16 روش براى از بین بردن بوى پا

به گزارش مجله سرگرمی، به نظر ساده و ابتدایى مى رسد اما باید پاها را به دقت تمیز نگه دارید. هر چند بار که ضروری است پاها را با آب گرم و صابون بشویید. با برس نرم بین انگشتان را مالش دهید و مطمئن شوید که پاى تان کاملا خشک گردد.

16 روش براى از بین بردن بوى پا

16 روش براى از بین بردن بوى پا

مترجمان* :

دکتر حسن کریمی یزدی

دکتر پدرام مصطفایی

نکات توصیه شده به وسیله متخصصان ما را درباره ى از بین بردن بوى پا مطالعه کنید:

مکررا شستشو دهید.

به نظر ساده و ابتدایى مى رسد اما باید پاها را به دقت تمیز نگه دارید. هر چند بار که ضروری است پاها را با آب گرم و صابون بشویید. با برس نرم بین انگشتان را مالش دهید و مطمئن شوید که پاى تان کاملا خشک گردد.

به انگشتان، پودر بمالید.

بعد از شستشو، از پودر ذرت یا اسپرى ضد قارچ بهره ببرید. یک روش دیگر به توصیه سوزان لوین متخصص پا از بیمارستان مونت سیانى ریختن پودر بچه یا پودر ذرت در کفش مى باشد.

از ضد عرق هاى بهره ببرید.

کلید کنترل بو، استفاده از ضد عرق ها یا ضد بوها درست روى پا مى باشد. شما مى توانید به سادگى از ضد بوى مخصوص پا بهره ببرید. مطلع باشید که گرچه ضد بوها بوى پا را از بین مى برند ولى نمى توانند جلوى تعریق را بگیرند. ضد عرق ها هر دو کار را مى نمایند. دکتر استفان وینبرگ مى گوید: در صورت ابتلا به ضایعات قارچى پا از ضد عرق ها استفاده نکنید زیرا باعث سوزش مى گردد.

جوراب ها را عوض کنید.

گلن کوپلند متخصص پا از بیمارستان زنان توانتو مى گوید: منطقى ترین راه براى پاهاى بودار تعویض جوراب هاست. همواره از جوراب هاى ساخته شده از الیاف طبیعى نظیر پنبه بهره ببرید زیرا جذب رطوبت به وسیله آنها از مواد مصنوعى بسیار بیشتر است.

دو جوراب روى هم بپوشید.

فردریک هاوس مى گوید: شاید بتوانید با پوشیدن دو جوراب با هم، اندازه تعریق را کاهش دهید. در نگاه اول متناقص به نظر مى رسد اما هوایى که بین دو لایه جوراب وجود دارد به خنک شدن پا یاری مى کند. جوراب پنبه اى را ابتدا بپوشید و روى آن یک جفت جوراب پشمى بپوشید. از جوراب هاى شناخته شده از مواد مصنوعى پرهیز کنید زیرا تنها باعث افزایش تعریق مى شوند.

در انتخاب کفش دقت کنید.

دکتر لوین مى گوید: کفش هاى بسته تعریق پاها را افزایش مى دهند و محیط مناسبى را براى رشد باکترى ها فراهم مى نمایند و در نتیجه منجر به بوى بد و تعریق بیشتر مى شوند. از کفش هاى جلو باز و سندل بهره ببرید اما از کفش هاى پلاستیکى و لاستیکى پرهیز کنید چرا که به پاها اجازه تنفس نمى دهند. هیچ گاه یک کفش را دو روز پشت سر هم نپوشید؛ حداقل 24 ساعت ضروری است تا کفش هاى تان کاملا خشک گردد.

با آن بخوابید.

دکتر ساسمنمتخصص پا از مریلند توصیه مى کند که درمان شبانه مى تواند به خشک شدن پاها یاری کند. با مالیدن الکل پاها را کاملا خشک و خنک کنید. سپس از ضد بوهاى قوى در کف پا بهره ببرید. پاها را با پوشش پلاستیکى بپوشانید (براى تحریک کردن) تعریق تا ضد بو بهتر در داخل پا نفوذ کند. یک جوراب را روى پوشش، بپوشید و با آن بخوابید. در صبح پودرهاى اضافى را بشویید و به مدت یک هفته هر شب این کار را تکرار کنید. در هفته هاى بعد یک یا دوبار این کار را بکنید.

پاى خود را خیس کنید.

چاى: تانن موجود در کیسه هاى چاى یک ماده خشک نماینده است؛ سه تا چهار کیسه چاى را در داخل یک لیتر آب به مدت بیست دقیقه بجوشانید؛ مقدارى آب سرد را براى راحتى پاها به آن اضافه کنید؛ پاها را به مدت بیست تا سى دقیقه در آن قرار دهید. سپس آن را خشک کنید و به آنها پودر بمالید. دکتر بیهوا متخصص پوست دانشگاه نیویورک مى گوید: تا برطرف مشکل، این درمان را روزانه دوبار انجام دهید و براى جلوگیرى از عود بوى پا، دوبار در هفته این کار را تکرار کنید.

استات آلومینیوم

روزانه یک یا دو بار پاهاى تان را در محلول استات آلومینیوم و آب سرد قرار دهید زیرا این ماده داراى خواص خشک نمایندگى است.

بى کربنات سدیم

دکتر لوین مى گوید: این ماده باعث اسیدى شدن بیشتر سطح پا مى گردد و بنابراین اندازه عرق فراوری شده را کاهش مى دهد. یک قاشق چاى خورى جوش شیرین را در یک لیتر آب بریزید؛ دوبار در هفته هر بار به مدت پانزده دقیقه، پا را در داخل آن خیس کنید.

سرکه

حمام اسیدى دیگر براى پا، محلول یک فنجان سرکه در یک لیتر آب است. دوبار در هفته به مدت پانزده دقیقه پا را در آن خیس کنید.

آب سرد و گرم

از حمام آب گرم و سرد بهره ببرید. این فرایند اندازه جریان خون را به داخل پاها کاهش مى دهد و تعریق را کم مى کند. سپس از حمام سومى حاوى قطعات یخ و آب لیمو بهره ببرید و پایان براى سردى و خشک شدن پاها، به آنها الکل بزنید. در هواى گرم که پاها زیاد تعریق مى کند، مى توانید روزانه از این درمان بهره ببرید. بیماران دیابتى و افرادى که نقص سیستم گردش خون دارند نباید از این درمان استفاده نمایند.

لایى هاى مختلف را امتحان کنید.

بعضى از لایى هایى کفش رطوبت کفش را جذب و به کنترل بوى پا یاری مى کند. دکتر لوین مى گوید: این محصولات در بعضى از بیماران کارآمد بوده است.

آرامش خود را حفظ کنید.

ریچارد دابسون رئیس بخش پوست دانشگاه پزشکى کالیفرنیاى جنوبى مى گوید: غده هاى عرق موجود در پا همچون غده هاى عرق کف دست و زیر بغل به عواطف پاسخ مى دهد. استرس، چه خوب، چه بد مى تواند به تعریق زیاد منجر گردد. در نتیجه فعالیت باکترى ها را در کفش ها افزایش مى دهد و باعث بوى بد مى گردد؛ پس سعى کنید هیجانى نشوید.

مراقب آنچه که مى خورید، باشید.

اگر چه عجیب به نظر مى رسد ولى هنگامى که غذاهاى تند و پر ادویه مى خورید)نظیر، پیاز، فلفل، سیر و دیگر غذاهاى خانواده ى پیاز(عصاره این بوها مى تواند به وسیله غدد عرق پا پخش گردد. بنابراین، بله، پاها مى توانند بوى ناهارى را که خورده اید، به خود بگیرند.

آیا پاهاى تان بیشتر از شما کار مى نمایند؟

نیل کرامر متخصص پا از پن سیلویا مى گوید: چه باور کنید و چه باور نکنید گاهى وقت ها، پاها به این دلیل زیاد عرق مى نمایند که بیشتر از آنچه که باید، کار مى نمایند. نقص ساختارى)مانند صافى کف پا(و یا شغل پر جنب و جوشى که دارید، مقصر اصلى هستند. هر چه پاها بیشتر کار نمایند، براى خنک کردن خودشان بیشتر تعریق مى نمایند، اگر چه هر پایى که زیاد عرق مى کند لزوما بوى بد نمى دهد اما رطوبت، بستر مناسبى را براى باکترى هاى بوزا ایجاد مى کند.

منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پی نوشت ها:

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387

منبع: راسخون
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1828

به "16 روش براى از بین بردن بوى پا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "16 روش براى از بین بردن بوى پا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید