روزشمار: 22 اردیبهشت؛ زادروز ژاکلین کاکرن از نخستین زنان خلبان نیروی هوایی آمریکا

به گزارش مجله سرگرمی، بسیل لی پیتمن در فلوریدا به دنیا آمد. او کوچکترین فرزند از 5 فرزند ماری و ایرا پیتمن بود. بسیل درکودکی از خانواده خود جدا شد و به نیویورک مهاجرت کرد. خانواده اش ادعا می کردند که او با مردی به نام جک کاکرن ازدواج کرده است اما خود جک معتقد بود که بسیل نام خانوادگی او را از دفترچه تلفن پیداکرده است تا با استفاده از آن نام، زندگی جدیدی را آغاز کند. این گونه بود که بسیل با نام ژاکلین کاکرن مشهور شد.

روزشمار: 22 اردیبهشت؛ زادروز ژاکلین کاکرن از نخستین زنان خلبان نیروی هوایی آمریکا

کمی بعد، ژاکلین با یکی از مردان ثروتمند آن زمان با نام فلیود اودلام آشنا شد. اودلام به ژاکلین یاری کرد تا برای خود کسب وکاری راه بیندازد. در ابتدای دهه 30 ژاکلین به پیشنهاد یکی از دوستانش به فراگیری فنون پرواز پرداخت. 3 هفته پس از آغاز دوره او یک خلبان شده بود و 2 سال بعد توانست مجوز پرواز تجاری خود را بگیرد. اودلام از همسر خود طلاق گرفت و در سال 1936با ژاکلین ازدواج کرد. او همیشه برای ژاکلین بهترین دوست و یاور محسوب می شد.

ژاکلین که دوستانش او را ژاکی می نامیدند، در سال 1934 در اولین مسابقه پرواز خود شرکت کرد. در سال 1937، او تنها زنی بود که در مسابقه پرواز بندیکس شرکت کرده بود. پس از آن او به برپایی مسابقه سرعت برای زنان پرداخت. در سال 1938، او مسابقه بندیکس را برد و یک رکورد ارتفاع و یک رکورد سرعت را به نام خود ثبت کرد .

ژاکلین همیشه در زمره اولین های هوانوردی بود. او اولین زنی بود که توانست یک بمب افکن را از اقیانوس اطلس عبور دهد. این پرواز در طی جنگ جهانی دوم در سال 1941 و به مقصد انگلستان و در طی یاری های نظامی آمریکابه بریتانیا انجام شد. او نامه ای به همسر روزولت نوشت و از او خواست تا در تأسیس سپاه پروازی زنان ژاکلین را یاری دهد. در سال 1934 سپاه یاریی زنان نیروی زمینی تشکیل شد و ژاک به ریاست آن رسید. کمی بعد نام این واحد به سپاه زنان نیروی زمینی تغییر یافت .

او اولین زن غیر ژاپنی بود که پس از سقوط ژاپن در جنگ دوم جهانی به این کشور پای گذاشت. در سال 1948 ژاکلین در نیروی هوایی ذخیره آمریکا به درجه سرهنگ دومی رسید. در سال 1949، دولت فرانسهبه دلیل خدمات او در جنگ به ژاک مدال لژیون دونور و در سال 1951 مدال هوانوردی فرانسه را اهدا کرد. او دو مدال شجاعت نیز از دولت آمریکا دریافت نمود. ژاکلین تا زمان مرگ 200 مدال و تقدیرنامه دریافت کرد .

پس از سرانجام جنگ جهانی دوم ژاکی به پرواز با هواپیماهای جت پرداخت. او در سال 1953 به همراه یک هواپیمای اف 86 نیروی هوایی سلطنتی کاناداتوانست به عنوان اولین زن از دیوار صوتی عبور کند. ژاکی همچنین اولین زنی بود که توانست به 2 برابر سرعت صوت برسد. در سال 1960، او اولین زنی بود که نشست و برخاست بر روی عرشه یک ناو هواپیمابر را تجربه کرد. ژاک اولین زنی بود که فرود کور انجام داد و تنها زنی است که به ریاست فدراسیون جهانی هوانوردی دست یافته است. ژاکلین اولین زنی است که در ارتفاع بیش از 20000پا پرواز کرده است. ژاکلین در سال 1965 به تالار افتخارات هوانوردان راه یافت .

زمانی که ژاک فوت کرد هیچ مرد یا زنی به اندازه او دارای رکوردهای سرعت، ارتفاع یا فاصله نبود. در سال 1985 و 5 سال پس از مرگ ژاک اتحادیه جهانی نجوم دهانه ای را در سیاره ونوس به نام ژاک ثبت کرد .

سرانجام کاکرن در نهم اوت 1980 میلادی پس از به دست آوردن افتخارات زیاد دیده از جهان فروبست .

ژاکلین زندگی خود را در کتابی به نام ستاره ها در ظهر تشریح کرده است. زندگی ژاکلین می تواند برای کسانی که رو به آینده دارند بهترین الگو باشد.

افتخارات

  • در پالم استرینگ کالیفورنیا فرودگاهی را به نام او کردند تا هیچ گاه از یادها نرود.
  • تالار مشاهیر هوانوردی آمریکا در سال 1971 نام او را در زمره برگزیدگان هوانوردی ایالات متحده آمریکا قرار داد.
  • اتحادیه بین المللی اخترشناسی در سال 1985 نام کاکرن را برای نام گذاری یکی از حفره های بزرگ موجود روی سطح سیاره ناهید نهاد.
  • نام وی بعنوان اولین زنی که توانست نمایش هوایی موفقی در آکادمی نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا به انجام برساند، ثبت شده است.
  • اداره پست ایالات متحده آمریکا در سال 1996 تمبر یادبودی از وی منتشر کرد که روی آن درج شده بود: ژاکلین کاکرن، خلبان پیشگام

در همین روز:

1. استقلال بحرین از ایران با تأیید سازمان ملل متحد (1349 شمسی)

2. زلزله شدید در گرمسار سمنان روی داد و خرابی های بسیاری بجای گذاشت.(1324 شمسی)

3. تشکیل کشور لوکزامبورگ در اروپای غربی (1867 میلادی)

4. تأسیس آکادمی هنرهای علوم سینمایی اسکار (1927 میلادی)

5. افتتاح اولین فرستنده تلویزیونی جهان در برلین (1935 میلادی)

6. پرتاب ماهواره بدون سرنشین کاسموس 118 به فضا توسط شوروی (1966 میلادی)

منبع: کجارو
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 1 اسفند 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1454

به "روزشمار: 22 اردیبهشت؛ زادروز ژاکلین کاکرن از نخستین زنان خلبان نیروی هوایی آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 22 اردیبهشت؛ زادروز ژاکلین کاکرن از نخستین زنان خلبان نیروی هوایی آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید