سیر تا پیاز تضادهای اجتماعی

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران تضادهای اجتماعی کتابی است به قلم عیسی کاکویی دینکی که به وسیله نشر به اندیش روانه بازار نشر شده است. همانطور که از عنوان کتاب برمی آید مولف در این اثر به سراغ یکی از مهم ترین و چالش برانگیزترین مفاهیم علوم اجتماعی یعنی تضادهای اجتماعی رفته است. نویسنده برای پیشبرد هدف خود کتاب را در 18 فصل تقسیم نموده و در هر کدام به مهم ترین مفاهیم مورد احتیاج برای فهم تضادهای اجتماعی پرداخته است. تضادهای اجتماعی، برخورد اجتماعی، آشفتگی اجتماعی، هنجارشکنی و هنجارگریزی، ناکامی اجتماعی، بحران های اجتماعی، تعارض اجتماعی، قانون گریزی، انزوای اجتماعی، رفتار ضد اجتماعی، محروم سازی اجتماعی، طرد اجتماعی، مناقشات اجتماعی، جامعه آنومیک، شکاف نسلی، انزواطلبی، خودشیفتگی و فشار روانی از جمله موضوعاتی است که نویسنده با اختصاص دادن فصل های مجزا به آن ها به تعریف مفاهیم مرتبط با آن ها دست زده است.

سیر تا پیاز تضادهای اجتماعی

نویسنده در فصل نخست کتاب مهم ترین کشمکش های اجتماعی را این طور معرفی می نماید: کشمکش های شغلی، کشمکش های طبقه ای، کشمکش های ناشی از ملی گرایی در بعد مالی، کشمکش های شغلی. او در ادامه دلیل یابی تضادهای اجتماعی را در یافتن منابع آن ها، الگوهای توسعه و کاهش آن ها و چگونگی استقرار و در نهایت پیامدها می داند.

در بخش دیگری از بحث نویسنده به برخورد اجتماعی و تفاوت آن با تضاد اجتماعی پرداخته و می گوید: برخورد اجتماعی یکی از مهم ترین و پایدارترین شیوه ها برای کشورهای مهاجم در جهت نفوذ در کشورهای مورد هدف است که می تواند در باورها و ارزش های اجتماعی، تاثیرات غیرقابل جبرانی بر جا نهد. بعلاوه باعث تخریب هویت و رفتار اجتماعی و ایجاد جاذبه در جهت پیاده سازی اهداف جوامع شود.

نویسنده با همین شیوه مفاهیم و موارد مرتبط با تضادهای اجتماعی را برای مخاطبان به صورت لیست وار توضیح می دهد و در واقع شاید بتوان گفت کتاب به نوعی تمرکز خود را به تعریف مفاهیم مرتبط با تضادهای اجتماعی قرار داده است و در جهت پیوند این تعاریف با هم در یک بافتار فکری و نظری تلاشی نکرده است.

البته همانطور که در پیشگفتار کتاب آمده است، هدف ابتدایی نیز همین بوده است: آگاهی از مفاهیم عام و تخصصی حوزه های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، مالی، مدیریتی و غیره تاثیر قابل توجهی در درک، انتقال دانش و تجربه بدارد. از سوی دیگر حیطه و گستره علوم، فنون و تجربه، بسیار وسیع و پردامنه است که کمتر کسی توان و قابلیت کسب تخصص در تمام حوزه های مربوطه را دارد. لذا ضرورت دارد منبع و مرجعی برای دسترسی به اطلاعات و مفاهیم پایه در حوزه های مختلف به حد کفایت فهم و درک موضوعات و پدیده ها در اختیار، اساتید دانشجویان پژوهشگران سخنرانان و علاقمندان به مباحث گفتگوهای جدی و بعلاوه مدیران و سیاستمداران قرار بگیرد تا ایشان در یافتن سریع توضیحات و مفاهیم پایه از جستجوهای وقت گیر و یا سردرگمی احتمالی در دریای بیکران اطلاعات معتبر یا غیر معتبر برهاند.

این اثر برای پژوهشگران در حوزه های مرتبط با تضاد و تعارض های اجتماعی می تواند یک راهنمای مطالعه مناسب برای اطلاع از مفاهیم و داشتن تعاریف مختصر و مفید از آن ها باشد. کتاب تضادهای اجتماعی به قلم عیسی کاکویی دینکی در 303 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 188500 تومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 شهریور 1402 بروزرسانی: 17 شهریور 1402 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 2293

به "سیر تا پیاز تضادهای اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیر تا پیاز تضادهای اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید