خوراکیهایی برای مقابله با کم خونی

به گزارش مجله سرگرمی، کم خونی یکی از عمومی ترین ناراحتی های خونی به شمار می رود؛ با کم شدن گلبول های قرمز یا مقدار هموگلوبین در خون، کم خونی بروز می کند، در انواع کم خونی، به دلیل کمبود اکسیژن، بافت های بدن به ویژه مغز و ماهیچه ها آسیب می بینند.

خوراکیهایی برای مقابله با کم خونی
یکی از اختلالات در بدن انسان که ممکن است برای هر شخصی پیش بیاید کم خونی یا آنمی می باشد که بروزش در اثر کمبود آهن و یا مشکل های مرتبط با آهن رخ می دهد.در واقع زمانی که هموگلوبین خون میزانش کاهش پیدا کند کم خونی برای بدن اتفاق می افتد.آنمی از اختلالات تغذیه ای رایج در میان مردم جهان حساب می شود.

این مشکل معمولا خانم ها و بچه ها را بیشتر درگیر می کند.متاسفانه در نتیجه ابتلا به کم خونی نیز فرد دچار مسائل کمابیش جدی در بدن می شود. البته علاوه بر کمبود آهن، ممکن است کم خونی در نتیجه کمبود اسیدفولیک و ویتامین B12، عوامل ژنتیکی یا بیماری های مزمن نیز بروز کند. محققان بر این عقیده هستند که داشتن تغذیه مناسب کلید پیشگیری از بروز این بیماری و همچنین درمان آن است. درادامه با چند ماده غذایی آشنا می شوید که کمک زیادی برای مقابله با کم خونی می کنند.

بادام هندیبادام هندی یکی از ترکیبات پرطرفدار آجیل است. باید بدانید که مصرف بادام هندی برای تامین آهن مورد نیاز بدن موثر است. بنابراین توصیه می شود که روزانه یک مشت کوچک از این بادام های زرد و خوشمزه را میل کنید. کره بادام زمینی نیز منبع خوبی برای مقابله با کم خونی محسوب می شود. از دیگر میوه های خشک حاوی آهن می توان به آلو خشک، کشمش، زردآلوی خشک، بادام، انجیر و خرما اشاره کرد.

تخم مرغاگر از کم خونی رنج می برید بهتر است تخم مرغ را وارد برنامه غذایی تان کنید. هر یک عدد تخم مرغ حاوی یک میلی گرم آهن است. مصرف منظم این ماده غذایی مواد مغذی زیادی وارد بدن می کند در حالی که کالری آن زیاد نیست. توصیه می کنیم به همراه تخم مرغ آب پرتقال نیز مصرف کنید. چون این نوشیدنی باعث تحریک جذب آهن از طریق بدن می شود.

گوجه فرنگیگوجه فرنگی حاوی میزان قابل توجهی ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن است. این ترکیبات مغذی برای مقابله و درمان کم خونی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. برای افزایش جذب این ترکیبات مغذی توصیه می شود که گوجه فرنگی را به صورت آب گوجه فرنگی مصرف کنید. مصرف روزانه یک لیوان از این نوشیدنی توصیه می شود. در عین حال لازم است که از نوشیدن قهوه، نوشابه ها و هر نوشیدنی انرژی زا بپرهیزید چون این قبیل نوشیدنی ها در جذب آهن از طریق بدن اختلال ایجاد می کنند.1

اسفناجلوبیاها، عدس، سویا و نخود در بین دیگر حبوبات در هر لیوان تا حدود 5 میلی گرم آهن به بدن می رسانند. توجه داشته باشید که عدس بیشترین میزان این ماده معدنی را داراست. عدس همچنین کم چرب و در عین حال سرشار از پروتئین است. می توانید برای وعده صبحانه عدسی را بگنجانید.

اسفناج خواص متعددی دارد و یکی از منابع غذایی گیاهی آهن محسوب می شود. این سبزی خوشمزه همچنین سرشار از فیبرها، ویتامین A، B9 ،C و E بوده و حاوی میزان زیادی بتاکاروتن و کلسیم است. با مصرف روزانه نصف لیوان اسفناج می شود حدود 20 درصد نیاز روزانه به آهن را تأمین کرد. بهتر است بدانید که تمام سبزیجات سبزرنگ مانند بروکلی، کلم کیل، کاهو یا شاهی و غیره برای مقابله با این بیماری موثر هستند.

جوی دو سردو قاشق جوی دو سر تا حدود 4.5 میلی گرم آهن به بدن می رساند. برای مقابله با کم خونی توصیه می شود که از مصرف جوی دوسر غافل نشوید. انواع آرد غنی شده جوی دو سر نیز حاوی مکمل ویتامین B کمپلکس هستند.

منابع غذایی حیوانیمواد غذایی حیوانی بهترین منبع آهن رژیم غذایی محسوب می شوند. چون حاوی آهن هِم هستند که 30 درصد بهتر از آهن موجود در منابع غذایی گیاهی جذب بدن می شود. بنابراین توصیه می شود که از مصرف گوشت قرمز، جگر، غذاهای دریایی، ماهی و تخم مرغ و غیره غافل نباشید.

نان کاملنتایج پژوهش های متعدد نشان می دهند که یک برش نان کامل حدود 6 درصد نیاز روزانه ما به آهن را تأمین می کندو مصرف دیگر مواد غذایی کامل مانند پاستاهای تهیه شده از آرد کامل، برنج و غلات کامل نیز توصیه می شود چون به برطرف شدن مشکل کم خونی کمک زیادی می کنند.

حبوباتحبوبات منبع طبیعی فیبرها هستند. باید بدانید که این ترکیبات مغذی نیز جزو روش های ضروری برای پیشگیری و درمان کم خونی محسوب می شوند. لوبیاها، عدس، سویا و نخود در بین دیگر حبوبات در هر لیوان تا حدود 5 میلی گرم آهن به بدن می رسانند. توجه داشته باشید که عدس بیشترین میزان این ماده معدنی را داراست. عدس همچنین کم چرب و در عین حال سرشار از پروتئین است. می توانید برای وعده صبحانه عدسی را بگنجانید و از خواص آن بهره مند شوید.

انارانار چشم و چراغ این روزهای سرد است. این میوه خوشمزه حاوی میزان چشمگیری آهن است که به طور مستقیم جذب خون می شود. خواص فوق العاده ای که این میوه دارد آن را به یکی از بهترین روش ها برای مقابله با کم خونی مبدل کرده است. انار علاوه بر آهن حاوی ویتامین ها، پتاسیم و فیبرهای غذایی و عناصری است که باعث تصفیه خون و بهبود فرایند جریان آن می شود.2

راه های پیشگیری از بروز کم خونیافزایش مصرف منابع غذایی آهن دار مانند جگر، قلوه، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم مرغ، سبزی هایی دارای برگ سبز تیره مثل جعفری اسفناج حبوبات مثل عدس و لوبیا و دانه های روغنی و خشکبار مثل برگه زرد آلو در کاهش کم خونی بسیار موثر است.

مصرف منابع حاوی ویتامین C مانند انواع مرکبات، لیمو ترش، گوجه فرنگی، انبه، گلابی، طالبی، گل کلم، ریواس، سیب، خربزه و فلفل سبز در هر وعده غذایی جهت جذب بیشتر آهن

استفاده از نان هایی که از خمیر ور آمده تهیه شده اند، رعایت بهداشت فردی از مواردی است که به پیشگیری از کاهش کم خونی کمک می کند.3

پی نوشت:

1.www.hidoctor.ir

2.www.namnak.com

3.www.mashreghnews.ir

منبع: راسخون
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1890

به "خوراکیهایی برای مقابله با کم خونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکیهایی برای مقابله با کم خونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید