بیمه از کنشی مالی تا کنشی اجتماعی-فرهنگی

به گزارش مجله سرگرمی، بیمه باید به عنوان کنشی اجتماعی، بخشی از سبک زندگی و بخشی از فرایند تجارت و بازرگانی در عادت واره های مردم وارد گردد.

بیمه از کنشی مالی تا کنشی اجتماعی-فرهنگی

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، جلسه مجازی سخنرانی با موضوع بیمه از کنشی اقتصادی تا کنشی اجتماعی-فرهنگی توسط میز مطالعات اجتماعی بیمه و با سخنرانی دکتر صلاح الدین قادری استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی 14 بهمن 99 در پژوهشکده بیمه برگزار گردید. این سخنرانی با هدف ارائه نگاهی متفاوت به مسئله بیمه و بیمه گذاری و ارائه تصویری نسبتاً کلی از کنش اجتماعی و تفاوت آن با کنش اقتصادی در حوزه بیمه انجام شد. در این نشست کوشش شد تا ضمن ارائه نیم رخ دنیا اجتماعی امروز به عنوان جامعه مخاطره آمیز و الزامات آن، ضرورت های توجه به بیمه گذاری در بخش بیمه بازرگانی و تجاری مبتنی بر تمرکز بر مؤلفه های اجتماعی نظیر سرمایه اجتماعی، اعتماد، مسئولیت پذیری اجتماعی و ... بیان گردد.

بر پایه موارد مطرح شده در این سخنرانی، تمرکز بر بیمه به طور کل و بیمه های بارزگانی و تجاری به طور خاص به عنوان کنشی صرفا اقتصادی، بسیاری از ظرفیت ها را در این حوزه معطل خواهد گذاشت لذا بیمه باید به عنوان کنشی اجتماعی، بخشی از سبک زندگی، بخشی از فرایند تجارت و بازرگانی در عادت واره های مردم وارد گردد. همچنین بیمه های اختیاری احتیاج به اعتماد اجتماعی و مخصوصا اعتماد نهادین دارند. بیمه ها باید به عنوان یک مسئولیت اجتماعی، بخشی از واقعیت دنیای مخاطره آمیز و مکانیسمی برای پایداری اجتماعی تعریف و تبلیغ شوند و ضمن تمرکز بر منافع اقتصادی باید باید معطوف به ارزش های مربوط به میدان های اجتماعی مختلف تبلیغ و ترویج گردند.

در جامعه ریسک پذیر امروز که عدم قطعیت، پیامدهای ناخواسته، و عدم اعتماد اصلی ترین مولفه های آن است، بیمه می تواند مکانیسم جبرانی برای عدم قطعیت، کاهش نگرانی از عواقب کار و ایجاد اعتماد نسبی باشد.

همانطور که یکی از واقعیت های زندگی در دوره مدرنیته متأخر ریسک پذیری و مخاطره است، اقدامات همسو و متناظر با آن هم باید به عنوان بخشی از واقعیت زندگی اجتماعی شناخته می گردد. در این صورت بیمه شدن و تحت پوشش بیمه قرار دریافت بخشی از فرایند زندگی است نه صرفا یک اقدام تکمیلی یا استراتژی برای جبران خسارت.

انسان امروز به قول ایمیل دورکیم در یک جامعه ارگانیک زندگی می نماید و وجود، هستی، موفقیت و شکست او در گرو وجود، هستی، موفقیت و شکست دیگران است. لذا فرد نه تنها مسئول خود بلکه مسئول صندلی اجتماعی خود به عنوان شهروند، پدر، مادر و ... است. به این ترتیب بیمه شدن فقط معطوف به منافع اقتصادی و شخصی برای خود فرد نبوده و دادنِ اطمینان و اعتماد به دیگرانی است که با وی در ارتباط هستند و به نوعی انجام مسئولیت و عمل به اخلاق شهروندی است.

برای دسترسی به متن کامل محتوای ارائه شده در این رویداد علمی اینجا کلیک کنید.

فیلم کامل سخنرانی در صفحه روابط عمومی وب سایت پژوهشکده بیمه بخش محتوای الکترونیک قابل دسترسی است.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1490

به "بیمه از کنشی مالی تا کنشی اجتماعی-فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیمه از کنشی مالی تا کنشی اجتماعی-فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید