از پیکاسو تا نیکاسو! هنرمندی یا اعتماد به نفس در کتاب سازی؟

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران (ایبنا) - علیرضا خلیل زاده: در نمایشگاه کتاب 1402 نشر آذرفر کتابی از نیکتا حقیقت خو به نام من بانوی سرزمین رنگ هام را در 75 صفحه با چاپ رنگی در قطع خشتی و جلد سخت منتشر کرد. در مقدمه؟ عنوان شده است این کتاب آموزشی جامع در درباره دیجیتال آرت به قلم نیکاسو است. فصل های این کتاب عبارتند از 9 فصل با عنوان های نکات اولیه برای آغاز طراحی، آشنایی با محیط فتوشاپ، طراحی، نور و رنگ، طراحی خلاق، انتقال طرح روی بوم، آشنایی با وسایل لازم نقاشی، تکنیک های اجرایی روی تابلو و فصل پایانی که نمایشگاه من نام دارد.

از پیکاسو تا نیکاسو! هنرمندی یا اعتماد به نفس در کتاب سازی؟

در نگاه اول به نظر می رسد عنوانی که برای آن انتخاب شده در تضاد با محتوای ارائه شده به مخاطب است. بر روی جلد کتاب با فونت بزرگ نوشته شده آموزش جامع دیجیتال آرت به قلم نیکاسو؛ در حالی که این کتاب چیزی جز معرفی خیلی کوتاه از ابزار مبتدی فتوشاپ نیست. در فصل دوم و سوم این کتاب شما تنها چیزی که می آموزید باز کردن یک صفحه نو خالی در فتوشاپ و کپی کردن و چسباندن یک تصویر روی تصویر دیگر است.

در فصل هفتم این کتاب با عنوان آشنایی با وسایل لازم نقاشی در حالی که انتظار می رود مخاطب با معرفی و توضیحی درباره ابزار تخصصی نقاشی روبرو گردد، تنها به معرفی انواع سه پایه نگهداری بوم و دو نوع رنگ اکریلیک و روغن پرداخته شده است.

در واقع تمامی آموزه های این کتاب را می توان در یک جست وجوی ساده در اینترنت و مشاهده چندین ویدئوی آموزشی در پلتفرم هایی مثل آپارات و فیلیمو پیدا کرد، چه بسا که در این جست وجو تکنیک های بیشتری نیز بیاموزید.

مشکل دوم این کتاب، ادعای عجیب نویسنده آن است که می گوید: من نیکتا حقیقت خو، اولین مدرس دیجیتال آرت در ایران هستم. این ادعا در حالی طرح می گردد که حقیقت خو نه تنها اولین مدرس دیجیتال آرت در ایران نیست، بلکه اصلا حوزه تخصصی او دیجیتال آرت نیست. تمامی آثار نیکتا حقیقت خو کلاژ است که صرفا با کمی مهارت در فتوشاپ و ذره ای خلاقیت می توان اینگونه آثار را فراوری کرد. ادعای طرح شده به وسیله نیکتا حقیقت خو که خود را نیکاسو (پیکاسوی ایران) می نامد نادیده گرفتن کوشش ها و تجربه های پیروز تر سایر هنرمندان حوزه هنر دیجیتال است. در کنار همه این موارد، انتخاب عنوان من بانوی سرزمین رنگ هام نیز یک انتخاب عجیب و به دور از واقعیت است.

دیگر مشکل این کتاب چاپ بی کیفیت آن است. این کتاب به قدری بد چاپ شده است که با باز کردن کتاب، با چند صفحه به هم چسبیده روبرو می شویم. کمی که دقیق تر نگاه می کنیم می بینیم بسیاری از صفحات زیر دستگاه چاپ چروک شده اند، جلد کتاب به خوبی چسب نخورده و چسب جلد به صفحات دیگر نفوذ نموده، کنار برخی از صفحات در زمان کار با دستگاه برش کاغذ پاره شده اند و صفحات آخر کتاب دچار پس دادگی رنگ و لک خوردگی هستند.

نکته دیگری که در آنالیز این کتاب با آن روبرو می شویم این موضوع قیمت آن است . این سوال به فکر می آید که چرا چنین کتاب کم حجمی که اتفاقا اعتبار علمی بالایی هم ندارد یا چاپی ضعیف چرا باید قیمت 250.000 تومانی داشته باشد؟ در حالی که کتاب های جدی تری در بازار نشر کشور با قیمت بسیار کمتر و کیفیت بالاتر فراوری و عرضه می شوند.

آنالیز طراحی جلد کتاب نیز خالی از نکته نیست. در حالی که همه ما انتظار داریم کتابی با موضوع هنر دیجیتال با یک طراحی جلد بسیار مجذوب کننده و خاص در میان سایر کتاب ها بدرخشد، جلدی بسیار ساده و دم دستی دارد که عکس پدیدآورنده یک سوم جلد کتاب را گرفته و کلمات با فونت نامناسب به صورت کاملا آشفته در صفحه پخش شده اند. پشت کتاب نیز یکی از آثار خود نیکتا حقیقت خو منتشر شده اما به علت زوم زیاد بسیار تار و آزاردهنده شده است.

با مرور همه نکات عنوان شده به نظر می رسد هدف از چاپ این کتاب، شناساندن چهره نویسنده به اذهان عمومی بوده است. در فصل پایانی این کتاب که نمایشگاه من نام دارد 10 اثر از پدیدآورنده به نمایش گذاشته شده است و همراه آن در صفحه پایانی لینک های Nikta Studio به صورت کیوآرکد درج شده است تا به وبسایت و صفحه اینستاگرام این فرد سر بزنید؛ همان طور که فکر می کردم چیزی که در این وبسایت منتظر شما است، پکیج های مختلف آموزش نقاشی و دیجیتال آرت است که برای سنین مختلف گروه بندی شده و از 500.000 تومان تا 2.700.000 تومان قیمت گذاری شده اند.

در واقع پدیدآورنده با چاپ این کتاب در تیراژ 1000 عددی و با قیمت بالا، هم توانسته به سود بالای فروش کتاب دست پیدا کند و هم با جلب مشتری و هنرجو به سمت خود درآمدی مضاعف داشته باشد.منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 خرداد 1402 بروزرسانی: 24 خرداد 1402 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 2261

به "از پیکاسو تا نیکاسو! هنرمندی یا اعتماد به نفس در کتاب سازی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از پیکاسو تا نیکاسو! هنرمندی یا اعتماد به نفس در کتاب سازی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید