منجمان 10 هزار ستاره غنی از لیتیم کشف کردند

به گزارش مجله سرگرمی، منجمان چینی بیش از 10 هزار ستاره غول پیکر غنی از لیتیم را پیدا نموده اند و از تعداد کل چنین ستارگانی که پیش از این توسط دانشمندان در سراسر دنیا کشف شده ، پیشی گرفته اند.

منجمان 10 هزار ستاره غنی از لیتیم کشف کردند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از شینهوا، منجمان چینی بیش از 10 هزار ستاره غول پیکر غنی از لیتیم را پیدا نموده اند و از تعداد کل چنین ستارگانی که قبلاً توسط دانشمندان در سراسر دنیا کشف شده اند، پیشی گرفته اند.

این کشف توسط محققان رصدخانه های نجوم ملی آموزشگاه علوم چین براساس دادههای تلسکوپ فیبروسکوپی فیبر چند منظوره بزرگ آسمان (LAMOST) در شمال چین صورت گرفته است.

محققان معتقدند که لیتیم فراوان ممکن است نتیجه یک فرایند تبادل مواد ویژه در داخل ستاره باشد.

لیتیم یکی از سه عنصر سنتز شده در بیگ بنگ به همراه هیدروژن و هلیوم در نظر گرفته می گردد و طبق تئوری کلاسیک تکامل ستاره ای به راحتی در داخل ستارگان مصرف می گردد.

نخستین کشف یک ستاره غول پیکر غنی از لیتیم در سال 1982 این تئوری کلاسیک را به چالش کشید؛ به منظور حل معمایی، دانشمندان سعی نموده اند چنین ستاره های بیشتری را مشاهده نمایند؛ با این حال، ستاره های غول پیکر غنی از لیتیم بسیار نادر هستند.

براساس داده های LAMOST ، ستاره شناسان بیش از 10 هزار ستاره غول پیکر غنی از لیتیم را از میان 810 هزار ستاره غول پیکر یافتند.

محققان گفتند، این تحقیق می تواند دانشمندان را در درک بهتر از ویژگی های ستاره های غول پیکر غنی از لیتیم و فرایند تکامل و ساختار داخلی ستاره ها کمک کند.

این کشف به تازگی در مجله Astrophysical Journal Journal منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری فارس