در حال آنالیز شاخص ها و ویژگی سرمربی تیم ملی والیبال هستیم

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، روز دوشنبه دومین نشست مشورتی برای انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال و رده های مختلف سنی، به ریاست محمدرضا داورزنی و با حضور وحید مرادی مشاور عالی، میلاد تقوی سرپرست دبیری، سعید درخشنده، منوچهر پورحسن، محمود افشاردوست، ناصر میرفخرایی و جمشید حمیدی برگزار گردید.

در حال آنالیز شاخص ها و ویژگی سرمربی تیم ملی والیبال هستیم

محمود افشاردوست در گفتگو با خبرنگاران درباره جلسه برگزار گردیده برای انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال گفت: در جلسه نخست که اواخر سال گذشته برگزار گردید، موضوع کولاکوویچ مطرح نبود و برای آشنایی جلسه برگزار گردید تا از کلیات قضیه و تفکر جلسه صحبت گردد.

این جلسه تحت عنوان شورای فنی برگزار گردید البته هنوز اسم قطعی آن تعیین نیست و حکمی صادر نشده است. داورزنی در این جلسه بیان کرد موضوعات فنی تیم های ملی در این جلسه مطرح گردد و پس از جمع بندی نهایی برای تصمیم گیری به هیئت مدیره ارسال گردد.

کارشناس والیبال در ادامه اضافه کرد: جلسه خوبی برگزار گردید. داورزنی صحبت هایی درباره تیم های ملی و موضوعات مختلف آن انجام داد. نکته مهم این است که متأسفانه نه در فدراسیون والیبال شاید در سایر فدراسیون ها نیز اینگونه باشد که شاخص ها و ویژگی های تبیین شده برای انتخاب سرمربی تیم های ملی وجود ندارد. البته چندین کار تحقیقاتی و دانشگاهی اجرا شده است و می دانم امیرحسین منظمی در دوره کارشناسی ارشد خود روی این موضوعات کار نموده است.

وی در ادامه تاکید نمود: در جلسه برگزار گردیده قرار است شاخص ها و ویژگی های انتخاب سرمربی تیم ملی بررسی گردد. این موضوعات مورد بحث و گفتگو گرفته شد. همچنین موضوعات مختلف دیگری نیز مطرح شد. زمانی که شاخص تعیین گردد افرادی که فدراسیون می تواند مد نظر داشته باشد چه گزینه داخلی و چه خارجی معرفی خواهند شد و از بین نفرات می توان انتخاب کرد که چه کسی می تواند سکاندار تیم ملی والیبال گردد.

پیشکسوت والیبال در ادامه درباره شاخص ها گفت: شاخص های مطرح شده مانند شاخص فنی، مدیریتی، شخصیتی، اجتماعی و روانشناسی است که هر کدام زیرشاخه های مختص به خود را دارد. برای مثال در بحث شاخص فنی بحث توانایی برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلندمدت، آماده سازی تیم ملی برای مسابقات تورنمنت ها، استراتژیک، کوچینگ، نحوه آموزش به بازیکنان، مهارت تجزیه و تحلیل، روش بازی و … مطرح است. در شاخص مدیریتی ایجاد سازماندهی به تیم ملی، ایجاد هارمونی در تیم ملی، توانایی مدیریت حاشیه و اطراف تیم ملی، مدیریت کادر فنی و بازیکنان و… مطرح است. اینها شاخص هایی است که یک مربی باید داشته باشد. در بحث شخصیتی نیز عواملی مانند جسارت، اعتماد به نفس، مهارت ارتباطی و… مطرح می گردد و در بحث روانشناسی نیز موضوعات انگیزشی، شیوه ارتباط با بازیکنان که باعث تحقیر آنها نگردد و… مطرح خواهد شد.

افشاردوست در ادامه اضافه کرد: اینها شرایطی است که مربی می تواند داشته باشد. سایر دوستان حاضر در جلسه نیز موضوعات مختلف دیگری را بیان کردند و در سرانجام جلسه قرار شد که فدراسیون برای جلسه آینده شرایط خود را اعلام کند که باید به سمت مربی خارجی یا مربی داخلی برویم. و حتی قرار است درباره این موضوع بحث گردد که آیا مربی انتخاب شده تا 4 سال آینده پس از المپیک نیز سکاندار تیم ملی باشد یا خیر. در نهایت پس از جمع بندی فدراسیون و تأیید نهایی آن در شورای فنی به هیئت رئیسه معرفی خواهد شد.

او در ادامه گفت: مربی که باید برای تیم ملی انتخاب گردد رزومه و فعالیت آن در چند سال گذشته مخصوصاً در سال سرانجامی به خوبی بررسی خواهد شد. یک مربی زمانی خوب است که رد پای او تعیین باشد. ولاسکو هنوز در ذهن مردم باقی مانده است چرا که رد پای او از نظر فنی، مدیریتی، شخصیتی و روانشناسی همچنان باقی مانده است. این نکته مهمی است. رزومه یک مربی در سال آخر فعالیت او در نظر گرفته می گردد که چه نتایجی کسب نموده؟ آیا به جوانان اعتماد داشته، شیوه کوچینگ او به چه صورت است. در حال حاضر استارت این کار زده شده است.

افشاردوست درباره انتخاب گزینه ایرانی گفت: بارها در مصاحبه های خود گفته ام که پس از المپیک 2020 والیبال ایران می تواند با مربی ایرانی ادامه دهد. مربی ایرانی یاری بسیاری می تواند بکند. دانش فنی مربیان ایرانی به جایی رسیده که می توانند تأثیرگذار باشند. شاید در بحث تجربه در مسابقات المپیک ولیگ ملت ها کمی کم تجربه هستند و این نیز طبیعی است. چرا که در 7-8 سال گذشته سکان راهنمایی تیم ملی در المپیک و لیگ ملت ها برعهده مربیان خارجی بوده است.

وی در سرانجام گفت: ما می توانیم با در نظر دریافت ملزوماتی از مربی ایرانی استفاده کنیم. می توانیم در کنار مربی ایرانی از یک تمرین دهنده خارجی استفاده کنیم. در سال مربیان ایرانی را به یک همایش خارجی اعزام کنیم تا در آن همایش دو روزه با بهترین مربیان جهان گفتگو داشته باشند. اگر به این شکل کار عمل کنیم حداقل از این المپیک تا المپیک بعدی حدود 4 مربی خوب خواهیم ساخت که به تناوب می توانند راهنمایی تیم های مختلف والیبال را برعهده بگیرند. مربی ایرانی این شرایط را دارد و حتی در این المپیک می توانیم از آن استفاده کنیم به شرط آنکه پای تصمیم گیری خود بایستیم و فرصت کافی به مربی ایرانی داده گردد و در مقابل هر باخت از او بازخواست نکنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 992

به "در حال آنالیز شاخص ها و ویژگی سرمربی تیم ملی والیبال هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در حال آنالیز شاخص ها و ویژگی سرمربی تیم ملی والیبال هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید