بازدید از غارهای یخی بدون راهنما خطرآفرین است

به گزارش مجله سرگرمی، به علت ناپایدار بودن غارهای یخی کشور، امکان ریزش این غارها وجود داشته و گردشگری در آن ها خطرناک است.

بازدید از غارهای یخی بدون راهنما خطرآفرین است

هرچند تعداد غارهای یخی در کشور معین نیست، اما بسیاری از غارهای شناسایی شده، به عنوان غارهای فصلی شناخته شده اند و تنها دو غار ثابت یخی در کشور وجود دارد. شرایط ثبات این دو غار یخی نیز قابل پیش بینی نیست. سمانه عبداللهی، نایب رئیس انجمن غار و غارشناسی ایرانیان در این باره گفته است:

غارهای یخی، غارهای پایداری نیستند و ممکن است ریزش نمایند. توریستان این نوع غارها حتما باید با یک فرد آشنا به محیط این غارها از آن بازدید نمایند، بعلاوه این غارها برای توریستی خطرناک هستند، به ویژه زمانی که توریستان در داخل این غارها سر و صدا ایجاد و یا در آن ها آتش روشن می نمایند.

هنگامی که بهمن ریزش و به سمت دره ها حرکت می نماید، آب از سمت رودخانه جاری شده و از وسط بهمن دالانی را ایجاد می نماید که به غار یخی تبدیل می گردد. در بعضی موارد، ارتفاع و سنگینی برف های فشرده به قدری است که سبب ریزش غارها می گردد. در بعضی منطقه ها ایران غارهایی وجود دارند که غار نوشته های آن ها به جای آن که از رسوبات آهکی باشد، یخی است؛ مانند غار یخ مراد که این گونه است.

عبداللهی در ادامه اضافه کرد:

متاسفانه در ایران نگاه به غارها مالی است و ما فکر می کنیم هر غاری که کشف می گردد، باید برای حضور توریست آماده گردد. در حالی که توریستان به هیچ عنوان نباید خودسرانه وارد این غارها شوند؛ چرا که همزمان با فصل آب شدن برف ها، امکان ریزش آن ها بیشتر است و می تواند خطرناک باشد.

او در خاتمه نیز گفت:

بیش از یک پنجم غارهای موجود در کشور ما، غارهای آبی هستند و داخل آن ها حوضچه های آب وجود دارد. بنابراین این احتمال می رود که داخل غارها شبکه یا سفره های آب زیر زمینی داشته باشیم. زمانی که غارها را ندانسته یا بدون برخورداری از اطلاعات لازم آماده توریستی می کنیم، غارهای آبی آلوده می شوند. با توجه به این که آلودگی آب، حساس ترین بخش محیط زیست محسوب می گردد، آلودگی آب های این زیست بوم می تواند با هر دخالت بی جایی، اثرات مخربی بر محیط زیست داشته باشد.

عکس: ایسنا

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 فروردین 1401 بروزرسانی: 20 فروردین 1401 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 2010

به "بازدید از غارهای یخی بدون راهنما خطرآفرین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید از غارهای یخی بدون راهنما خطرآفرین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید