طرز تهیه آسان قطاب خانگی

به گزارش مجله سرگرمی، قطاب نوعی شیرینی سنتی در کشور است که ریشه آن به شهر یزد و کرمان بازمی گردد. این شیرینی که هواداران زیادی دارد یکی از اصیل ترین شیرینی های ایرانی است. دو شهری که به لحاظ آب و هوا و اقلیم شباهت زیادی با یکدیگر دارند. اگرچه شکل پخت قطاب تقریبا در هر دو نوع شباهت زیادی به هم دارد؛ یعنی در هر دو این شیرینی از یک لایه خارجی و مغز تهیه می گردد اما نوع معمول قطاب که در شیرینی فروشی ها و بازار می بینید قطاب کرمانی است. زمانی که این دسر خوشمزه را می پزید، بوی گلاب، هل و دارچین در آشپزخانه می پیچد.

طرز تهیه آسان قطاب خانگی

قطاب کرمانی همیشه پس از پخت با پودر قند تزیین می گردد. به زبان ساده پخت این شیرینی شامل تهیه مواد داخلی آن و جایگذاری آن در یک لایه خارجی است. شما پس از تهیه مغز، آن را درون یک لایه خارجی گذاشته، آن را می بندید بعد درون فِر گذاشته یا می توانید سرخ کنید.

در این نوشته ما طرز تهیه قطاب کرمانی را به شما آموزش می دهیم. پخت این شیرینی با دستور زیر به راحتی به وسیله بانوان خانه دار امکان پذیر است. همان طور که گفتیم حتی می توان پس از تهیه مواد داخلی، لایه خارجی را با روغن سرخ کرد.

به طور کلی مواد لازم برای درست کردن قطاب به دو دسته مواد تهیه خمیر (همان لایه خارجی) و مواد میانی (موادی که درون یا مغز شیرینی جایگذاری می گردد) تقسیم می گردد.

مواد لازم برای تهیه خمیر قطاب

  • آرد سفید قنادی (سه صفر) سه پیمانه که سه
  • بار الک شده باشد
  • زرده تخم مرغ چهار عدد
  • ماست یک لیوان
  • کره به دمای محیط رسیده دویست گرم
  • هل یک قاشق چایخوری
  • بیکینگ پودر دو قاشق چایخوری

مواد میانی(بسته به ذائقتون می تونید میزان مواد رو کم و زیاد کنین):

  • گردو یک پیمانه
  • دارچین سه قاشق غذاخوری
  • شکر دو سوم پیمانه
  • هل یک قاشق غذاخوری
  • گلاب به میزان لازم

زرده هایی که به دمای محیط رسیده را به هم میزنیم تا از لَختگی در بیان، زیاد سختش نکنید، این کارو با یه همزن دستی هم میشه انجام داد.

نکته: اگر با همزن برقی این کارو انجام می دید زیاد به هم نزنید که زرده کِش دار گردد.

میزانی از دارچین و پودر هل رو به زرده ها اضافه می کنیم تا بوی زُهم تخم مرغ رو بگیره.

توی این مرحله احتیاج به اضافه کردن کره و ماست داریم. کره رو یک جایی بذارید تا نرم شه، مثلا چند ثانیه بذارید توی فِر البته مواظب باشید کره به فرم مایع درنیاد. اگر خواستید می تونید به جای گرم کردن کره اونو خورد کنید.

کره و زده ها را به هم بزنید تا در یکدیگر حل شوند.

حالا ماست رو اضافه میکنیم و قدری به هم میزنیم تا مواد یک دست شوند (نکته:دقت کنید ماست حتما شیرین و ترجیحا پرچرب باشد).

آرد و بیکینگ پودر رو که سه بار الک کردیم (این کار برای لطیف شدن خمیرمون هست) کم کم به مواد اضافه میکنیم تا جایی که خمیر لطیفی به دست بیاد که به راحتی شکل بگیره. خمیر آماده شده نباید به دست شما بچسبه (نکته: ممکنه توی این مرحله بسته به سایز زرده ها میزان اضافه کردن آرد کمتر یا بیشتر بشه)

خُب خمیر خوشمزه ما تموم شد.

روی ظرف رو میپوشونیم و میذاریم یک یا دو ساعت توی دمای محیط بمونه.

گردو و دارچین و پودر هل و شکر(نکته:پودر قند هم میشه استفاده کرد)آسیاب میکنیم

من زیاد آسیابشون نمکنم چون دوست دارم گردو زیر دندون حس بشه که این کاملا سلیقه ایی هست

بعد از آسیاب شدن گلاب را کم کم اضافه می کنیم تا جایی که مواد چسبنده بشه و بتونیم میزان یه فندوق توی دست گردشون کرد. همین طور که در تصویر مشاهده می کنید

(نکته:زیاد گلاب اضافه نکنین چون مواد شل میشه و نمیشه بهش شکل داد)

برای این مرحله می تونید خمیر رو میز کارمون با وردنه به قطر نیم سانت پهن کنیم و قالب گرد بزنیم(برای راحتی قالب زدن میشه از لیوان یا استکان هم یاری گرفت)

یا راه دوم اینه که به میزان یک گردو از خمیر برداریم و با دست مثل تصویر صافش کنیم و مواد میانی قطاب رو وسطش بذاریم بعد هم خمیر رو میبندیم و گرد میکنیم.

  • دوستای عزیزم میتونید قطاب ها رو توی روغن داغ سرخ کنیم. فقط توجه کنید باید توی روغن غوطه ور باشن یا توی سینی فِری که تهش با کاغذ روغنی کاور کردیم. قطاب ها به فاصله دو سانت از هم در فر با دمای 185 درجه به مدت 15 تا 20 دقیقه میچینیم (اگر فاصله بهشون ندید وقتی پُف می کنن به هم می چسبن)
  • اگر چه هم میشه قطاب رو سرخ کرد و هم توی فِر گذاشت اما اگر با فِر کار کنید حالت شکل ظاهری قشنگ تر و مرتب تری به خودشون میگیرن.
  • بعد از پخته شدن توی پودر قند می غلتونیمشون و می چینیم توی ظرف تا خنک بشن
  • امیدوارم که شما هم از عطر و طعم بی نظیرشون پر از حس خوب بشید

نوش جان

منبع: aheadofthyme

منبع: اُکالا
انتشار: 14 دی 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1919

به "طرز تهیه آسان قطاب خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آسان قطاب خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید