی تستی گرفته شود و به شرکت کنندگان نمره تعلق بگیرد این نمره واقعی آنهاست یعنی اگر کسی در این دوره پیروز نشد باید راضی باشد که حداقل چیزی یاد گرفته و باید بیشتر تلاش کند اما جالب اینجاست که همه 60 نفری که در این دوره های آموزشی شرکت می کنند، قبول می شوند!

محرابی از این موضوع اطهار نگرانی می کند که برگزاری تورهای گردشگری توسط افرادی که اینگونه آموزش دیده اند و مسلط به اتفاقات رودخانه نیستند، موجب مشکل شود و همین موضوع باعث شود که از نظر مردم رفتینگ یک ورزش و یا تفریح خطرناک جلوه پیدا کند. بنابراین رفتینگ سال آینده با وجود چنین راهنمایانی با خطر جدی رو به رو خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 853

به "هشدار برای اجرای تورهای رفتینگ در ارمند، در انتظار خطریم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار برای اجرای تورهای رفتینگ در ارمند، در انتظار خطریم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید