زیارتگاه چک چک جاذبه مذهبی اردکان، نگین کویری ایران

به گزارش مجله سرگرمی، زیارتگاه چک چک یزد

اردکان یکی از شهرهای بزرگ استان یزد است که به نگین گردشگری این شهر معروف می باشد. این شهر خودش به سه بخش مجزای مرکزی، عقدا و خرانق تقسیم می گردد و در قلب کویری مرکزی ایران قرار گرفته است. اردکان بعد از شهر یزد دومین شهر پرجمعیت این استان محسوب می گردد. بافت تاریخی اردکان یکی از سالم ترین بافت های قدیمی ایران می باشد و تا به امروز آسیب های نسبتا کمی به آن وارد شده است. در این شهر، برج، بارو، حسینه ها، کاروانسراها، مساجد، آب انبارها، آسیاب ها و بادگیرهای مختلفی قرار گرفته است؛ ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم درباره یکی از معروف ترین جاذبه های این شهر به نام زیارتگاه چک چک است. این مجموعه زیارتی که نام های دیگری نظیر چکچکو یا پیر سبز هم دارد در بین زرتشتیان بسیار محبوب است و مسافران داخلی و خارجی زیادی زمانی که یزد سفر می نمایند از این جاذبه گردشگری تماشا به عمل می آورند. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با زیارتگاه چک چک یزد آشنا شوید.

زیارتگاه چک چک جاذبه مذهبی اردکان، نگین کویری ایران

همانطور که گفتیم زیارتگاه چک چک یزد در شهر اردکان واقع شده است و یکی از مهم ترین و مقدس ترین زیارتگاه ها برای پیروان دین زرتشت به شمار می رود. موقعیت مکانی این زیارتگاه و وجود درختان سرسبز و چشمه آب در میان سرزمینی کویری یکی از معجزه های خلقت را به تصویر می کشد. عده ای این مجموعه را رمزآلود می نامند و علتش هم معین نبودن نامیست که بر روی آن گذاشته شده است. به علت موقعیت قرارگیری این مجموعه در دل کوه برای عموم کسانی که در بالا رفتن از بلندی مشکل دارند و ناتوان به شمار می آیند نیز بسیار نامسب است. پس اگر قصد بازدید از آن را دارید باید بدانید که راه نسبتا سختی را باید پشت سر بگذارید.

علت نامگذاری زیارتگاه چک چک یزد

با توجه به اینکه محل قرار گیری زیارتگاه چک چک یزد در دل کوه است، باید انتظار آب هم داشته باشیم، صدای چک چک آب از سقف در زیارتگاه بسیار جلوه گری می نماید که همین خود علت نامگذاری این مکان بوده است. بعضی نیز این زیارتگاه را با عنوان پیر سبز می شناسند، این عبارت از دو واژه پیر و سبز تشکیل شده است: در آیین مهر (آیین پرستش الهه میترا)، پیر به آخرین گام عرفانی گفته می شود و به سبب وجود درختان کهنسال چنار، واژه سبز را به آن افزوده اند.

مختصری از تاریخ زیارتگاه چک چک یزد

زیارتگاه چک چک یزد نام های دیگری نظیر پیر سبز یا چکچکو را نیز دارا بوده است ولی اکنون آن را با نام چک چک اغلب گردشگران می شناسند. این جاذبه دیدنی و مقدس زرتشتیان در دل کوه های بین اردکان و انجیره جای گرفته است. جالب است بدانید که روایات متعددی در خصوص چگونگی ایجاد این مکان مقدس وجود دارد. مطابق با آنچه در بعضی از کتب تاریخی آمده است به نظر می رسد که در زمان حکومت یزدگر سوم که آخرین پادشاه ساسانی می شده عرب ها به کاخ مدائن حمله کردند و همین سبب شد تا پادشاه برای حفظ جان و خانواده خودش به فکر راه نجات باشد. وی به همراه همسرش کتایون، پسرانش هرمزان و اردشیر و نیز دخترانش شهربانو، پارس بانو، مهربانو، نازبانو و نیک بانو راهی یزد شد تا گزندی به آن ها وارد نشود. از رو زمانی که یزدگرد سوم به جنگ با اعراب می رود شکست می خورد و در حین راه برگشت کشته می شود. خانواده وی نیز از گسیخته می گردند و هر کدامشان به منطقه ای از ایران رهسپار می شوند. پارس بانو یکی از دختران یزدگرد سوم به اردکان می رود و به گفته زرتشتیان در شکاف کوهی ناپدید می گردند. برای زنده نگه داشتن نام و یاد پارس بانو زرتشتیان در آن موقع این مکان را عبادتگاه کردند و تا به امروز از آن حفاظت و نگهداری نموده اند.

گفته می شود که در گذشته، لباسی شبیه مقنعه در شکاف قرار داشت که آن را جدا نموده و به عنوان تبرک از آن نگهداری می شود.

البته تمامی گفته ها بر اساس روایات تاریخی است و ما بابت هیچ کدام تضمین نمی دهیم، چرا کارشناسان هنوز در چگونگی پدید آمدن این مکان مقدس اتفاق نظر ندارند.

مراسم زیارتگاه چک چک یزد

همانطور که در بالا اشاره کردیم، زیارتگاه چک چک یزد یکی از مهمترین و مقدس ترین مکان های زیارتی برای زرتشتیان به شمار می رود و هر ساله در تاریخ 24 تا 28 خرداد ماه در این مکان مراسم مذهبی زرتشتیان به مدت 5 روز برگزار می شود. علاوه بر انجام مراسم، پیروان این دین در کنار یکدیگر از حال هم نیز خبردار می شوند. آنها در این روزها سرودهای شاد می خوانند و به نیایش و دعا می پردازند. در مهر ماه هر سال نیز مراسم باشکوه دیگری برگزار می شود و به مناسبت فرا رسیدن جشن مهرگان صدای شادی در این مکان مقدس می پیچد

برترین زمان سفر

به منظور بازدید از زیارتگاه چک چک یزد می توانید در تمام فصول سال اقدام به سفر کنید، اما با توجه به موقعیت کویری این مکان بهتر است در فصل های بهار و پاییز که در دمای هوا در شرایط متوسطی است بروید.

دسترسی به زیارتگاه چک چک یزد

آدرس: استان یزد، 43 کیلومتری شرق اردکان، در میان کوه های انجیر

به منظور دسترسی به زیارتگاه چک چک یزد می بایست از سمت میبد یا اردکان راهی آن شد که همه آنها دارای جاده دو طرفه آسفالت هستند. اگر وسیله شخصی ندارید می توانید از یزد، میبد یا اردکان خودرو کرایه تهیه کنید و خودتان را به زیارتگاه برسانید.

نکات ورود به زیارتگاه چک چک

  • گفتنی است مانند تمامی مکان های زیارتی برای ورودی به این مکان هم باید حرمت را نگه دارید و ظاهر آراسته به آن وارد شوید.
  • به منظور ورود به زیارتگاه باید کفش ها را در بیاورید و در بعضی اوقات ممکن است از شما بخواهند که کلاه نیز بر سر بگذارید یا عرق پیشانی خود را خشک کنید.
  • دم پایی هایی در این زیارتگاه وجود دارد به منظور جلوگیری از خیس شدن پایتان می توانید بهره ببرید.
  • بانوان توجه داشته باشند که آداب ورود به این مکان مقدس مانند مساجد است و در شرایط خاص نمی توان وارد آن شد.
  • برای شرکت در مراسم زرتشتیان در ماه خرداد باید حتما کارت دعوت داشته باشید و در روز 13به در نیز ورود غیر زرتشتیان به چک چک ممنوع است.
منبع: الی گشت
انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1401 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 2031

به "زیارتگاه چک چک جاذبه مذهبی اردکان، نگین کویری ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیارتگاه چک چک جاذبه مذهبی اردکان، نگین کویری ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید