نمی توانیم به تعلیم و تربیت بازاری نگاه کنیم، سهم حاکمیت در آموزش

نورعلی عباسپور، مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره خصوصی سازی در آموزش و پرورش به خبرنگاران گفت: بحث مدارس غیر دولتی در برنامه ششم آمده است. برخی مسائل جزو سیاست های کلان است. یک وقت دولت به دنبال خصوصی سازی است و یک زمان هم ظرفیت های بیرونی ای وجود دارد و افرادی برای سرمایه گذاری داوطلب هستند که این قطعاً یک کار مبارک و خوبی است. اگر کسانی باشند که بخواهند از بیرون سرمایه شان را به حوزه آموزش و پرورش بیاورند خیلی خوب است. ولی این که بگوییم اراده دولت این است که کلاً کار را به بخش خصوصی واگذار کند، مسأله ای دیگر است. تعلیم و تربیت را که نمی توانیم بازاری نگاه کنیم.

نمی توانیم به تعلیم و تربیت بازاری نگاه کنیم، سهم حاکمیت در آموزش

مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش اضافه نمود: در همه جهان مباحثی چون تعلیم و تربیت، سلامت و بهداشت، امنیت و ... امور حاکمیتی است و حاکمان موظف اند این حوزه ها را تأمین نمایند، اما این مسأله با این که کسانی بخواهند سرمایه شان را در حوزه تعلیم و تربیت بیاورند منافاتی ندارد. خیلی از مؤسسین مدارس مختلف فرهنگیان هستند. سرمایه گذاری در این عرصه هم پر سود است و هم یک کار خیر است. آینده هر کشوری در گروی تربیت است. در بحث مدارس غیرانتفاعی این نگاه وجود داشته است. مجلس هم حدود یک سال پیش قانونی را وضع کرد که کسانی که واجد شرایط و علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه آموزش و پرورش باشند، از لحاظ قانونی این اجازه وجود دارد، اما اگر به این موضوع مانند مسائل مالی بخواهیم نگاه کنیم نگاهی غلط است. یعنی کالایی دیدن تعلیم و تربیت.

وی همچنین مطرح نمود: حتی در انجمن اولیا و مربیان بحث آموزش خانواده را داریم. چرا که با جمعیت زیادی روبرو هستیم و همه کارها را خودمان نمی توانیم انجام دهیم. همچنین از موسساتی که واجد شرایط هستند استفاده می کنیم. این یعنی تصدی گری را به حداقل رساندن. قانون همه این مسائل را معین نموده است و استانداردها و برنامه رسمی معین است. تمام قوانین و ضوابط مدارس دولتی دقیقاً در مدارس غیردولتی هم وجود دارد. فقط مدارس غیر دولتی می توانند فعالیت های بیشتری را ارائه نمایند و کیفیت هایی را اضافه نمایند.

عباسپور درباره این ایده که رقابت بین مدارس منجر به کیفیت می گردد و در نتیجه دولت باید پول کمتری به مدارس دهد نیز گفت: نمی توان به بهانه رقابت، مسئولیت دولت را نادیده گرفت. رقابت در مدارس دولتی هم می تواند وجود داشته باشد. نظام ارزشیابی، نظام انگیزش و نظام کیفیت جامع مدیریت در هر سازمانی باید پیش بینی شده باشد؛ چه دولتی و چه غیر دولتی. سهم حاکمیت در بحث تعلیم و تربیت را نباید نادیده گرفت. ما موظف هستیم آموزش عمومی را ارائه کنیم. آن جا هم آزادی عمل داده شده که هر کس می خواهد به مدرسه دولتی یا غیردولتی برود.

وی سپس مطرح نمود: مطلوب این است که دولت بتواند سهم آموزش و پرورش را از اعتبارات ملی تأمین بکند و شرایط مطلوب را فراهم کند. این که دولت بگوید ما نمی توانیم و افراد خودشان در مدارس خصوصی و غیردولتی خودشان را تأمین نمایند درست نیست. اساساً جنس این مباحث این گونه نیست. در همه جهان مدارسی داریم که روش های خاص خود را دارند که می تواند مبتنی بر نگاه های دینی باشد و یا بر اساس روش خاصی از تدریس و ... . اما آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است و نمی گردد آن را رها کنید تا هر گونه پیش رود. قانونی که در این زمینه داریم بسیار روی آن کار شده است. اجرای این ها به علاوه قانونی که اجرای آن به تازگی آغاز شده یک مقداری به سامان یافتن وضعیت یاری بیشتری می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نمی توانیم به تعلیم و تربیت بازاری نگاه کنیم، سهم حاکمیت در آموزش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمی توانیم به تعلیم و تربیت بازاری نگاه کنیم، سهم حاکمیت در آموزش"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید