معرفی سوغاتی های بومی مجارستان

به گزارش مجله سرگرمی، مجارستان کشوری مشهور به شمار می آید، چرا که سرشار از زیبایی های طبیعی و همچنین تعداد زیادی هنرپیشه، خواننده و دانشمند معروف است. در سفر به مجارستان می توانید علاوه بر سوغاتی های معمول مثل کارت پستال و جاکلیدی، انبوهی از یادگاری های ویژه و اصیل پیدا کنید که در سراسر این کشور فراوری می شوند و از فرهنگ غنی آن سرچشمه می گیرند. برای آشنا شدن با سوغاتی های معروف مجارستان، این مطلب را بخوانید.

معرفی سوغاتی های بومی مجارستان

با ما سفر کنید و با تور مجارستان ارزان از کشور جذاب اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای بوداپست مجارستان را ببینید.

1. پاپریکا

اگرچه پاپریکا ادویه ای معروف و قابل دسترس در سراسر دنیا است، اما در مجارستان انواع مختلف و ویژه ای از این ادویه کشت می گردد که در غذاهای سنتی مجارستان طعم آن را احساس خواهید کرد. اولین بار ترک ها در قرن شانزدهم و هفدهم پاپریکا را به مجارستان آوردند و از آن پس به محبوب ترین ادویه در این کشور تبدیل شد، به طوری که امروزه مجارستان یکی از عظیم ترین فراوریکنندگان پاپریکا به شمار می آید. شهرهای کالوچا (Kalocsa) و سگد (Szeged) مناطق اصلی فراوریکننده پاپریکا هستند. اگرچه پاپریکای قرمز مشهور مجارستان را تقریباً در همه جا می توانید بیابید. در بازارهای بوداپست می توانید بسته بندی های زیبای پاپریکا مناسب برای سوغاتی را بخرید.

2. هوا از بوداپست

یکی از سوغاتی های بامزه که تنها در بوداپست می توانید بیابید، هوا از بوداپست (Air From Budapest) با همین نوشته روی قوطی اش است. هوای پایتخت مجارستان در یک بسته بندی ساده و شکیل برای سوغاتی به فروش می رسد. روی قوطی با خطوطی ساده طرح بناهای مشهور بوداپست ترسیم شده و در رنگ های مختلف به فروش می رسد. این یادگاری جالب را می توانید از مغازه های شهر خریداری کنید و قسمتی از بوداپست را با خود ببرید.

3. کفش تیسا

شرکت کفش تیسا (Tisza Shoe) در سال 1942 تأسیس شد و نامش را از رود تیسا (Tisza River) در مجارستان گرفت. این برند مجارستانی، فراوری کفش های ورزشی شناخته شده خود را که طرح به شکل تی (T) بر روی آن ها دیده می گردد، در دهه 1970 میلادی شروع کرد. کفش های تیسا در نظام کمونیستی از محبوبیت زیادی برخوردار بودند اما با برچیده شدن پرده آهنین (Iron Curtain) در سال 1989 فراوری آن به تدریج کم شده و به توقف فراوری انجامید. در سال 2003 این برند را دوباره احیا کردند و امروزه به نمادی از استایل معاصر مجارستان تبدیل شده است. کفش تیسا را تنها می توانید از مجارستان، در یکی از شش فروشگاه کفش تیسا یا به صورت آنلاین به وسیله وبسایت آن خریداری کنید.

4. شیرینی جات سموش

سموش (Szamos) نام برند شیرینی سازی مشهور مجارستان است که ماتیاش سموش (Mátyás Szamos) در سال 1935 تأسیس کرد. این شیرینی سازی به فراوری محصولات مارزیپانی شهرت دارد. شیرینی های با روکش شکلات و مارزیپان یا همان خمیر بادام به شکل رز را می توان از شناخته شده ترین محصولات آن نام برد. این شیرینی سازی حرفه ای، فروشگاه های متعددی در سطح کشور دارد و علاوه بر خرید سوغاتی می توانید به موزه شکلات (Chocolate Museum) و موزه مارزیپان (Marzipan Museum) هم سر بزنید و در خصوص تاریخچه آن بیشتر بدانید.

5. گلدوزی ماتیو

رومیزی و پارچه های گلدوزی شده از معروف ترین سوغات اروپا محسوب می شوند. ناحیه ماتیو (Matyó) در شمال مجارستان به دلیل فراوری آثار گلدوزی رنگارنگ و منحصر به فرد خود شهرت دارد. مشخصه این گلدوزی که در سال 2012 در لیست میراث ناملموس یونسکو نهاده شد، نقوش گل هایی است که در هنر بومی این منطقه معمولاً به چشم می خورد. برای یافتن اصیل ترین نوع گلدوزی های ماتیو بهتر است به این منطقه سفری داشته باشید. بازدید از شهر مزوکووژد (Mezökövesd) نگاهی شگفت انگیز به زندگی سنتی این منطقه به شما می بخشد و در خانه های ماتیوی قدیمی آن می توانید از صنایع دستی و هنری سنتی منطقه هم دیدن کنید.

6. وسایل چوبی نقاشی شده

مردم مجارستان به ساخت وسایل چوبی دست ساز مانند اسباب بازی، ابزار و اشیای تزئینی علاقه ای دیرینه دارند و قرن ها به آن مشغول هستند. وسایل چوبی دست ساز که معمولاً با رنگ های شاد و نقوش سنتی مزین می شوند، در این بین چشمگیرتر به نظر می رسند. در بسیاری از سوغات فروشی های مجارستان وسایل چوبی آبی رنگ با نقوش اصیل گل دار را می یابید که المان های هارتایی (Hartai) رنگارنگ و مشهور روی آن ها به چشم می خورد که از جامعه هارتا (Harta) در غرب مجارستان نشأت گرفته است. همچنین می توانید اشیای متنوعی مانند آسیاب فلفل دستی، جعبه جواهر، شانه کلاسیک و دیگر اشیای خرده ریز تزئینی را از این مجموعه سوغاتی بخرید.

7. عروسک فولکا

عروسک های فولکا (Folqa) مجموعه ای از کاراکترهای فولکلور هستند که مشاغل سنتی مجارستان را نشان می دهند. این چوپان های خیال پرور، شکارچیان ماهر و آشپزهای مسرور می خواهند با پیغام های ساده و شوخی آمیز که با خود به همراه دارند، جامعه امروز را تحت تأثیر قرار دهند. این اشیای سمبلیک از فرهنگ بومی مجارستان را می توان یک سوغاتی مناسب برای دوستان و همکاران دانست. علاوه بر عروسک های رزینی، برند فولکا به تازگی مجموعه زیورآلات این سبک را هم ارائه نموده و حالا می توانید برای خانم های شاد و بانشاط گوشواره های عروسک های کمیک و فولکلور مجارستانی را هم هدیه بخرید.

منبع: گردشبان
انتشار: 16 تیر 1400 بروزرسانی: 16 تیر 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1702

به "معرفی سوغاتی های بومی مجارستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی سوغاتی های بومی مجارستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید